Gå til innhold

Telia faser ut 3G-nettet fra årsskiftet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om mobilen ikke er offisielt støttet betyr det ikke den ikke vil fungere.

Er vel problemet man må teste selv, eller finne selv om mobilen støtter det.

Listen fra telenor\telia og icenet er ufullstendig kun de mest populære norske mobiler er på en listen.

Meg bekjent så må operatøren støtte telefonen for at du skal få VoLTE på nettet deres, telefonen kan derimot støtte VoLTE uten at du får brukt det.

Lenke til kommentar

Selv om mobilen ikke er offisielt støttet betyr det ikke den ikke vil fungere.

Er vel problemet man må teste selv, eller finne selv om mobilen støtter det.

Listen fra telenor\telia og icenet er ufullstendig kun de mest populære norske mobiler er på en listen.

Selvfølgelig opplyses kun om modeller de har testes og således "sertifiserer" med denne støtten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke nødvendigvis. Telia har jo HD-voice på 2G og 3G. VOLTE er en transmisjonsteknikk, ikke en kodek.

Problemet er jo at det ikke støttes på tvers av nettverkene Telia og Telenor. Jeg synes dette er et større problem enn manglende VoLTE. Operatørene ser ikke ut til å ville fikse det, mens jeg blir mer og mer trøtt av den dårlige samtalekvaliteten på tvers av nettene.

 

De fleste telefoner støtter nok VoLTE men det er operatørene i Norge som setter begrensningene. Jeg har ikke kjennskap til at feks. Xiaomi virker med VoLTE i Norge selv om den gjør det i andre land.

 

Selv har jeg en Mate 10 Lite liggende og den støtter VoLTE selv om den ikke står på listen hos Telenor. Den vil dog aldri støtte wifi-tale da begrensningen ligger i komponenter eller software som Huawei er ansvarlig for.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at det ikke støttes på tvers av nettverkene Telia og Telenor. Jeg synes dette er et større problem enn manglende VoLTE. Operatørene ser ikke ut til å ville fikse det, mens jeg blir mer og mer trøtt av den dårlige samtalekvaliteten på tvers av nettene.

 

De fleste telefoner støtter nok VoLTE men det er operatørene i Norge som setter begrensningene. Jeg har ikke kjennskap til at feks. Xiaomi virker med VoLTE i Norge selv om den gjør det i andre land.

 

Selv har jeg en Mate 10 Lite liggende og den støtter VoLTE selv om den ikke står på listen hos Telenor. Den vil dog aldri støtte wifi-tale da begrensningen ligger i komponenter eller software som Huawei er ansvarlig for.

Spørs om ikke Mate 10 Lite har lik nok software som Mate 10 Pro at det er derfor det fungerer.

 

Personlig syntes jeg kvaliteten er grei nok de få gangene jeg faktisk ringer noen, men det som virkelig plager meg de få gangene jeg har vært uten VoLTE er jo at man ikke får brukt surf samtidig, så feks om jeg ringer kundeservice ett sted og de spør meg om kundenr, så er det mye vanskeligere å få tak i informasjonen de etterspør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil være så fårete at jeg påstår dette: Mange telefoner støtter VoLTE, men netteierne som støtter VoLTE, har ikke støtte for så mange telefonmodeller enda.

 

Enig/uenig? Uansett går det fremover når det gjelder antall enheter som tillater bruk av VoLTE, selv om det går i sneglefart..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg vil være så fårete at jeg påstår dette: Mange telefoner støtter VoLTE, men netteierne som støtter VoLTE, har ikke støtte for så mange telefonmodeller enda.

 

Enig/uenig? Uansett går det fremover når det gjelder antall enheter som tillater bruk av VoLTE, selv om det går i sneglefart..

Veldig enig i dette, og enn så lenge er dette svært negativt for oss. Så selv om man lanserer det ene hypermoderne nettet etter det andre åpner de ikke for bruk i praksis.

Lenke til kommentar

Meg bekjent så må operatøren støtte telefonen for at du skal få VoLTE på nettet deres, telefonen kan derimot støtte VoLTE uten at du får brukt det.

 

Dette er min oppfatning også*. Og nå som jeg akkurat har kjøpt billig Pixel  :hm:

 

*men jeg håper det er feil.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Kan ikke du komme med noen eksempler på kurante telefoner som ikke støtter 4G-Tale da?

Den er rimelig lang.

 

Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig Prisjakt er, men valgte nå bare nei på VoLTE: https://prisjakt.no/category.php?m=s333651715&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista (Du bør klare å finne mange der.)

 

Hva med alle modellene som ikke er siste skrik lengre som finnes i de tusen hjem?

 

Jeg orker ikke lage noen liste nå.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Meg bekjent så må operatøren støtte telefonen for at du skal få VoLTE på nettet deres, telefonen kan derimot støtte VoLTE uten at du får brukt det.

Det er omvendt, en operatør lanserer ny nettverksfunksjonalitet med en eller flere partnere, som for Telenor og Telia i Norge har vært Samsung, Sony og Apple.

Det er opp til mobilprodusentene å integrere støtte for de ulike operatørene. Tenk på det som et AC Access point som kan ta imot N legacy connections, det er opp til dingsene å oppdateres for å få mest utbytte av nettverket. For dagens telefoner betyr det som oftest programvareendringer da maskinvaren allerede er på plass, med unntak av kodekstøtte, slik som vi for eksempel ser hos Telia, hvor toppmodellene til Samsung, kanskje Apple og noen flere bruker EVS kodek i volte / vowifi, den må være støttet i hardware.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Veldig enig i dette, og enn så lenge er dette svært negativt for oss. Så selv om man lanserer det ene hypermoderne nettet etter det andre åpner de ikke for bruk i praksis.

Det er en misforståelse, se mitt forrige innlegg. Telenor er sinker med å oppdatere listene sine over kompatible modeller, Telia og Ice virker til å oppdatere sine mer eller mindre fortløpende.

 

Selv har jeg en Mate 10 Lite liggende og den støtter VoLTE selv om den ikke står på listen hos Telenor. Den vil dog aldri støtte wifi-tale da begrensningen ligger i komponenter eller software som Huawei er ansvarlig for.

Det er 99,99% sikkert at telefonen kan støtte vowifi hos de norske operatørene som har lansert tjenesten, men det krever at Huawei bruker ressurser på å legge inn søtte i programvaren.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...