Gå til innhold

Nvidia: Ikke forvent annonserte priser ved lansering


Anbefalte innlegg

Det er litt tidlig å si enda, men det er skuffende at ytelse per krone ikke ser ut til å endre seg denne gang.

Isteden får vi bedre ytelse med en høyere pris.

Billigste 1080ti på prisjakt koster 7889kr, billigste 2080ti koster 11490. Det er en økning på 45%. Den må da være minst 45% raskere for at ytelse per krone skal være den samme. Det er ikke framgang i mine øyne. Ray tracing er ikke verdt mange ekstra kroner i mine øyne. Vi vet heller ikke hva slags ytelsetap man får med rtx aktivert enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen kjøper ny telefon årlig. Noen bruker 200k på snøskuter som bare kan brukes noen få måneder av året på svært begrensede områder. Noen kjøper bil til 800k som mister flere hundre tusen når den kjøres hjem fra forhandleren. Andre bruker titusener på modellfly hvert år. Galskap er relativt. :p

Syns ikke 12000 kr er så mye dersom der faktisk brukes mye i flere år.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Noen kjøper ny telefon årlig. Noen bruker 200k på snøskuter som bare kan brukes noen få måneder av året på svært begrensede områder. Noen kjøper bil til 800k som mister flere hundre tusen når den kjøres hjem fra forhandleren. Andre bruker titusener på modellfly hvert år. Galskap er relativt. :p

 

Syns ikke 12000 kr er så mye dersom der faktisk brukes mye i flere år.

 

Jeg bruker et par sokker ganske ofte og over lenger tid (ja, jeg bytter hver dag! :p), med samme argument kunne man forsvart en pris på si 1000 kr per par. 

 

Tingen er at GPU-priser har steget ganske mye relativt til resten av PC-prisen, og i absoluttverdi (selv om en tar høyde for realverdi). Spørsmålet for den vanlige spilleren blir om det er verdt det.

 

Raytracing blir sikkert bra, men jeg ser for meg at det vil gå en generasjon før dette blir virkelig mainstream.  Akkurat nå er dette kort til 12000 NOK for å spille Battlefield V. 

 

Så for all del, hvis du har budsjett til det, kommer man sikkert til å få mye morro av å kjøpe de nye korta i dag, spesielt hvis man vil spille et av de få spillene som støtter Ray-tracing. Det er ikke så mye galskap i det. Skal heller ikke se bort ifra at spill kommer til å bruke tensorkjernene til andre ting enn raytracing også (et alternativ ville vært mer interaktiv fysikk via fluddynamikk fra maskinlæring), men jeg tror ikke vi kommer til å se de virkelig innovasjonene før etter et år.

 

Hvis man derimot vil tenke litt strategisk, vil jeg nok påstå at det er bedre å vente et år før man hopper på. 

 

Nå har jeg ikke undersøkt skikkelig, men forstår jeg det riktig at raytracing-teknologi (med tilhørende støyfjerning) vil være låst til nvidia-gpu-er? Det vil si, det er ikke noe åpent API foreløpig, slik at utviklere vil måtte gjøre jobben to ganger for å støtte AMD hvis de kommer med noe liknende?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Her er det snakk om å bevare markedet for 1070 og 1080 kortene - ingenting annet. Ved å prise sine nye kort slik som de har gjort så har de ganske effektivt opprettholdt de gamle kortene som attraktive mellom-segment kort, og introdusert et helt nytt nivå for de med penger og entusiasme. Det er produsert enorme mengder av heftige 10-serie kort, som fremdeles er levedyktige i aller høyeste grad, og som kommer til å være å finne i butikkene i lang tid fremover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er det snakk om å bevare markedet for 1070 og 1080 kortene - ingenting annet. Ved å prise sine nye kort slik som de har gjort så har de ganske effektivt opprettholdt de gamle kortene som attraktive mellom-segment kort, og introdusert et helt nytt nivå for de med penger og entusiasme. Det er produsert enorme mengder av heftige 10-serie kort, som fremdeles er levedyktige i aller høyeste grad, og som kommer til å være å finne i butikkene i lang tid fremover.

 

Godt poeng! Strategisk lurt og absolutt gjennomførbart når de er så dominerende de er.

Lenke til kommentar

Så priser skal settes på bakgrunn av at det er en toppmodell?

Har du i det hele tatt tenkt på økte kostnader for utvikling av kortene, økte lønninger (i hele kjeden (underleverandører, transportører, selgere osv)).

Dette er ikke nye problemstillinger. De hadde akkurat de samme tingene å ta hensyn til for ti år siden.
Lenke til kommentar

" Nå hinter Nvidias PR-sjef Tom Petersen til Hot Hardware at det er lite sannsynlig at vi får se partnerkort til de prisene Nvidia viste fra scenen. "

 

Vi får nok ikke se kort direkte fra Nvidia heller med de prisene som ble vist. Kortene de har selv ligger allerede 100-200 usd over. Nå er det riktig nok for Founders Edition, men kan ikke huske å ha sett noe annet fra Nvidia enn FE versjoner på Pascal serien.

Lenke til kommentar

helt hinnsides at prisene for ett grafikk kort er så pass høy nå, eneste dette beviser er at siden Nvidia nå nermest har monopol på dette markedet så kan de ta faen meg hvor mye de vil. håper AMD og Intel snart kommer på banen med gode konkurenter til en billigere penge (tviler på intel da men lov å håpe)

 

Ja, tenk om AMD hadde brydd seg om PC-brukerne og fakstisk giddet lage skikkelige skjermkort de siste 5 årene i stedet for å gi oss fingeren.

Lenke til kommentar

Ja, tenk om AMD hadde brydd seg om PC-brukerne og fakstisk giddet lage skikkelige skjermkort de siste 5 årene i stedet for å gi oss fingeren.

 

Det samme lurer jeg på, altså hva man kan forvente i fra AMD-leiren nå framover. Bare i en litt mindre negativ setting som LoveAmiga.

Lenke til kommentar

 

helt hinnsides at prisene for ett grafikk kort er så pass høy nå, eneste dette beviser er at siden Nvidia nå nermest har monopol på dette markedet så kan de ta faen meg hvor mye de vil. håper AMD og Intel snart kommer på banen med gode konkurenter til en billigere penge (tviler på intel da men lov å håpe)

 

Er det egentlig så dyrt?

Mobiler koster like mye, og de er mye mindre..

Mobilprisene har jo også gått helt på trynet i det siste :/

Lenke til kommentar

Ja, tenk om AMD hadde brydd seg om PC-brukerne og fakstisk giddet lage skikkelige skjermkort de siste 5 årene i stedet for å gi oss fingeren.

Er vel heller brukerne som ikke bryr seg om AMD. Selv om AMD har hatt et bedre produkt (eller i hverfall pris/ytelse) så kjøper saueflokken fremdeles Nvidia.

 

Det samme lurer jeg på, altså hva man kan forvente i fra AMD-leiren nå framover. Bare i en litt mindre negativ setting som LoveAmiga.

Slik jeg har forstått det blir Navi en RX580 arvtager (med Vega ytelse?).

Mener de har sagt selv at de ikke kommer til å konkurrere om high end.

 

Så lenge AMD konkurerer opp til 5-6000kr (tidligere high end) prisnivå så er jeg fornøyd. Det er en minoritet som kjøper high end.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...