Gå til innhold

Tråden for alle typer Xiaomi


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har skaffet Xiaomi mi A2, til mor. Valget falt på å prøve demo-telefon i håp om at den skulle funke fint fra multicom. 

Eneste problem virker å være at den til tider ikke er mulig å få kontakt med og man får opptatt eller talepostkasse i stedet. 

Operatør er trolig OneCall eller ice. Noen mobiler kommer igjennom og andre mobiler og fasttelefoner virker ikke å komme igjennom. Jeg selv kom igjennom ca 4. forsøket etter å ha fått direkte taleposkasse først. 

Er det noe kjente problemer med disse om tap av signal eller lignende? Om det så er løs antenne, dårlig fit til sim-kort eller kan den f.eks komme med instilling til kun å benytte et nettverk i stedet for å kunne switche til 2g og 3g til nød? 

Problemet er selvfølgelig at jeg ikke er fysisk på stedet til mobilen og at problemet er så basic, men ustabilt. 

Edit: Har testet med andre simkort. Sliter med å ringe TIL telefonen, men å ringe ut fungerer normalt. 

 

Endret av Snooz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snooz skrev (13 timer siden):

Har skaffet Xiaomi mi A2, til mor. Valget falt på å prøve demo-telefon i håp om at den skulle funke fint fra multicom. 

Eneste problem virker å være at den til tider ikke er mulig å få kontakt med og man får opptatt eller talepostkasse i stedet. 

Operatør er trolig OneCall eller ice. Noen mobiler kommer igjennom og andre mobiler og fasttelefoner virker ikke å komme igjennom. Jeg selv kom igjennom ca 4. forsøket etter å ha fått direkte taleposkasse først. 

Er det noe kjente problemer med disse om tap av signal eller lignende? Om det så er løs antenne, dårlig fit til sim-kort eller kan den f.eks komme med instilling til kun å benytte et nettverk i stedet for å kunne switche til 2g og 3g til nød? 

Problemet er selvfølgelig at jeg ikke er fysisk på stedet til mobilen og at problemet er så basic, men ustabilt. 

Edit: Har testet med andre simkort. Sliter med å ringe TIL telefonen, men å ringe ut fungerer normalt. 

 

Høres ut som ICE, og da forsøker man et annen leverandør - dette er et velkjent problem når telefonen ikke støtter 4G-tale og må bytte til Telias nett under samtaler. Om den kun skal brukes til tale og ikke data kan man vurdere å sette den til å kun bruke 2G.

Lenke til kommentar
beladinka skrev (På 27.2.2020 den 14.13):

Denne telefonen støtter VOLTE hos ICE. Sjekk i menyene om VOLTE er aktivert. Forutsatt at operatør er ICE, that is.

Tviler på at telefonen støtter VoLTE ut av boksen når den er kjøpt hos Multicom. En må nok slå  *#*#86583#*#*  for å få VoLTE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

mange takk for flere svar over. 

 

Alt dette ble prøvd, satt den på 2g og prøvde med 3 simkort, ett fra onecall også. 

Fant et par på nett som hadde samme problem i utlandet. Etter en stund sluttet mobilen å ta i mot anrop, forsøkte å jevnlig å ringe fra diverse telefoner og fasttelefon og noen ganger kom man igjennom og andre ganger ikke med beskjed om at telefonen var av eller utenfor rekkevidde. Da lå den altså på samme sted i stua hele tiden.

Kanskje telefonen ikke klarte å skifte til andre nett eller noe raskt nok. Også som andre skrev på utenlandske forum så fungerte mobilen normalt gjerne rett etter restart eller om man skrudde av og på flightmode, men lot man den ligge i fred så var problemet der igjen. Føltes som 30% sjans for å komme igjennom. 

Jeg satt den til 2G, men det stod ikke "låst til 2G" men "2G preferred" det gjorde jo at jeg ikke visste med sikkerhet om jeg nå var kun på 2G eller om den var "smart" og fant det beste tilgjengelig slik at problemet ble opprettholdt.  Den stod helt klart, slik jeg mottok den, på 4g og jeg prøvde både med og uten "LTE-greier". I det den startet opp stod det gjerne "HD" ved signalet, ikke VoLTE. 

Dette var en refurbished/demo telefon. Brukte angrerett og mor får finne en lokalt. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, håper noen kan hjelpe meg litt her. Jeg byttet i dag fra Telenor til OneCall, og oppdaget at 4G overhodet ikke fungerer. Det fungerte fint med Telenor. Har vært i kontakt med support hos OneCall, og de klarte ikke å finne ut av det.

APN-innstillingene skal være korrekte, og SIM-kortet (og 4G) fungerer i en gammel iPhone jeg testet med. Som nevnt så fungerte 4G utmerket med Telenor, så hver for seg fungerer begge deler men altså ikke sammen.

Nå ser det ut til at jeg må bytte leverandør igjen (eller bytte telefon). Er det noen som har liknende erfaringer, eller tips til hva som kan fungere?

EDIT: Endte opp med å resette fabrikkinnstillingene, det fungerte heldigvis. Kviet meg for det men så lenge det fungerte etterpå var det jo verdt det ?

Endret av ~ David ~
løst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...