Gå til innhold

Ukrainske ingeniører og loddebolt-amatører driver forsvar med enkle midler: Utstyrer drone med granatkaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må nå jaggu være dansk for å være så verdensfjern at du innbiller deg at det er den regulære russiske hæren disse kjemper mot. Det er en borgerkrig.

 

Uten disse russerne hadde nå danskene, som selv gav opp etter knappe 5 minutter, fremdeles vært en del av det tredje riket.

 

Ja, for Stalin var en fin fyr... Uten støtte av regulære russiske styrker så hadde aldri MH17 blitt skutt ned, eller krigen i Ukraina ennå pågått.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du må nå jaggu være dansk for å være så verdensfjern at du innbiller deg at det er den regulære russiske hæren disse kjemper mot. Det er en borgerkrig.

 

Uten disse russerne hadde nå danskene, som selv gav opp etter knappe 5 minutter, fremdeles vært en del av det tredje riket.

 

Uten enorme mengder hjelp fra USA hadde også Sovjetunionen vært ferdig.

At dett er en borgerkrig er vel liten tvil om, og det er akkurat like liten tvil om at Russiske styrker har deltatt på opprørernes side i konflikten.

 

Så hva er poenget ditt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ukraina er ikke avhenging av russisk gas lenger. 2 siste år har de kjøpt null kubikk meter fra Russland. I år ble det kjøpt litt, men kun fordi det var billigere enn fra EU. Også produserer de mer og mer egen.

 

Det er også høy tempo på utvikling av sol og vindenergi. Også elbiler - alle gamle Leafs fra USA selges til Ukraina :)

 

Vesten burde donere store mengder infrastruktur i form av vindmøller og solcellepaneler til Ukraina for å gjøre Ukraina uavhengige av russik gass.

 

Lenke til kommentar

Du må nå jaggu være dansk for å være så verdensfjern at du innbiller deg at det er den regulære russiske hæren disse kjemper mot. Det er en borgerkrig.

 

Uten disse russerne hadde nå danskene, som selv gav opp etter knappe 5 minutter, fremdeles vært en del av det tredje riket.

 

At russerne benekter sin deltagelse i krigen gjør ikke den til borgerkrig

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du må nå jaggu være dansk for å være så verdensfjern at du innbiller deg at det er den regulære russiske hæren disse kjemper mot. Det er en borgerkrig.

 

Uten disse russerne hadde nå danskene, som selv gav opp etter knappe 5 minutter, fremdeles vært en del av det tredje riket.

 

Jøss. har Russertrollene og funnet veien til TU? eller er det bare en Nordmann som uttaler seg om noe han tydeligvis ikke har peiling på.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Apropos. Jeg så serien "Greyzone" på NRK. Der benytter de en drone som vi kjenner som Predator, som heter Pilgrim V11 opprinnelig. Jeg går inn på Pilgrim sine nettsider og finner industrielle droner, men ikke spor av de militære. Er det en lukket del av selskapet? Ser ut som Pilgrim er profesjonelle innenfor industri droner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ja, for Stalin var en fin fyr... Uten støtte av regulære russiske styrker så hadde aldri MH17 blitt skutt ned, eller krigen i Ukraina ennå pågått.

 

 

Ja du mener på samme måte som at USA faktisk med vitende vilje (og rein udugelighet) skøyt ned et Iransk passasjerfly (Iran Air flight 655) på seint 80-tallet, uten at det tilsynelatende har fått noen konsekvenser for vårt forhold til de? 

Lenke til kommentar

Ja du mener på samme måte som at USA faktisk med vitende vilje (og rein udugelighet) skøyt ned et Iransk passasjerfly (Iran Air flight 655) på seint 80-tallet, uten at det tilsynelatende har fått noen konsekvenser for vårt forhold til de? 

 

Jada, akkurat slik Sovjet skjøt ned Korean Air Lines Flight 007. Udugelig krigshissing kjenner ingen grenser. Forresten en interessant rettskrivning du har – krysning mellom nynorsk, bokmål og slang?

