Gå til innhold

Canon FF speilløse kameraer...


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne starte en tråd lignende https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1819009&page=1, bortsett fra at den skal gjelde Canon sitt alternativ. Ryktene hinter om en lansering neste uke, og dette er spesifikasjonene:                             (Disclaimer: kun en minnekortplass)

 

canon.jpg

  • 30.3mp Full Frame CMOS
  • Dual pixel CMOS AF
  • 100% vertical x 88% horizontal AF coverage (We think)
  • EV -6 low brightness autofocus
  • 4K video
  • Touchscreen LCD
  • Articulating screen
  • Wi-Fi
  • Bluetooth
  • Microphone jack
  • Headphone jack
  • Dustproof
  • Drip-proof
  • Magnesium body
  • Battery: LP-E6N
  • Battery grip: BG-E22
  • Size: Width of about 136 mm × height of about 98 mm
  • Weight: Approximately 580 g
  • Mount: inner diameter 54 mm, flange back 20 mm, 12 pin
  • Mount adapter: “Mount adapter EF – EOS R” “Control ring mount adapter EF – EOS R” “Drop – in filter mount adapter EF – EOS R”
  • source: https://www.canonrumors.com/here-are-the-first-images-and-specifications-for-the-canon-eos-r-and-the-new-rf-mount-lenses/
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic skal også lansere et fullformatkamera, og det er, i min mening, en mye mer spennende lansering en Canon sin. Spesifikasjonene er ukjente men det ryktes at den kommer med Leica SL Mount. Lanseringsdato: 25 september

https://www.43rumors.com/ft5-panasonic-will-announce-its-first-full-frame-system-camera-on-september-25/

post-459416-31434_thumb.png

Endret av KanonEOS
Lenke til kommentar

Litt skuffende at det ikke kommer IBIS; men en kortplass er greit nok.

 

Et spørsmål til de av dere som ber om 2 kortplasser - hvor ofte har dere opplevd at kort har blitt defekt og løsningen med to kortplasser har reddet dere? Og hvis dere har opplevd defekte kort, har det noen gang vært noe annet enn SD-kort eller brekt pinne på CF-kort?

Lenke til kommentar

Litt skuffende at det ikke kommer IBIS; men en kortplass er greit nok.

...

 

Manglende IBIS er rart, særlig når Nikon akkurat har lansert med. Canon må vel gi seg før eller siden, dessverre ser det us om det blir siden.

 

Eneste problem med kort jeg har hatt var at et SD-kort ble read only etter at pinne brakk, men ikke noe som skapte problemer med å få ut data.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

To kort er vel litt som å bruke sikkerhetsbelte i bil: De fleste har aldri hatt bruk for det :p

 

Men for amatører må man vel vekte prisen av kamera som tar to kort, opp mot hvor ille det er å miste bildene for den seansen. For min del er det "kjipt, men ikke et argument for å bytte kamera"

Lenke til kommentar

To kort er vel litt som å bruke sikkerhetsbelte i bil: De fleste har aldri hatt bruk for det :p

 

Men for amatører må man vel vekte prisen av kamera som tar to kort, opp mot hvor ille det er å miste bildene for den seansen. For min del er det "kjipt, men ikke et argument for å bytte kamera"

 

Jeg har to kortplasser (og to kort) i kameraet, men lagrer kun til ett. Hvis jeg skulle et sted og ta uerstattelige bilder ville jeg selvsagt satt opp kameraet til å lagre til begge når kameraet først har den muligheten. Jeg forstår at det kan være viktig for en del, men det jeg reagerer litt på er hvor mange som er hysterisk opptatt av to kortplasser, noe som aldri var et tema inntil for noen år siden. Litt som værtetting.

 

Jeg følger med på diverse forum og ser at folk har problemer med kort jevnelig så problemet er reelt nok, men av de som har problemer er det også en stor andel som har kjøpt et superbillige kort og/eller har dårlig korthygiene.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg er helt avhengig av to kortplasser. Ikke som backup, men som overflow, det vil si å fortsette å lagre til det andre når det første er fullt.

 

Når jeg skal dekke idrettsarrangementer som varer hele dagen fyller jeg gjerne opp det jeg har av minnekort, og om jeg bare hadde hatt en kortplass ville jeg måttet stadig følge med på når kortet nærmet seg fullt for å ikke risikere at jeg går tom for plass når jeg ikke har tid til å bytte. Med to kortplasser kan jeg bare skyte i vei og bytte det fulle kortet med et nytt når jeg har tid.

 

For meg ville det vært uaktuelt å nedgradere til et kamera som gjør at jeg må begynne å tenke på slikt i tillegg til alt annet jeg må passe på i løpet av en hektisk dag.

 

...men ettersom batterikapasiteten på dagens speilløse uansett er alt for dårlig til å fungere til mitt bruk så har det kanskje ikke SÅ mye å si at de også mangler to kortplasser. Hvis tallet på 330 bilder per lading (På Nikon Z-kameraene) er reelt måtte jeg hatt 10-15 batterier, som alle måtte fullades hver kveld og som jeg måtte klare å holde styr på hvilke som var fulle og tomme underveis :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

...men ettersom batterikapasiteten på dagens speilløse uansett er alt for dårlig til å fungere til mitt bruk så har det kanskje ikke SÅ mye å si at de også mangler to kortplasser. Hvis tallet på 330 bilder per lading (På Nikon Z-kameraene) er reelt måtte jeg hatt 10-15 batterier, som alle måtte fullades hver kveld og som jeg måtte klare å holde styr på hvilke som var fulle og tomme underveis :)

Jeg ser for all del at dette er et felt hvor speilrefleks har en fordel, men vil ikke et alternativ for speilløse være å koble til en ekstern powerbank man har i lomma ("alle nye" speilløse kamera støtter ladning via USB)? Ikke like bra, for all del, men bør gjøre at man kommer seg igjennom dagen på fotballbanen uten å bytte batteri.

