Gå til innhold

Derfor kan du få elendig nett på mobilen i utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er nemlig slik at norske mobiloperatører betaler for din utenlandstrafikk til tross for EU-reglene om «roam like home».

 

Vil ikke dette ihvertfall utjevne seg noe, dersom norske mobiltilbydere også tjener penger på utlendinger som besøker Norge?

Endret av G
Lenke til kommentar

4G Tale-roamingavtaler avhenger av at begge operatører har dette i sine hjemmenett. Per i dag er det ingen europeiske operatører som har lansert dette, skriver Krokan.

 

Interessant, har vært i Polen og UK ikke lenge siden og fleste operatører i Polen tilby VoLTE (4G Tale) og noen flere i UK også.

Lenke til kommentar

Så det er ikke fare for at man plutselig blir belastet for trafikken pga et eller annet vilkår om at man kun skulle bruke operatøren som ble valgt automatisk?

 

 

Nå ble jeg nysgjerrig. På bildet over vises det at man i Norge kan velge de andre nettene. Hva skjer om jeg som har Telia bytter over fra automatisk til manuell og velger Telenor eller Ice? Får jeg regning fra de da, eller? Og beholder jeg mitt Telia abonnement?

 

Kun nødanrop blir mulig, så regningen blir lav og du beholder ditt Telia abb :)

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Da jeg var i England i noen mnd i vår, hadde jeg usannsynlig dårlig nett; av og til hadde jeg ikke data i det hele tatt. Jeg forsøkte dette med å skifte operatør, men ingen gav bedre resultat. Noen ville ikke engang la meg koble til og skiftet meg tilbake til det originale. Dette forsøkte jeg på ulike steder og tidspunkt. Nå husker jeg ikke hvilke operatører jeg kunne velge mellom, men jeg hadde hvertfall Telia på tidspunktet.

Lenke til kommentar

 

 

Det er nemlig slik at norske mobiloperatører betaler for din utenlandstrafikk til tross for EU-reglene om «roam like home».

 

Vil ikke dette ihvertfall utjevne seg noe, dersom norske mobiltilbydere også tjener penger på utlendinger som besøker Norge?

Det vil nok det, men uten at jeg har tall på det vil jeg tro vi reiser mer ut enn det kommer folk inn?
Lenke til kommentar

Vet at det tidligere (begynner sikkert å bli ganske mange år) var mulig å fjerne de foretrukne valgene til teleoperatørene. Er dette mulig på Android i dag? Ellers er jo manuelt valg en veldig fin ting. Vet det var mange som gjorde det med ICE i Norge også. Velger manuelt Telia sitt nett for å få best dekning.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg nysgjerrig. På bildet over vises det at man i Norge kan velge de andre nettene. Hva skjer om jeg som har Telia bytter over fra automatisk til manuell og velger Telenor eller Ice? Får jeg regning fra de da, eller? Og beholder jeg mitt Telia abonnement?

Du kommer ikke inn på noen av de to nettene. De eneste som kan velge nett er ICE-kunder, som kan velge mellom Telia og ICE,

Lenke til kommentar

Det vil nok det, men uten at jeg har tall på det vil jeg tro vi reiser mer ut enn det kommer folk inn?

 

Kan hende. Men siden vi ikke har et tall for det så..

 

Det man likevel kan si, er at man kan arrestere en hver teleoperatør som tør bruke det som et rent tapsprosjektargument. Siden det ikke utelukkende er snakk om kun tap. Dersom de vil så kan de jo heller fortelle oss hvor store summer de går i minus for det, slik at man kan bli bedre opplyst.

 

Kanskje de til og med går i pluss. Du vet jo aldri med disse kineserne, koreanerne, japanerne, tyskerne. Noe penger må jo også disse legge igjen her oppe i det kalde nord.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opplevde 2 av 2 besøk på Korfu at Get slet med å gi nett. Klarte det til slutt. Men det betydde 1+ time med samtale med hjelp fra Ice. Hyggelige folk. Men ikke slik man ønsker å bruke ferien på.

 

Det var forøvrig ikke slik at man hadde samme krav når man roamet. Tror de til og med ikke var ansvarlig om det ikke var nett. Men husker ikke ordlyden.

 

Det var mulig å tweake operatør. men ikke alle var disponible. Men det var samme erfaring i London: 2 stk ab hos Komplett Men roamet gjerne på 2 ulike nett. Heller ikke med deres avtale var det fritt frem hvilke nett man kunne velge.

 

En annen ting: Om man er på steder der man plutselig kan "hoppe" over til nabolandets operatør (som ikke er med i roaming) kan det være lurt å binde seg mot en leverandør i landet som har roaming.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...