Gå til innhold

Huawei tatt for å jukse i mobiltester


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som har litt mer bakgrunnstoff om saken at Huawei stjal fra Nortel?  Mtp. at samtidig som kinesiske hackere tappet Nortel for data i mange år, og at samtidig Nortel gikk nedover, ble Huawei ble større.

 

Kilder:

https://www.theepochtimes.com/unmasking-huawei-history-suggests-its-a-national-security-threat_2561454.html

https://www.afr.com/technology/web/security/how-chinese-hacking-felled-telecommunication-giant-nortel-20140526-iux6a

https://www.cbc.ca/news/politics/former-nortel-exec-warns-against-working-with-huawei-1.1137006

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hahaha lykke til :)

 

Bare dersom de reklamerer med ytelsestestene, og det er vel ikke vanlig. Og selv da ville det vært sant - ytelsestestene leverer jo de tallene. 

 

Haha, var ment som en liten spøk - med en anelse seriøsitet. Syns det er kjipt at man kan slippe unna med slikt, gang på gang på gang. Hadde man kunne gjøre noe med det, ville det vært den eneste måten å faktisk vise at man ikke tålererer slikt.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at dette kalles "juks" er jo fordi det gir et skjevt sammenligningsgrunnlag mot andre telefoner (så lenge ikke de også "jukser" da)

 

Hvorfor kan det ikke heller bli vanlig konsensus at alle "jukser"?

En ytelsestest er jo tross alt det det er, en ytelsestest som skal måle hvor bra en gitt enhet, skrudd opp til 11, yter. Fri fra alle tweaks som er designet for å spare batteri. Det motsatte kan isåfall være en separat test i seg selv.

Når jeg ser på en ytelsestest for en SoC, så vil jeg se alle de ufiltrerte råe dataene.

 

Vell, når man ser på data om en telefon så ønsker man vel ytelsen for den aktuelle telefonen, ikke for SoC'en?

 

Videre vil det kunne gi ganske feil bilde av faktisk ytelse da dette er en tidsbegrenset test.

 

To mobiler med identisk SoC skal i teorien yte likt, men de er konstruert litt forskjellig, og har litt forskjellige komponenter. Resultatet kan være at mobil A ikke kvitter seg med varme like effektivt som mobile B, og produsenten har valgt å throttle den, enten permanent eller dynamisk, eller begge deler.

 

Hvis da mobile A driter i dette og kjører fullt skuv i tester så vil de to mobilene se like ut, men i praksis vil mobil B yte bedre.

 

Nå skal det sies at dette også blir en noe teoretisk problemstilling, men like fullt bør man teste faktiske maskinvarespesifikasjoner om disse testene skal ha noen verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Overfor Anandtech skyldte Huaweis programvaresjef Wang Chenglu på skruppelløse kinesiske konkurrenter som også jukser på denne måten, og mente de i praksis hadde lite valg."

Hvis andre selskaper jukser, ville det ikke vært vanlig og si fra om dette istedenfor og jukse selv?

 

"Hvis andre selskaper jukser" Ærlig talt, Huawei er vell langt fra den eneste som er blitt tatt for akkurat dette. Samsung og noen andre selskaper gjør vel det samme. Det er vell akkurat som alle bilmerkene som jukset med utslipp,dog ikke like alvolig. Men, man kan jo lure på det er bare en dårlig unnskyldning eller at det faktisk er slik at så si alle jukser med det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at dette kalles "juks" er jo fordi det gir et skjevt sammenligningsgrunnlag mot andre telefoner (så lenge ikke de også "jukser" da)

 

Hvorfor kan det ikke heller bli vanlig konsensus at alle "jukser"?

En ytelsestest er jo tross alt det det er, en ytelsestest som skal måle hvor bra en gitt enhet, skrudd opp til 11, yter. Fri fra alle tweaks som er designet for å spare batteri. Det motsatte kan isåfall være en separat test i seg selv.

Når jeg ser på en ytelsestest for en SoC, så vil jeg se alle de ufiltrerte råe dataene.

 

Når jeg leser en ytelsestest så vil jeg vite hva slags ytelse enheten klarer å levere i realistiske scenarioer, ikke perfekte laboratoriumstester eller overklokkingsmoduser som kun produsenten har tilgang til å skru på.

Lenke til kommentar

Av 2 Huawei Honor 8 kjøpt samtidig har begge issues med at batteriene tømmes under sterk påkjenning. Gjerne kombinert med varme (eller i vinterkulde). Typisk : Laster opp bilder via WiFi med 50+ i batteri. Når batteriet synker ned under synkingen raser batteriet ned og mobilen slår seg av.

 

God mobil (når den virker). Litt svakt kamera. Særlig når det er svakt lys/mørkt. Kan også bli veldig varm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-vpGeLVii

Av 2 Huawei Honor 8 kjøpt samtidig har begge issues med at batteriene tømmes under sterk påkjenning. Gjerne kombinert med varme (eller i vinterkulde). Typisk : Laster opp bilder via WiFi med 50+ i batteri. Når batteriet synker ned under synkingen raser batteriet ned og mobilen slår seg av.

 

God mobil (når den virker). Litt svakt kamera. Særlig når det er svakt lys/mørkt. Kan også bli veldig varm.

Ja dette viser seg å være en gjenganger på Honor 8 og P9. Batteriet blir egentlig ikke tappet i kulden men viser feil status og telefonen tror selv at det er tomt batteri. Lar du den varme seg opp igjen en times tid så har du plutselig strøm igjen. Merkelig greie, men som den Huawei-brukeren jeg er, så kan jeg si at dette er ikke et problem på nyere telefoner.

Lenke til kommentar

Ja dette viser seg å være en gjenganger på Honor 8 og P9. Batteriet blir egentlig ikke tappet i kulden men viser feil status og telefonen tror selv at det er tomt batteri. Lar du den varme seg opp igjen en times tid så har du plutselig strøm igjen. Merkelig greie, men som den Huawei-brukeren jeg er, så kan jeg si at dette er ikke et problem på nyere telefoner.

Håper det. For ellers er Huawei gode telefoner til grei pris. Får se hva de sier om jeg bruker garantien. 2 av 2 er dårlig statistikk.

Lenke til kommentar

 

Ja dette viser seg å være en gjenganger på Honor 8 og P9. Batteriet blir egentlig ikke tappet i kulden men viser feil status og telefonen tror selv at det er tomt batteri. Lar du den varme seg opp igjen en times tid så har du plutselig strøm igjen. Merkelig greie, men som den Huawei-brukeren jeg er, så kan jeg si at dette er ikke et problem på nyere telefoner.

Håper det. For ellers er Huawei gode telefoner til grei pris. Får se hva de sier om jeg bruker garantien. 2 av 2 er dårlig statistikk.

Bare å putte den på innerlomma det i stedet for å vandre rundt med den som en forlengelse av armen hele dagen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...