Gå til innhold

TEST: Sony WH-1000XM3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv er jeg "hooked" på støydemping. Støydemping ruler ute blant folk, på buss, bane, tog og fly. Null stress å sitte på flyplasser eller andre plasser med masse bråk, som åpent kontorlandskap eller om du har bråkete naboer.

 

Ja det er et kompromiss med støydemping. For samme prisen får du langt bedre lyd om du velger headset uten støydemping. Men det er så velkomment å kunne nyte gode musikk, en lydbok, podcast eller rett og slett bare sette på støydemping å stenge verden ute om du er en plass med masse bråk. Noen ganger er det deilig å bare nyte stillheten som den gir selv om man ikke lytter til noe. Selv bruker jeg ofte støydemping mens jeg leser rapporter, bøker eller bare trenger et kvarter pusterom. Og det at man kan benytte støydempingen alene uten noen andre lyder er helt perfekt når en ønsker maks konsentrasjon på en oppgave når det er litt bråk rundt deg.

Stenger verden ute uten støydemping jeg så ser ikke problemet.. Og jeg er myei mer støyende omgivelser enn de eksemplene du beskriver

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige og har forskjellige behov. Helt greit det. En bekjent har et par custom iem som demper -35dB eller noe slikt. Han sier det samme som deg, trenger ikke noise cancelling. Selv på helt lavt volum på musikk og faktisk også lydbok eller podcast så hører han ikke noe av det som foregår rundt ham. Selv digger jeg feks det at jeg kan "cuppe" klokka om en flyvertinne snakker til meg el. og jeg kan prate uten at jeg roper til svar.  

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kunne godt tenkt meg disse som en oppgradering på støydemping, siden jeg bruker de mye på støyende serverrom, og der er ikke mine Bose QC35 gode nok.

 

Men dette gjør at det ikke blir noe kjøp:

Det eneste jeg egentlig savner her fra QC35 er muligheten til å koble til flere samtidige Bluetooth-kilder. Hvis du for eksempel vil bruke en mobil og en PC som kilde samtidig går ikke det med disse hodetelefonene. Da må du rett og slett koble dem opp manuelt hver gang.

Latterlig at dette ikke går an. Det er 2018. Ikke faen om jeg gidder å koble opp enhetene mine manuelt hver gang jeg skal bytte mellom de.

Fungerer jo helt sømløst med Bose QC35.

 

Og hva med støtte for handsfree Voice Assistant, f.eks Google Assistant eller Alexa? Har disse det?

Lenke til kommentar

Kunne godt tenkt meg disse som en oppgradering på støydemping, siden jeg bruker de mye på støyende serverrom, og der er ikke mine Bose QC35 gode nok.

 

Men dette gjør at det ikke blir noe kjøp:

 

Latterlig at dette ikke går an. Det er 2018. Ikke faen om jeg gidder å koble opp enhetene mine manuelt hver gang jeg skal bytte mellom de.

Fungerer jo helt sømløst med Bose QC35.

 

Og hva med støtte for handsfree Voice Assistant, f.eks Google Assistant eller Alexa? Har disse det?

 

Jeg bruker forgjengeren med media på PC og tale på telefon. Om jeg ikke endrer på noe i innstillinger på mobil så kobler den til begge enhetene neste gang. Google Assistant er støttet.

Lenke til kommentar

Kunne godt tenkt meg disse som en oppgradering på støydemping, siden jeg bruker de mye på støyende serverrom, og der er ikke mine Bose QC35 gode nok.

 

Men dette gjør at det ikke blir noe kjøp:

 

Latterlig at dette ikke går an. Det er 2018. Ikke faen om jeg gidder å koble opp enhetene mine manuelt hver gang jeg skal bytte mellom de.

Fungerer jo helt sømløst med Bose QC35.

 

Og hva med støtte for handsfree Voice Assistant, f.eks Google Assistant eller Alexa? Har disse det?

What?? Er dette noe som kan fikses med en update? Har QC35 og vurderte å bytte, men går ikke dette er det bare å drite i det. Har de koblet til laptop/TV, og når det ringer på mobilen kobles samtalen inn. Enkelt å switche mellom kildene. Går det ikke er det faktisk helt latterlig.

