Gå til innhold

DNB-direktør: - Det bekymrer meg at unge mennesker foretrekker offentlig sektor fremfor jobb innen privat næringsliv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sidenote her (som han over påpeker er artikkelen ikke i samsvar med overskrift); det er faktisk mye verdiskapning / invasjon i det offentlige også. Det er for lett å si at all verdiskapning skjer i det private. Beklageligvis er private aktører og folk med liten eller ingen innsikt om temaet (eller som har noe å tjene på det) som ofte skriker høyest om emnet.

 

Og- før dere sabler meg ned; det er klart at det private har en nøkkelrolle i vårt samfunn og jeg undergraver ikke den fantastiske verdiskapningen denne sektoren bidrar med, men, vi må erkjenne at bildet ikke er så sort / hvit som folk vil ha det til.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette var et rart valg av overskrift. Artikkelen handler om startups og så og si utelukkende det.

 

Den inneholder absolutt ingen informasjon om hvorfor arbeidstaker velger offentlig, hvilke type arbeidstakere som gjør det og underbygger ikke påstanden på noen måte. Jeg ble skuffet da jeg trodde artikkelen skulle handle om det.

 

Tja, det er vel min vurdering at overskriften er den STORE utfordringen vi står overfor. Startupene er en del av løsningen. Og jeg synes det er bra at en leder i en ellers kjedelig banksektor kan uttale seg såpass tydelig. Men jeg hører gjerne hva slags overskrift du/dere ville valgt. Alltid nyttig med tilbakemeldinger!

vh

Jan M M

Lenke til kommentar

Tja, det er vel min vurdering at overskriften er den STORE utfordringen vi står overfor. Startupene er en del av løsningen. Og jeg synes det er bra at en leder i en ellers kjedelig banksektor kan uttale seg såpass tydelig. Men jeg hører gjerne hva slags overskrift du/dere ville valgt. Alltid nyttig med tilbakemeldinger!

vh

Jan M M

 

Jeg synes for det første at det er besynderlig at du synes det er "tydelig" at en leder i en banksektor, hvis jobb er å tjene penger på næringskunder, ønsker å tjene penger på næringskunder ved å legge til rette for at banken kan øke markedet sitt. Samtidig virker det som om DNB sine samlinger er en bra greie som mange har fått nytte av. Allikevel var det overhodet ikke dette jeg forventet å lese om.

 

Overskriften kan vel være så enkel som "DNB satser på grundere", "DNB fortsetter med samlinger for grundere" eller noe om hvordan Norge trenger utvikling og vekst i næringslivet. Jeg skal uansett ikke påstå at jeg er bedre enn deg eller TU til å lage overskrifter. Jeg påstår heller ikke at informasjonen du kommer med ikke stemmer. Jeg mener bare at denne bommet sterkt i forhold til innholdet, da jeg endte med å lese en artikkel som handlet om noe helt annet enn det overskriften tilsier. Om du mener dette er rett overskrift å bruke kan du i det minste vise til undersøkelsen bankdirektøren refererer til når hun kommer med påstanden sin. Og kanskje vurdere om det er greit å presentere en løsning på et påstått problem uten å en gang se nærmere på hvorfor mange tilsynelatende heller ønsker å jobbe i det offentlige.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte da jeg så overskriften er at DNB-direktøren umulig er i stand til å tenke lengre enn egen nese.

Finansbransjen og oljebransjen er akkurat ferdig med en stor runde nedbemanning, også lurer man på hvorfor unge mennesker uten ansiennitet i en etableringsfase velger en sikker arbeidsplass. Jeg er rystet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det med at privat sektor skaper inntekter og offtentlig sektor utgifter har blitt en klisje men er ikke helt riktig.

 

I Norge har en offentlig sykehus, privat tannlege, privat bilverksted. Men verdiskapingen til hver enkelt sykepleier, tannlege, bilmekaniker hadde vært den samme med privat sykehus og offentlig bilverksted og tannlege.

 

Verdier skapes over alt. Hva som er "offentlig" eller "privat" handler om fordelingspolitikken/regnestyket går opp eller ikke, ikke om hvorvidt verdier skapes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror endel forbinder "reell" verdiskapning med eksport. Men selv der er vel olje og energi de største som også i stor grad er offentlig eid og derfor kommer fellesskapet til gode og ikke kun en eier eller to.

 

Når det er sagt så har jeg tro på en god balanse mellom offentlig og privat, men mener vi er mye nærmere den gylne middelvei her enn f.eks. usa.

 

At de store firmaene fremstiller seg som de snille må man vel ta med en stor klype salt.. Ref. lenken i kommentaren over her og bare å søke litt om DnB i media tidligere med f.eks utbyttefester m.m. (google "dnb kritikk" f.eks.).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Er dette egentlig en sponset artikkel?

