Gå til innhold

Tesla Semi har gjennomført sin første langkjøring med last


Anbefalte innlegg

Tja. Har kjørt endel mil med ymse tungtransport og kan si at en erfaren sjåfør kjører veldig jamt for og unngå retardasjon/akselerasjon.

Du som har drevet med tungtransport. Hva tror du sjansen er for at noen som starter med null erfaring på to år skal klare å utvikle og sette i produksjon en elektrisk trekkvogn som skal fungere knirkefritt 100 000 årlige kilometre under alle mulige forhold? Ta med i betraktningen at absolutt alt ved denne trekkvognen vil være nytt og revolusjonerende.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Sa en liten fjomp i lille Norge om en mann som har klart å gjøre seg selv til en av verdens rikeste samtidig som han oppleves som snill, varm og ydmyk verden over.

 

Gratulerer med nok et lite gjennomtenkt innlegg :)

Den som ikke har fått med seg at Elon har personlighet som en dass mangler mye på sosial intelligens og forståelse for persontyper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

batterilading ved bremsing er lite effektivt fordi det er begrensa hvor hardt man kan lade batteriene - man burde hatt en superkondensator for å ta effekttoppene … en forbrenningsmotordrevet bil kan bremses med fks hydraulikk eller svinghjul og det gir bedre virkningsgrad . i usa har man i mange år montert en pumpemotor på mellomakdelen - det lader flere hydrauliske akkumulatorer som så driver neste akselreasjom ….

 

Det er en begrensning som bare oppstår dersom du bremser så kraftig at du overstiger hva batteriene kan hurtiglades med. Jo større batteripakke (jo flere batterier) jo mer effekt kan den motta. Det er sjelden jeg trenger å bremse hardere en Leaf batteriet på 24kWh kan motta, bortsett fra når jeg starter med nesten fullt batteri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du som har drevet med tungtransport. Hva tror du sjansen er for at noen som starter med null erfaring på to år skal klare å utvikle og sette i produksjon en elektrisk trekkvogn som skal fungere knirkefritt 100 000 årlige kilometre under alle mulige forhold? Ta med i betraktningen at absolutt alt ved denne trekkvognen vil være nytt og revolusjonerende.

Sjansen er null. 0. Zero.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du som har drevet med tungtransport. Hva tror du sjansen er for at noen som starter med null erfaring på to år skal klare å utvikle og sette i produksjon en elektrisk trekkvogn som skal fungere knirkefritt 100 000 årlige kilometre under alle mulige forhold? Ta med i betraktningen at absolutt alt ved denne trekkvognen vil være nytt og revolusjonerende.

Ikke godt og si, hvis kvalitetsikringen/delelager blir på samme nivå som med de andre bilene Tesla har produsert så lover det ikke godt, ikke mange privat-firmaer som ønsker og være beta-testere.

Lenke til kommentar

batterilading ved bremsing er lite effektivt fordi det er begrensa hvor hardt man kan lade batteriene - man burde hatt en superkondensator for å ta effekttoppene … en forbrenningsmotordrevet bil kan bremses med fks hydraulikk eller svinghjul og det gir bedre virkningsgrad . i usa har man i mange år montert en pumpemotor på mellomakdelen - det lader flere hydrauliske akkumulatorer som så driver neste akselreasjom ….

Har Tesla Semi et batteri på 1000 kWh, så er det uproblematisk å bremse regenerativt med omkring 1000-1500 kW, hvis den har nok motoreffekt til det. Det vil stoppe en lastebil ganske så raskt. F.eks ca 0,5G ved 35 km/t, utifra mine beregninger.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har Tesla Semi et batteri på 1000 kWh, så er det uproblematisk å bremse regenerativt med omkring 1000-1500 kW, hvis den har nok motoreffekt til det. Det vil stoppe en lastebil ganske så raskt. F.eks ca 0,5G ved 35 km/t, utifra mine beregninger.

 

En lastebil bremser også på henger/semi, så det er bare en del som kan regenereres.

Luftmotstand er også tvilsomt at er så god som det påstås, det er ikke mindre tverrsnitt fordet om man avrunder nesa. Og jeg hadde aldri kjørt E6 med den greia, midtplassert førerposisjon funker bare ikke der! :p

Lenke til kommentar

Denne lastebilen er en dårlig idé men statlige subsidier vil få den til å selge som varmt hvetebrød :)

 

 

Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn.

 

Hoert om regenerering av energi I nedoverbakker..?

Lenke til kommentar

Det har blitt sagt at trekkvognen ikke er noe tyngre enn en diesel trekkvogn. Og volummessig er 800 kWh ganske irrelevant.

 

Den største utfordringen for Europa er lengden på Tesla Semi. I USA er makslengden satt uten trekkvognen, mens i Europa er makslengden satt inklusive trekkvognen. Dermed ser lastebiler veldig forskjellige ut i Europa og i USA. Om Tesla Semi skal bli populær i Europa bør trekkvognen omdesignes betydelig, slik at den blir mer kompakt lengdemessig. Noe Tesla forsåvidt har antydet at de kan gjøre.

 

Men i første omgang har det liten betydning. Tesla kan sikkert selge 50-100.000 Semi per år bare i USA. Hovedutfordringen er å få satt i gang produksjonen.