 

En annen ting jeg savner er Bluetooth 5.0. Hvor er det? Med laptop og mobil som støtter det hadde det vært digg! Slik jeg forstår det er rekkeviddeøkningen størst når man ikke skal overføre mye data, men får jeg litt bedre rekkevidde er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

9.5? Sony'n mangler grunnleggende funksjonalitet som gir den stryk etter min mening.

 

Hvis den er koblet til mini-jack'en i PC'en og noen ringer må man:

 

1. Finne frem telefonen og svare (hvis du i det hele tatt er så heldig og hører den ringe).

2. Dra ut mini-jack'en.

3. Be vedkommende i telefonen om å vente fordi du skal sette på handsfree'n.

4. Skru på Sony'n.

5. Sony'n kobler seg nå til telefonen automatisk, i mellomtiden brytes samtalen noen sekunder.

 

Etter samtalen er avsluttet:

 

1. Finne frem mini-jack pluggen som sannsynligvis ligger og slenger på gulvet.

2. Sette inn mini-jack'en.

 

Hvis Sony'n hadde hatt mulighet til å være tilkoblet både Mini-jack og Bluetooth samtidig hadde alle disse manuelle stegene vært eliminiert.

 

Jeg kjøpte en bluetooth sender for å eliminere problemet, men det viste seg at bluetooth senderen hadde et altfor stort "lagg" i lyden og viste seg derfor å være fullstendig ubrukelig til spilling etc.

Endret av Pest^N
Lenke til kommentar

 

Eller, hva med dette?

 

1: Plugg ut jacken fra PC

2: Plugg inn i telefon

 

Eller enda bedre: 

 

1: Pause musikk

2: Svar i telefonen

 

Jeg synes ikke de fungerer så bra til å prate med med mindre du er på en helt stille plass da støyreduksjonen gjør at den gjør deg vanskeligere å bli hørt når man prater i telefonen så jeg foretrekker å prate i telefonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv vært igjennom en temmelig drøy liste med hodetelefoner de siste årene;

 

Har da også Apple AirPods, Westone UM3X, Westone 4R og Shure SE846 ørepropper. Samt Sony MDR-Z7 og Sennheiser HD 800.

Har selv shure SE545.

 

Er på jakt etter klokker med bra funksjonalitet, og aktiv støykansellering.

Forventer ikke referanselyd, kan gjerne ha litt ekstra trykk i lavere toner (bass)

Har prøvd ut disse ganske nøye, og krysstestet med proppene mine:

B&O H9i

Sony XM3

Audeze Mobius

Bowers & Wilkins px

AudioQuest Nighthawk (kablet og med dragonfly minidac)

 

Klarer ikke å få meg til å gå så mye på kompromiss med lydkvaliteten at jeg går for noen av de.

Forstår ikke hvorfor det er såpass dårlig. Får bare ikke lyst til å kjøpe noen av de.

Lyden av klirringen på f.eks Pink floyd sin Money, eller Kids See Ghosts sin låt Kids See Ghosts er fullstendig forvrengt og borte.

 

Dypbass, luft og detaljenivå i for eksempel Aphex Twin låter og annen musikk med mye detaljer er bare ikke der.

B&O H9i har en litt morsom spillestil, men en så skrikende diskant at det er ubehagelig å bruke de.

XM3 Har et så tamt og forvrengt lydbilde at det ikke er gøy engang. Luft, detaljer i høye toner og bass er så svakt at det er en nedtur jeg ikke klarer å få meg til å betale for. Forstår ikke at folk er tilfreds med det her og at alle testere unisont hyller disse.

Lenke til kommentar

 

Har selv vært igjennom en temmelig drøy liste med hodetelefoner de siste årene;

 

Har da også Apple AirPods, Westone UM3X, Westone 4R og Shure SE846 ørepropper. Samt Sony MDR-Z7 og Sennheiser HD 800.

Har selv shure SE545.

 

Er på jakt etter klokker med bra funksjonalitet, og aktiv støykansellering.

Forventer ikke referanselyd, kan gjerne ha litt ekstra trykk i lavere toner (bass)

Har prøvd ut disse ganske nøye, og krysstestet med proppene mine:

B&O H9i

Sony XM3

Audeze Mobius

Bowers & Wilkins px

AudioQuest Nighthawk (kablet og med dragonfly minidac)

 

Klarer ikke å få meg til å gå så mye på kompromiss med lydkvaliteten at jeg går for noen av de.