Lenke til kommentar

Når jeg skal dekke idrettsarrangementer som varer hele dagen fyller jeg gjerne opp det jeg har av minnekort, og om jeg bare hadde hatt en kortplass ville jeg måttet stadig følge med på når kortet nærmet seg fullt for å ikke risikere at jeg går tom for plass når jeg ikke har tid til å bytte. Med to kortplasser kan jeg bare skyte i vei og bytte det fulle kortet med et nytt når jeg har tid.

 

Det argumentet kan jeg forstå. For ditt bruk, så finnes det neppe store nok kort til at du klarer deg med et i løpet av dagen.

 

...men ettersom batterikapasiteten på dagens speilløse uansett er alt for dårlig til å fungere til mitt bruk så har det kanskje ikke SÅ mye å si at de også mangler to kortplasser. Hvis tallet på 330 bilder per lading (På Nikon Z-kameraene) er reelt måtte jeg hatt 10-15 batterier, som alle måtte fullades hver kveld og som jeg måtte klare å holde styr på hvilke som var fulle og tomme underveis :)

Jeg tror nok du vil klare deg med 2 eller 3 batterier. Tallet med 330 bilder stemmer ikke med praksis ut i fra jeg har lest av foreløpige tester. For ditt bruksmønster vil jeg tippe på rundt 1500 bilder per batteri.
Lenke til kommentar

Hvis tallet på 330 bilder per lading (På Nikon Z-kameraene) er reelt måtte jeg hatt 10-15 batterier, som alle måtte fullades hver kveld og som jeg måtte klare å holde styr på hvilke som var fulle og tomme underveis :)

CIPA-tallet gir jo aldri noen reell verdi på hvor mange bilder du får ut av ett batteri (og det er heller ikke poenget med det). De eneste kameraene som kommer i nærheten av å ha et CIPA-tall som ligner på batterikapasiteten er kameraer med "analog" søker og ingen blits*.

 

Z7 har vist seg å ha en reell kapasitet på ca. 1000 bilder, men det kommer selvsagt mye an på mengde chimping og hvor mye tid du bruker på å bare se i søkeren.

 

Jeg ser for all del at dette er et felt hvor speilrefleks har en fordel, men vil ikke et alternativ for speilløse være å koble til en ekstern powerbank man har i lomma ("alle nye" speilløse kamera støtter ladning via USB)? Ikke like bra, for all del, men bør gjøre at man kommer seg igjennom dagen på fotballbanen uten å bytte batteri.

Det høres ut som en oppskrift på ødelagte USB-kabler og mye utiltenkt komikk.

 

*Og det at CIPA-standarden stipulerer såpass utstrakt bruk av blits er nok den ene tingen som driver den fra "brukbart sammenligningsverktøy" til "nokså poengløs". To kameraer kan ha vidt forskjellige CIPA-tall til tross for ellers identisk batteri og strømforbruk, kun fordi det ene av dem har innebygd blits og det andre ikke har det.

Lenke til kommentar

Jeg ser for all del at dette er et felt hvor speilrefleks har en fordel, men vil ikke et alternativ for speilløse være å koble til en ekstern powerbank man har i lomma ("alle nye" speilløse kamera støtter ladning via USB)? Ikke like bra, for all del, men bør gjøre at man kommer seg igjennom dagen på fotballbanen uten å bytte batteri.

Hvis kameraet også kan brukes mens det lader via USB går det kanskje an som en nødløsning, men hvis man er nødt til å gjøre det sånn for at kameraet skal passe bruksområdet, hvorfor skal man da bruke speilløst i stedet for speilrefleks i første omgang? :)

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det høres ut som en oppskrift på ødelagte USB-kabler og mye utiltenkt komikk.

Fotografering skal jo være gøy! :p

 

Men joda, det er ikke helt ideelt, men hvis man kobler det med magnetkontakter til USB-C, vil man nok bli ganske humorløs igjen. Jeg prøver ikke å si at lite batterikapasitet er uten problemer her, men at man håndtere det på forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis kameraet også kan brukes mens det lader via USB går det kanskje an som en nødløsning, men hvis man er nødt til å gjøre det sånn for at kameraet skal passe bruksområdet, hvorfor skal man da bruke speilløst i stedet for speilrefleks i første omgang? :)

 

Det vil jo være for dem som foretrekker speilløst av andre grunner, men som likevel trenger batterikapasiteten til speilrefleks. Og jeg vil påstå at blackout-fri bildetakning på de dyre speilløse kan være en reell fordel for sportsfotografering.

Lenke til kommentar

Ja, da er EOS R klar for bestilling, for den som måtte ønske det: :xmas: 
Med adapter:
kr 24990
http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1023090186/canon/...r-ef-eos-r

Uten adapter????;
kr 24990
http://butikk.foto.no/canon/114204/canon-eos-r-kamerahus-...merasystem

(Merkelig at den ene nettbutikken leverer med adapter, og den andre uten)

PS!

Ser nå i ettertid at foto.no har lagt ut samme kamera inkl.adapter til samme pris som uten!!!! ;

https://butikk.foto.no/canon/114216/canon-eos-r-plus-adapter-ef-eos-r-speill%c3%b8st-kamerasystem

 

 

Objektiver:

RF 28-70mm f/2L USM kr 32990

 

RF 50mm f/1,2L USM kr 24990

 

RF 35mm f/1,8 IS STM Macro kr 5690

 

RF 24-105mm f/4L IS USM kr 11990

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...