 

Nei, hva tenker du på?

vh

Jan M M

Er det seriøst tilnærming du velger? Clickbait overskrift, og alle spørsmålene deres er vinklet mot, eller nevner konkret DNBs gründersatsing. Enten må tu.no håpe at de har verdens dummeste lesere, eller så er dere bare elendige journalister. Artikkelen inneholder ingen kritiske spørsmål, ingen oppfølging av påstander, ingen kilder ut over intervjuobjektet og heller ingen vurdering av hvorfor unge velger offentlige jobber. En påstand dere heller ikke har noen ryggdekning for i artikkelen.

 

Selvfølgelig er det seriøst. Det er ofte slik med intervjuer. Fint om du skriver med fullt navn, forresten, så jeg vet hvem jeg diskturer med.

vh

Jan M M

Lenke til kommentar

Dette var et rart valg av overskrift. Artikkelen handler om startups og så og si utelukkende det.

 

Den inneholder absolutt ingen informasjon om hvorfor arbeidstaker velger offentlig, hvilke type arbeidstakere som gjør det og underbygger ikke påstanden på noen måte. Jeg ble skuffet da jeg trodde artikkelen skulle handle om det.

Tja, det er mange fordeler med å jobbe i det offentlige. Pensjonsordninger, sikrere jobb, osv.

 

Mens i det private ser man at de sparker vanlige ansatte, mens sjefene håver inn massive bonuser.

 

I det offentlige har arbeidstaker veldig sterke rettigheter. I det private er arbeidstaker en bruksgjenstand som kan brukes og kastes så de rike sjefene kan bli enda rikere.

Lenke til kommentar

"For, med mindre vi har verdiskaping i næringslivet får vi ikke fuel til resten av samfunnet, sier Schilbred Fasmer."

 

Ser at mange henger seg opp i overskriften, men det er mer interessant å ha en debatt om velferdsstaten.

Det er egentlig det artikkelen fokuserer på etter min mening.

Dersom vi ikke forstår hva som er motoren i den norske velferdsstaten kan vi fort oppleve at velferdsgodene smuldrer bort.

Staten må ha inntekter for å finansiere alle godene, og ved å lage regneark for å få oversikten finner en ut at ca 60% av lønnen til en vanlig arbeider havner tilbake hos fellesskapet(staten).

Dette gjør at arbeidsplassene i Norge er mer kostbare enn i mange andre land, hvor arbeiderne kan bruke større del av lønnen sin på seg selv.

Systemet gjør at fellesskapet blir en stor arbeidsgiver, men vi må ikke glemme at det er eksportnæringene som egentlig finansierer alle godene.

En arbeidsplass i eksportrettet industri skaffer livsopphold til 5 andre: 1 i offentlig sektor, 1 mellom 0-20 år, 1 på NAV, 1 pensjonist og 1 i tjenesteytende næringer.

Derfor er det bekymringsfullt dersom ungdommen ønsker seg inn yrker som egentlig bruker pengene og ikke til motoren i velferdsstaten.

Vi kan ikke leve av å klippe hverandre, noe de fleste forstår, men faren er stor for at det er det vi prøver på dersom offentlig sektor blir lønnsledende.

Samtidig burde den største kapitalisten, staten, være mer aktiv for å skape industriarbeidsplasser, da det er staten som egentlig tjener mest og har største behovet for eksportarbeidsplasser.

Det er også slik at staten burde ta mer risiko i arbeidslivet, da det er dramatisk for en grunder å ramle i "dødens dal", men fellesskapet går videre som om ingen ting har hent selv om en taper 10 mrd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"For, med mindre vi har verdiskaping i næringslivet får vi ikke fuel til resten av samfunnet, sier Schilbred Fasmer."

 

Ser at mange henger seg opp i overskriften, men det er mer interessant å ha en debatt om velferdsstaten.

Det er egentlig det artikkelen fokuserer på etter min mening.

Dersom vi ikke forstår hva som er motoren i den norske velferdsstaten kan vi fort oppleve at velferdsgodene smuldrer bort.

Staten må ha inntekter for å finansiere alle godene, og ved å lage regneark for å få oversikten finner en ut at ca 60% av lønnen til en vanlig arbeider havner tilbake hos fellesskapet(staten).

Dette gjør at arbeidsplassene i Norge er mer kostbare enn i mange andre land, hvor arbeiderne kan bruke større del av lønnen sin på seg selv.

Systemet gjør at fellesskapet blir en stor arbeidsgiver, men vi må ikke glemme at det er eksportnæringene som egentlig finansierer alle godene.

En arbeidsplass i eksportrettet industri skaffer livsopphold til 5 andre: 1 i offentlig sektor, 1 mellom 0-20 år, 1 på NAV, 1 pensjonist og 1 i tjenesteytende næringer.

Derfor er det bekymringsfullt dersom ungdommen ønsker seg inn yrker som egentlig bruker pengene og ikke til motoren i velferdsstaten.

Vi kan ikke leve av å klippe hverandre, noe de fleste forstår, men faren er stor for at det er det vi prøver på dersom offentlig sektor blir lønnsledende.

Samtidig burde den største kapitalisten, staten, være mer aktiv for å skape industriarbeidsplasser, da det er staten som egentlig tjener mest og har største behovet for eksportarbeidsplasser.