Forstår ikke hvorfor det er såpass dårlig. Får bare ikke lyst til å kjøpe noen av de.

Lyden av klirringen på f.eks Pink floyd sin Money, eller Kids See Ghosts sin låt Kids See Ghosts er fullstendig forvrengt og borte.

 

Dypbass, luft og detaljenivå i for eksempel Aphex Twin låter og annen musikk med mye detaljer er bare ikke der.

B&O H9i har en litt morsom spillestil, men en så skrikende diskant at det er ubehagelig å bruke de.

XM3 Har et så tamt og forvrengt lydbilde at det ikke er gøy engang. Luft, detaljer i høye toner og bass er så svakt at det er en nedtur jeg ikke klarer å få meg til å betale for. Forstår ikke at folk er tilfreds med det her og at alle testere unisont hyller disse.

Om du synes disse er dårlige, prøv qc35. «No highs, no lows, must be bose»

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke de fungerer så bra til å prate med med mindre du er på en helt stille plass da støyreduksjonen gjør at den gjør deg vanskeligere å bli hørt når man prater i telefonen så jeg foretrekker å prate i telefonen.

^This!!

 

Fikk mine i helgen gjennom Power. Bruker disse på kontoret da jeg sitter i åpen landskap. Første telefon samtale - NC slås av. Mikrofonen plukker opp all lyd fra omgivelsene og sender det rett inn i ørene. Stoler som knirker, tastatur klikking etc.

Lurte på hvordan personen i andre enden oppfattet det.

Vurderer sterkt å levere tilbake og bytte til Bose QC35II.

Det skal tydeligvis være sånn ifølge Sony nevnes det i flere tråder på Reddit.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har nå hatt disse en stund, og synes ikke de er så gode. Jeg bruker dem på kontoret, av og til når jeg er ute og går og i bil,

 

I bil reagerer de kraftig på trykkendringer, typisk inne i en tunnel. Støydempingen skrur seg av og på, det bråker fryktelig og lyden er dårlig. Jeg har forsøkt ulike innstillinger i appen, men det er like galt. Jeg har også et sett med Bose QC 25 - disse gjør aldri noe slikt. Bosene kan smelle når man lukker bildøra - det er nesten det samme som skjer med Sony når man kjører inni tunnel og passerer biler etc.

 

Når jeg kjører, switcher den modus fra "Transport" til gående" - selv om jeg kjører i 100 kmt. Dår det går over til gående, er det akkurat som den skrur av all støydemping.

 

Den innebygde mikrofonen er svært dårlig. På kontoret klager de jeg snakker med over at de hører meg dårlig, og i bilen er det vanskelig å føre en skikkelig samtale så de i andre enden forstår og hører hva jeg sier. Mine Bose QC 25 - som riktignok er med ledning med mikrofon i - er milelangt foran hva gjelder dette.

 

Når headsettet fungerer så dårlig i bil, har jeg problemer med å forstå at de skal fungere bra i fly, Jeg kan se for meg at tog på strekninger med tunneler må være helt håpløst.

 

Dersom min gamle Bose QC 25 hadde vært uten ledning, hadde jeg foretrukket dem.

Lenke til kommentar

Disse burde virkelig trekkes i karakter ASAP! Kjøpte mine i dag og de er jo komplett ubrukelig utendørs i Norge halve året?

 

Berøringskontrollene takler ikke kulde i det hele tatt. Så etter noen minutter utendørs så begynner de å aktivere Siri og alt mulig rart helt av seg selv.

 

Et søk på Google og du finner lange tråder på Reddit og hos Sony hvor alle, inkludert Sony ser ut til å anerkjenne at disse ikke fungerer når gradestokken går ned mot 3 grader eller kaldere, eventuelt når det blåser for kaldt eller det er for høy luftfuktighet.

 

Med andre ord så må du belage deg på store utfordringer med å bruke disse utendørs i Norge i temmelig store deler av året.. Og det får 9.5/10)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt Bose QC35, og har forsåvidt et par fremdeles som frua bruker på flyet. Problemet med Bose QC35 for min del er følelsen av trykk/vakuum når du har på ANC som gjør de ekstremt lite komfortable i bruk og det har også en generelt negativ effekt for min del som sliter mye med kronisk migrene. De har også en noe sær EQ som gjør et eller annet med tale/vokaler som jeg ikke blir helt fortrolig med. Hører mye på podcast og lydbøker så akkurat den biten er temmelig ødeleggende for min del. Men hovedproblemet blir jo dette trykket/vakuumet de skaper.

