Gå til innhold

Aksjesparekonto, utbytte og skatt


Manlulu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det trekkes ikke forskuddstrekk på utbytte, så det må du enten ordne selv eller vente til oppgjøret kommer og ta regningen da. Jeg tolker det slik at utbytte blir skattelagt med en gang og ikke regnes som et "uttak", men det Herr Brun sier er egentlig det motsatte. Kanskje han kan svare bedre på det.

Lenke til kommentar

Det er riktig at det å ta ut pengene du har fått i utbytte ikke er "uttak" fra kontoen. Men utbyttet betales så vidt jeg forstår vanligvis til aksjesparekontoen, så for å få tilgang til dem må du ta de ut. (Eller du kan investere dem)

 

Hvis du mottar utbytte må du skatte av verdien. Pengene kan du dermed gjøre som du vil med, skatteregningen kommer neste år uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utbytte til ASK beskattes på samme måte som utbytte til aksjer som ikke er eid i ASK. Til gjengjeld kan du ta ut utbyttet fra ASK skattefritt.

 

Liten utdypning:

 

Eks: Nordnet behandler utbetalt utbytte som kontantinnskudd på ASK, det vil da si at du kan ta ut innskuddet uten å bli dobbeltbeskattet.

 

Så det blir riktig det Herr Brun skriver, selv om jeg måtte lese hans innlegg flere ganger før det gir mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...