Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

czym-jest-maczanka-krakowska-pierwszy-po

Bilde fra nettet

Maczanka Krakowska på en flytende restaurant på elven Wisła i Krakow.  Beskrivelse fra nettet:

Sitat

en tradisjonell polsk sandwich fra Kraków, som ofte kalles «burgerens bestemor». Den består av en tykk skive av saftig, langkokt svinekjøtt (vanligvis svinenakke eller bog), servert i et brød med saus og andre tilbehør som sennep og pickles. Retten er kjent for at brødet ofte dyppes i kjøttsausen. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

I dag ble det en slags sei-taco med nanbrød. Hjemmelaget krydderblanding, limemarinert rødløk og hot majo. Det skal definitivt bli flere variasjoner av denne i framtida.

IMG_20251107_190130701.thumb.jpg.545badbcdd6d8add2a652763265ad514.jpgIMG_20251107_191226935.thumb.jpg.66033c6c537a009a0df4f511e2a6058e.jpg

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Hjemmelaget biffsnadder i dag. Basert på Provence-krydret lammestek fra datodisken (så ikke helt ekte "biff", granted) som videre er marinert i en egen biffmix, servert med brun kryddersaus etter egen oppskrift, også pommes frites med en dæsj salt.
Ikke bare snadder, "biff"-snadder:D

image.thumb.jpeg.f83a82fdad59dd04260cd04fc523e5f2.jpeg

Litt stor porsjon for meg, syns jeg. Men la gå for denne gangen. 

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Har fått prøve mye godt i dag. Formiddagsmat var polsk soppsuppe servert i et stort, uthulet rundstykke, og pierogi med rømme.

Men middagen var på ukrainsk restaurant. Forrett var brød med salo (spekk) med sylteagurk, og sviske med bacon. Hovedrett var kotelett kyiv, og kålruletter.

Greit å bestille to ulike retter, og dele med hverandre, så får man prøve alt.

Om noen lurer, jeg er kjempefornøyd med Krakow-turen så langt.

• Hjerte 4
Skrevet

Polen feirer sin nasjonaldag med et uavhengighetsløp, et folkeløp på 11 kilometer, arrangert på grunn av datoen 11/11. Det var masse folk. Deretter parade, med militære, politi og masse andre avdelinger fra myndigheter og sivilsamfunnet.

Folk spiser ikke is og pølser, men obwarzanek, en rund kringle som selges over alt.

Minner en del om 17 mai, men flaggene mangler blått, og jeg tror alle i toget er fra myndighetene, medlem i foreninger, krigsveteraner osv. 

Dagens tidlige middag er zurek.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sour_cereal_soup

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...