 

Skal tydeligvis være ekstremt vanskelig å finne "perfekte" trådløse hodetelefoner for norske forhold. Har vært igjennom ett lass nå. Alt fra Beats Studio2, Beats Studio3, Bose QC35, B&O BeoPlay H7, H8, H9, H9i og nå Sony WH-1000XM3. Er vel sikkert noen fler som jeg ikke kommer på i farta.

 

Av alle så har B&O BeoPlay H7 vært mine favoritter. Ser bra ut, ekstremt komfortable, veldig god byggekvalitet, veldig god lyd osv.. Men kan kun være koble til en enhet av gangen, begrenset rekkevidde og null ANC. Sistnevnte blir etterhvert en liten utfordring til daglig pendling. Og de fungerte i minusgrader helt uten problemer!

 

H9 skulle jo være H7 med ANC men ANC var så dårlig at den ikke gjorde stort. Totalt meningsløst produkt, du betaler mer enn for H7 men du får egentlig ingenting ekstra.

 

Så fikk vi H9i som endelig var H7 med faktisk brukanes ANC men her gikk B&O for tynnere øreputer så de gikk fra å være ekstremt komfortable til å være vonde å ha på i mer enn 10 minutter... Så når de først klarer å få til nesten alt det andre, så klarer de i å rote til den biten. For ordens skyld så endret de også på festene så du ikke kunne ta putene fra H7 eller H9 og sette på H9i...

 

 

Beats Studio3 Wireless har vært mine go-to hodetelefoner, de har et ekstremt trangt og v-formet lydbildet, men det passer forsåvidt greit til det jeg stortsett hører på. De har bra batteri, god rekkevidde, faktisk en av ekstremt få med brukanes mikrofon osv.. Men hva skjer når det plutselig blir kaldt ute? Da oppdager du plutselig at de har en sikkerhetsmekanisme som gjør at de skrur seg av når det er minusgrader... Altså ubrukelig i hvertfall 2, om ikke 3 mnd av året her i Norge...

 

 

Da var det jo ikke så fryktelig mange igjen å teste, så da ble det Sony WH-1000XM3 og førsteinntrykket var bra og anmeldelsene er jo kjempebra på disse men de er jo utrolig nok også ubrukelig under norske forhold virker det som. Helt utrolig, spesielt med tanke på at Sony (basert i Japan) har store områder med minusgrader i 2-3 mnd av året de også...

 

 

Bose QC35 er jo faktisk nesten det beste som står igjen, men det vakuumet og det de går med tale/vokaler klarer jeg dessverre ikke å leve med..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

Jeg har hatt disse i to uker nå, og har oppdaget at de slutter å fungere som de skal når det er kaldt ute, samt når snø treffer klokka med touch funksjonene.

Jeg var aldri ute lenge, og det skjedde allerede etter 2-3 minutters tid ute. Det snødde ikke mye.

 

Synes derfor denne artikkelen bør oppdateres, og dermed også ratingen bør endres, da disse ikke kan brukes ute til og fra jobb etc.

 

Det er flere brukere som har rapportert dette problemet med headsettet.

https://us.community.sony.com/s/question/0D50B000057ofYLSAY/wh1000xm3-headphones-behaving-erratically-in-cold-weather?language=en_US

 

https://community.sony.co.uk/t5/portable-audio/sony-wh-1000xm3-muting-in-the-cold/td-p/2534059

 

Synes headsettet er supert, men måtte returnere det da jeg er avhengig av ett som fungerer ute på vei til jobb.

 

//GingerBoy

Lenke til kommentar

Sarkasmen din er lett å lese, men hvorfor mener du det er såpass åpenlyst? Aldri hatt problemer med noe Sony produkt før jeg

Som jeg har bemerket gjennom tråden, har jeg sett og opplevd god lydkvalitet i Sony's headset, men gjennomgående feil/mangler/shortcuts i byggekvalitet og pålitelighet, som har vært gjenspeilet i support og mulighet for kjøp av reservedeler. Dette produktet virket lovende, og jeg har vært nysgjerrig men skeptisk. Om du skriver "Sony headset breaking" i Google får du mer enn et par treff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...