Det er også slik at staten burde ta mer risiko i arbeidslivet, da det er dramatisk for en grunder å ramle i "dødens dal", men fellesskapet går videre som om ingen ting har hent selv om en taper 10 mrd.

Alt arbeid som gir verdi for andre mennesker er verdiskaping.

 

Jeg vet at det ofte repeteres i blå-blå sirkler at det er det private som holder hjulene i samfunnet i gang, og at det er det private som mer eller mindre finansierer hele det offentlige.

 

Men man kan også snu på flisen. Man kan si at offentlige tjenester som barnepass, skole, stell og pleie av syke og eldre, etc. etc., dette er tjenester som frigjør hender, og som i sin tur gjør at folk nettopp kan gå ut og produsere de varene og tjenestene som utgjør den mer eksportrettede delen av produksjonen og verdiskapingen.

 

Det er ikke riktig å si at det private greier seg selv, og at det offentlige lever på resultatet av det som det private produserer.

 

Det er like mye omvendt. Det private lever på resultatene av det som det offentlige produserer.

 

Og som jeg sier; alt arbeid som gir verdi for andre mennesker, det er verdiskaping.

Endret av BjartmarO
  • Liker 6
Lenke til kommentar

"For, med mindre vi har verdiskaping i næringslivet får vi ikke fuel til resten av samfunnet, sier Schilbred Fasmer."

 

Ser at mange henger seg opp i overskriften, men det er mer interessant å ha en debatt om velferdsstaten.

Det er egentlig det artikkelen fokuserer på etter min mening.

Dersom vi ikke forstår hva som er motoren i den norske velferdsstaten kan vi fort oppleve at velferdsgodene smuldrer bort.

Staten må ha inntekter for å finansiere alle godene, og ved å lage regneark for å få oversikten finner en ut at ca 60% av lønnen til en vanlig arbeider havner tilbake hos fellesskapet(staten).

Dette gjør at arbeidsplassene i Norge er mer kostbare enn i mange andre land, hvor arbeiderne kan bruke større del av lønnen sin på seg selv.

Systemet gjør at fellesskapet blir en stor arbeidsgiver, men vi må ikke glemme at det er eksportnæringene som egentlig finansierer alle godene.

En arbeidsplass i eksportrettet industri skaffer livsopphold til 5 andre: 1 i offentlig sektor, 1 mellom 0-20 år, 1 på NAV, 1 pensjonist og 1 i tjenesteytende næringer.

Derfor er det bekymringsfullt dersom ungdommen ønsker seg inn yrker som egentlig bruker pengene og ikke til motoren i velferdsstaten.

Vi kan ikke leve av å klippe hverandre, noe de fleste forstår, men faren er stor for at det er det vi prøver på dersom offentlig sektor blir lønnsledende.

Samtidig burde den største kapitalisten, staten, være mer aktiv for å skape industriarbeidsplasser, da det er staten som egentlig tjener mest og har største behovet for eksportarbeidsplasser.

Det er også slik at staten burde ta mer risiko i arbeidslivet, da det er dramatisk for en grunder å ramle i "dødens dal", men fellesskapet går videre som om ingen ting har hent selv om en taper 10 mrd.

 

"De fleste skjønner at en kan ikke leve av å klippe håret på hverandre..."

 

Nå er jo frisører private i Norge! Jeg har i alle fall aldri klippet meg på statens regning? Så hva er poenget her?

 

Så sies det ting i retning av at det bare er eksport skaper inntekter. Nei, jeg er enig i at en kan ikke leve av å klippe håret på hverandre men en KAN leve av å dyrke mat til hverandre og bygge hus for hverandre.

 

Spørsmålet er ikke privat/offentlig eller innland/eksport, men luksus vs primærbehov.

 

En lege gjør et kritisk arbeid som det er stor etterspørsel etter. De som lager mat og bytter hus kompenseres delvis for dette med legetjenester.

 

Hvorvidt legen jobber offentlig eller privat er et spørsmål om innretning av utjevningssystemet. En kan godt se for seg et system med private sykehus. Eller offentlig bygde boliger for den saks skyld.

 

Norge trenger en viss import av mange nødvendige produkter, men om eksportbalansjen forskyves og import blir dyrere, tror du folk først slutter å spise importert korn, eller tror du folk først slutter å dra på utenlandsferie?

 

Høyt nivå av eksport er motoren i norsk luksusliv, ikke motoren i velferdsstaten..

 

Til slutt: Nå er det sånn at de næringene vi virkelig trenger (mat/bolig) har blitt veldig automatiserte. Så stadig færre jobber i disse og det frigjøres arbeidskraft som må finne på andre ting (som å klippe håret eller lage TV-serier). Men det primærbehovet som IKKE automatiseres

 

Trenden her vil bli: Det gir mening at stadig flere produserer helsetjenester. Dette er de tjenestene folk virkelig etterspør når mat og bolig er automatisert og strømlinjeformet. I Norge i dag betyr det jobber i det offentlige, men det er av underliggende betydning her. Det viktige er at det er jobber i helsevesenet som ikke kan robotifiseres så det er her fremtidens jobber ligger, enten disse er private eller offentlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...