Lengderegler er bare det, regler. Som stadig endres, nå har vi jo fått vogntog på 25,25 meter eller noe sånt. Om EU finner ut at de vil hjelpe til med å elektrifisere tungtransporten er det ikke noe i veien for å lage en regel om at elektriske trekkvogner kan være et par meter lengre utover totallengden eller noe i den duren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Totalvekt 50 tonn for ordinære dieseldrevne lastebiler med tilhenger, tømmervogntog kan ha 60 tonn fordelt på 24 m lengde og minst 7 aksler, og andre vogntog kan ha større totalvekt (spesialtransport).

Det er ikke utenkelig at vogntog med batteri som energibærer får større tillatt totalvekt enn vogntog med fossil energibærer. Miljøhensyn , les intet utslipp av eksos på holdeplasser eller langs veiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som snakker om 40, 50 og 60 tonn last? Det er oppgitt at den kan ta 30 tonn. Trekkvogna er i henhold til en klassifisering som har maks vekt på vogntoget på 36 tonn. Å snakke om hvor langt og bratt den kan trekke 40 og 60 tonn er meningsløst.

Det er oppgitt at tillatt totalvekt er 80 000 pund = ca 36,2 tonn. Det er så vidt meg bekjent ikke oppgitt hverken lastekapasitet eller egenvekt. Ellers har vi oppgitt:

  • Acceleration 0-60 mph with 80k lb

    20 sec

  • Speed up a 5% Grade

    60 mph

  • Mile Range

    300 or 500 miles

  • Powertrain

    4 Independent Motors on Rear Axles

  • Energy Consumption

    Less than 2 kWh per mile

Link til ytterligere offisiell info.

Lenke til kommentar

Det er oppgitt at tillatt totalvekt er 80 000 pund = ca 36,2 tonn. Det er så vidt meg bekjent ikke oppgitt hverken lastekapasitet eller egenvekt. 

Det står innledningsvis at det er snakk om 30 tonn last. Det er oppgitt i mange andre anledninger, som du også viser til, at det er snakk om en Class 8-semi med total tillatt vogntogvekt på ~36 tonn.

 

Trekvogna er ikke vektløs, så selv om vekta ikke er oppgitt kan vi anta at den påvirker lastekapasiteten negativt når maks vekt er konstant. Det vil si at total vekt på last er godt under 36 tonn.

 

Det gjør at min opprinnelige påstand forblir like gyldig: Å snakke om 40, 50 eller 60 tonn last er totalt meningsløst.

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står innledningsvis at det er snakk om 30 tonn last. Det er oppgitt i mange andre anledninger, som du også viser til, at det er snakk om en Class 8-semi med total tillatt vogntogvekt på ~36 tonn.

 

Trekvogna er ikke vektløs, så selv om vekta ikke er oppgitt kan vi anta at den påvirker lastekapasiteten negativt når maks vekt er konstant. Det vil si at total vekt på last er godt under 36 tonn.

 

Det gjør at min opprinnelige påstand forblir like gyldig: Å snakke om 40, 50 eller 60 tonn last er totalt meningsløst.

Nå vet vi ikke hva Tesla Semi vil bli spesifisert til i Europa. Det kan være 40-60 tonn.

 

80.000 lb er det maksimale som er lov på Interstate Highway System, og dermed er det det Tesla har som design-mål. Men det er ikke usannsynlig dette kan økes, med større eller mindre (eller kanskje ingen) modifikasjoner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det står innledningsvis at det er snakk om 30 tonn last. Det er oppgitt i mange andre anledninger, som du også viser til, at det er snakk om en Class 8-semi med total tillatt vogntogvekt på ~36 tonn.

 

Trekvogna er ikke vektløs, så selv om vekta ikke er oppgitt kan vi anta at den påvirker lastekapasiteten negativt når maks vekt er konstant. Det vil si at total vekt på last er godt under 36 tonn.

Jeg ser det står innledningsvis i artikkelen, men er det offisielle tall?

 

Joda, enig i at trekkvognas vekt påvirker lastekapasiteten negativt i forhold til vektløse trekkvogner, men blir det bedre eller verre enn en dieselvogn? Med betydelig eller ubetydelig forskjell? Hvilken dieselvogn er det vi sammenligner med?

Lenke til kommentar

En lastebil bremser også på henger/semi, så det er bare en del som kan regenereres.

Sant nok, men man kan nok anta at Tesla Semi kun bremser på hengeren ved behov. Og det er fullt mulig at Tesla også vil selge en henger, med regenerativ bremsing koblet til trekkvognen og som er aerodynamisk optimalisert for bruk sammen med trekkvognen.

 

Luftmotstand er også tvilsomt at er så god som det påstås, det er ikke mindre tverrsnitt fordet om man avrunder nesa.

Tverrsnittet blir ikke mindre, men formen blir mer aerodynamisk. Det er stor forskjell på luftmotstanden til f.eks en murstein og et modellfly, selv om arealet skulle være likt.

 

Og jeg hadde aldri kjørt E6 med den greia, midtplassert førerposisjon funker bare ikke der! :p

Er nok bare snakk om tilvenning. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...