Gå til innhold

Slik er Canons nye kamerasystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon fortsetter å begrense videomulighetene på sine kameraer (for å beskytte EOS-C-serien, selv om de på video blir slått av Sony A7 og Panasonic og Blackmagic, og kanskje også Fuji med X-T3).

Med en crop-faktor på 1.8 i 4K vil 4K med EOS R nesten helt umulig å bruke. Alle objektiver vil bli teleobjektiver.

Synd på et kamera som ellers virker ha veldig god autofokus! Canon sine farger er i min mening også mye finere enn Sony og Panasonic.

Lenke til kommentar

Canon fortsetter å begrense videomulighetene på sine kameraer (for å beskytte EOS-C-serien, selv om de på video blir slått av Sony A7 og Panasonic og Blackmagic, og kanskje også Fuji med X-T3).

Med en crop-faktor på 1.8 i 4K vil 4K med EOS R nesten helt umulig å bruke. Alle objektiver vil bli teleobjektiver.

Synd på et kamera som ellers virker ha veldig god autofokus! Canon sine farger er i min mening også mye finere enn Sony og Panasonic.

 

Tja, med en crop på 1,8 har jo APSC-linser mer enn nok dekning, så f.eks. EF-S 10-18/4,5-5,6 (18-32) vil fortsatt være rimelig vidvinkel. Og gode gamle Sigma 18-35/1,8 (32-63) blir vel populær også på dette kameraet. Mer synd er det med mangelen på IBIS.

Lenke til kommentar

Noen vidunderkamera ble det vel akkurat ikke?

 

Ingen IBIS

Adapter

Funksjonalitet som de flere av konkurrentene har hatt i 4 år

Og min personlige favoritt, kaster bort den viktige muligheten på venstre siden til et stort av og på bryter.

 

Ikke at det betyr noe som helst, det kommer jo til å selge i bøtter og spann kun alene på navnet.

Lenke til kommentar

.......

 

Virker som nye RF og EF-M har vesentlig mindre til felles enn forgjengerparet EF og EF-S. Tanker om dette?

 

Det er jo ekstremt pinlig for Canon (og få som snakker om det) at de i 2012 lanserte speilløst system med en fatning som de i praksis sier ikke kan brukes til fullformat.

 

Sannsynligvis kunne Canon fått til fullformat med Eos M-fatning siden den har omtrent samme diameter som Sonys E-fatning, og Sony får det til. Da ville imidlertid Canon fått samme problem som Sony har nå og Nikon har hatt hittil (F-fatning) med at diameteren på fatningen komplisserer en del objektivdesign og i praksis gjør veldig lyssterk objektiv vanskelig å få til. 

 

Stor diameter fatning og de mulighetene det gir er nettopp en fordel Canon har hatt med EF og noe de ikke kan gi fra seg. Så hvordan Canon kom på ideen med Eos M er et stort mysterie for meg. 

 

Når det er sagt så så jeg at avstand fra fatning til sensor er 2mm mindre for Eos M enn Eos R, så hvis Canon kan klare å lage et R til M adapter på 2mm så kan det tenkes at R-optikk kan brukes på Eos M. Om det har noen reell verdi er jeg usikker på når vi ser hvor store linser Canon foreløpig har lansert for Eos R, men det ville gitt Eos-M-brukere tilgang til ekstra linser.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...