Gå til innhold

Alternativer til å overføre penger fra USA til Norge?


Seawanderer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forex eller Western Union funker kjempefint, og kan hentes av mottaker innen få minutter. Gebyrene er ikke gigantiske heller. Har brukt det flere ganger for å sende penger til familie som er på reise f.eks.

 

Kan gjøre alt via nettsiden deres også. Det funker slik at du setter inn pengene, får en mail med en ti-sifret "hentekode" som mottaker skal ha. Så går mottaker i en WU-agent (et eller annet sted som har WU), oppgir koden, og får ut pengene. Det samme kan gjøres ved et WU-kontor, bare at du får koden på en papirkvittering da. De sender ingenting ut til mottaker.

 

Mottaker må kunne vise gyldig ID med samme navn på som du brukte ved innskudd + hentekoden. Man trenger ikke adresse eller noe annet enn navnet og landet det skal sendes til. I de fleste land er det et WU-kontor mange steder fordi alt fra kiosker til vertshus kan knytte seg til systemet, men det er billigst å sende fra nettsiden siden det ikke er noen mellommenn som skal ha prosenter av det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Seawanderer skrev (På 30.8.2018 den 17.54):

 

Hvilke måter finnes det for å overføre penger fra USA til Norge? Bankkonto til bankkonto er uaktuelt. Helsikkens gebyr på det. Paypal er eneste alternativet så langt, men det går heller ikke for vedkommende. Noen flere muligheter? Western Union?

 

Jeg har bodd i USA i omkring 15 år, og bruker utelukkende TransferWise når jeg sender penger til Norge. Gebyrene deres er en brøkdel sammenlignet med andre banker.

 

PayPal er helt utelukket grunnet skyhøye gebyrer. Vet ikke hva de holder på med, men de er frekke nok til å kreve over 6% i gebyr på flere overføringer (inkl. valutaveksling). Med Transferwise betaler jeg som regel noen få dollar per overføring. Jeg bruker de bl.a. for å betale skatt, Lånekassen og vanlige overføringer til egen konto.

 

Se bildet jeg la ved, for en av betalingene jeg nylig sendte inn. Her betalte jeg altså 1,06% for å sende 450 USD (ca 3600 kr). Overføringen tok 2 dager..

 

Meget billig og det skyldes at TW benytter en såkalt "valutabørs" hvor dollarene vennen din overfører blir vekslet inn mot kroner hos noen som ønsker å sende penger andre veien.

 

Ellers kan du vurdere å sette opp en kryptokonto, men det tar tid og er vanskelig å innløse i Norge.

Endret av Eirik99
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
Seawanderer skrev (På 24.9.2018 den 17.03):

Takker for forslag! Skal sjekke ut TransferWise, ja! Hvordan fungerer det for vedkommende som skal overføre penger til meg da? Hva trenger hun/han å gjøre?

Hei.

Så dette litt vel sent. Hvis noen skal sende penger til deg i USA ville jeg selv ha brukt XE, da de er litt billigere for overføringer til USA sammenlignet med Transferwise. 

Synes forøvrig at denne guiden gir et godt innblikk i alternativene: Privatøkonomi.net/sende-penger-utlandet/overføre-USA

Alternativt kan de jo bare sette over penger til din norske bankkonto? Da kan du bruke pengene fritt der borte, enda det tilkommer et ekstragebyr.

Endret av Eirik99
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bruke western union? Det er superenkelt, og mottaker trenger ingenting annet enn et nummer man får når transaksjonen er ferdig, så kan penga plukkes opp i hvilken som helst WU stasjon. De har tilogmed app man kan bruke å sende med i alle valutaer. Slipper ikke unna gebyr på noen av disse tjenestene uansett.

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Bytex skrev (7 timer siden):

Hvorfor ikke bare bruke western union? Det er superenkelt, og mottaker trenger ingenting annet enn et nummer man får når transaksjonen er ferdig, så kan penga plukkes opp i hvilken som helst WU stasjon. De har tilogmed app man kan bruke å sende med i alle valutaer. Slipper ikke unna gebyr på noen av disse tjenestene uansett.

 

Western Union er helt hinsides dyrt. Sjekket prisen nå på deres egen hjemmeside, og for en standard overføring til USA må OP punge ut over 900 kroner, kun for å sende skarve 10.000 kroner.

Tolket det som at OP ønsker å sende penger på billigst mulig måte, uten å måtte vente lenge.

Skjermbilde 2020-03-30 kl. 9.46.38 am.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...