 

 

 

 

Uansett, det røret som henger under den dronen er ikke en granatkaster. Det er en rekylfri kanon. Jeg klikket på artikkelen da jeg ikke kunne fatte hvordan disse ukrainerne kunne få til henge en granatkaster under en drone. Bare for å oppdage at det egentlig dreide seg om en bazooka. Da er det jo ikke vanskelig lenger, snarere noe jeg ville forventet fra eksempelvis ISIS. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

Ja du mener på samme måte som at USA faktisk med vitende vilje (og rein udugelighet) skøyt ned et Iransk passasjerfly (Iran Air flight 655) på seint 80-tallet, uten at det tilsynelatende har fått noen konsekvenser for vårt forhold til de? 

 

Jada, akkurat slik Sovjet skjøt ned Korean Air Lines Flight 007. Udugelig krigshissing kjenner ingen grenser. Forresten en interessant rettskrivning du har – krysning mellom nynorsk, bokmål og slang?

 

 

 

 

Uansett, det røret som henger under den dronen er ikke en granatkaster. Det er en rekylfri kanon. Jeg klikket på artikkelen da jeg ikke kunne fatte hvordan disse ukrainerne kunne få til henge en granatkaster under en drone. Bare for å oppdage at det egentlig dreide seg om en bazooka. Da er det jo ikke vanskelig lenger, snarere noe jeg ville forventet fra eksempelvis ISIS. 

Det er en M72, som det står i bildeteksten øverst.

Lenke til kommentar

Uten disse russerne hadde nå danskene, som selv gav opp etter knappe 5 minutter, fremdeles vært en del av det tredje riket.

 

Og her innbilte jeg meg at ingen sann nordmann ville finne på å kaste dritt om danskene sin (manglende) innsats under krigen.

 

Norge ble da visserligen valset over akkurat like enkelt som Danmark. Det tok bare litt lenger tid siden Norge er geografisk mye større i utstrekning. Det, og en uventet innsats fra Oscarsborg (med sine tyske kanoner,) ga tid til noen hårete rømninger. At engelske og franske ekspedisjonsstyrker stoppet tyskerne ved Narvik er ikke akkurat noe den norske hærmakt kan smykke seg med. 

 

Nei, den norske hærmakt var i stand til å bite litt fra seg tilbake på åttitallet. Nå er den tilbake til trettitallets totalt manglende beredskap. Bare at denne gang har vi noen hinsides kostbare leketøy som kan forventes holde ut ca. to og en halv time inn i krigen. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Apropos. Jeg så serien "Greyzone" på NRK. Der benytter de en drone som vi kjenner som Predator, som heter Pilgrim V11 opprinnelig. Jeg går inn på Pilgrim sine nettsider og finner industrielle droner, men ikke spor av de militære. Er det en lukket del av selskapet? Ser ut som Pilgrim er profesjonelle innenfor industri droner.

 

Dette er en film, ikke virkelighet. Dessuten har Pilgrim aldri vært noe annet enn sivil. Det er terroristene som monterer et stridshode på den.

Lenke til kommentar

Apropos. Jeg så serien "Greyzone" på NRK. Der benytter de en drone som vi kjenner som Predator, som heter Pilgrim V11 opprinnelig.

 

Nå vet ikke jeg hva du kjenner som Predator, men den dronen jeg kjenner som Predator er laget av General Atomics i USA og har betegnelsen MQ-1 (eller RQ-1 for den ubevæpnede rekognoseringsversjonen).

Ingen av disse har noengang hatt navnet Pilgrim.

Lenke til kommentar

Uansett, det røret som henger under den dronen er ikke en granatkaster. Det er en rekylfri kanon.

Det er en enkeltskudds, rakettdrevet granatkaster. Som nevnt over så er det ikke en M-72, men RPG-26 er i praksis en østblokk-M-72. Samme bruksområde, litt større og kraftigere men ikke noen radikal forskjell.

 

Ikke akkurat noe presisjonsvåpen, så jeg vet ikke helt hvor reell trussel denne dronen er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...