Gå til innhold

Aksjer, fond, investering strategier


Manlulu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har såvidt tenkt på å begynne med noe handel selv.

 

Så langt jeg kan forstå det, så dreier investering seg om å forstå markedet man skal investere i. Hvis man bare kjøper og håper, så er det gambling. Tenker også at det hjelper å ha en genuin interesse for det man skal investere i. Men når man lærer kunsten, så tenker jeg også at man blir flink til å se eventuelle muligheter i mange forskjellige markeder.

 

Det vil alltid være en viss risiko, men hvis man analyserer og gjør sine egne vurderinger, så er det i det minste kalkulert risiko. Man bør lære noe hvis det går galt.

 

Jeg vet ikke om det er mulig å få innsyn i bedrifters finanser, men jeg tipper det vil være essensielt å få greie på, for å finne ut hvor likvid bedriftene er, og finne ut de egentlige motivene bak de som driver... hvor aggressivt eller defensivt det drives.

 

Har ikke lest så mye om det, men jeg ser dollaren svekker seg ganske mye nå mot mange andre valutaer. Kan kanskje være en idé å kjøpe dollar snart, hvis den kan stige igjen. Men man må selvsagt lese og gjøre egne vurderinger. Og når det er snakk om så små prosenter som 0.5% osv, så må man naturligvis kjøpe veldig mye for å tjene noe som helst. 0.5% av 1 million er 5000 kr. Og da må man vente til dollaren faktisk har styrket seg mot NOK (hvis det er valutaen en kjøper fra) før man selger. Så har man gebyrer osv...

 

Følger med på Bloomberg-kanalen, litt artig å se over uker hvordan prisene fluktuérer. Det er jo alltid grunner til det, så det hadde vært artig å drevet med investering på den måten.

 

Man må altså lese nyheter, studere finansene og forstå alle elementene i markedene man skal handle i. Det er sikkert vanskelig nok for profesjonelle, men det er sikkert ikke umulig. Det er de som har en passiv holdning til et yrke, så er det de som er mer lidenskapelige. Den første gruppen lærer over lang tid og blir "skoleflinke", den andre gruppen lærer raskere, men kan stå i fare for å ta større risikoer. Og sånn går ofte verden rundt.

 

Det kan sikkert være mye bra informasjon å hente i bøker, men da hjelper man samtidig andre å bli rike ^^ Målet er jo at en selv skal tjene penger...

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har såvidt tenkt på å begynne med noe handel selv.

 

Så langt jeg kan forstå det, så dreier investering seg om å forstå markedet man skal investere i. Hvis man bare kjøper og håper, så er det gambling. Tenker også at det hjelper å ha en genuin interesse for det man skal investere i. Men når man lærer kunsten, så tenker jeg også at man blir flink til å se eventuelle muligheter i mange forskjellige markeder.

 

Det vil alltid være en viss risiko, men hvis man analyserer og gjør sine egne vurderinger, så er det i det minste kalkulert risiko. Man bør lære noe hvis det går galt.

 

Jeg vet ikke om det er mulig å få innsyn i bedrifters finanser, men jeg tipper det vil være essensielt å få greie på, for å finne ut hvor likvid bedriftene er, og finne ut de egentlige motivene bak de som driver... hvor aggressivt eller defensivt det drives.

 

Har ikke lest så mye om det, men jeg ser dollaren svekker seg ganske mye nå mot mange andre valutaer. Kan kanskje være en idé å kjøpe dollar snart, hvis den kan stige igjen. Men man må selvsagt lese og gjøre egne vurderinger. Og når det er snakk om så små prosenter som 0.5% osv, så må man naturligvis kjøpe veldig mye for å tjene noe som helst. 0.5% av 1 million er 5000 kr. Og da må man vente til dollaren faktisk har styrket seg mot NOK (hvis det er valutaen en kjøper fra) før man selger. Så har man gebyrer osv...

 

Følger med på Bloomberg-kanalen, litt artig å se over uker hvordan prisene fluktuérer. Det er jo alltid grunner til det, så det hadde vært artig å drevet med investering på den måten.

 

Man må altså lese nyheter, studere finansene og forstå alle elementene i markedene man skal handle i. Det er sikkert vanskelig nok for profesjonelle, men det er sikkert ikke umulig. Det er de som har en passiv holdning til et yrke, så er det de som er mer lidenskapelige. Den første gruppen lærer over lang tid og blir "skoleflinke", den andre gruppen lærer raskere, men kan stå i fare for å ta større risikoer. Og sånn går ofte verden rundt.

 

Det kan sikkert være mye bra informasjon å hente i bøker, men da hjelper man samtidig andre å bli rike ^^ Målet er jo at en selv skal tjene penger...

 

Takk for godt svar!

Hva kan forskjellige strategier være når man skal kjøpe og selge aksjer? Finnes det flere måter å tenke på, enn akkurat dette med å kjøpe lavt, og selge høyt?

Hva kan være triggere for at man blir interessert i en aksje, eller et selskap?

Lenke til kommentar

Jeg ser at Investorkilden har postet et innlegg med aksjebøker for nybegynnere – kanskje det kan være aktuelt å lese en eller flere av disse?

 

https://investorkilden.com/2018/08/22/en-god-liste-med-enkle-aksjeboker-for-nybegynnere/

 

Eivind Berg sin blogg (som ble linket til i et innlegg over her) er også å anbefale.

 

Selv ville jeg, siden jeg ikke er interessert i å være veldig aktiv med aksjetrading, ikke brukt mer enn rundt 10 % av investeringssummen på enkeltaksjer og smale fond, og hatt en bredt diversifisert grunnportefølje av f.eks et stort globalt indeksfond (med eller uten emerging markets etter eget ønske).

 

Hva med å kjøpe f.eks et globalt indeksfond før du går løs på enkeltaksjer? På denne måten sørger du for å få pengene dine inn i markedet (i indeksfondene), samtidig som du kan bruke tid på å lese deg opp på generell aksjetrading før du kjøper noe.

 

Husker ikke hvor jeg leste det, men jeg liker godt sitatet «Better with time in the market, than timing the market».

 

Litt kronglete skrevet, men er gjort litt i farta.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

Hva kan forskjellige strategier være når man skal kjøpe og selge aksjer? Finnes det flere måter å tenke på, enn akkurat dette med å kjøpe lavt, og selge høyt?

Hva kan være triggere for at man blir interessert i en aksje, eller et selskap?

Jeg er ingen ekspert, så du får tenke selv ^^ men målet er jo ultimatum å tjene penger. Men for å kunne tjene penger på investering i markeder, så må man jo forstå markedet. Og det krever jo jobb.

 

Jeg for min del, hvis og når jeg skal begynne, så skal jeg ha et klart og tydelig mål med hvor lenge jeg skal beholde min posisjon, og ha et tydelig grunnlag til hvorfor jeg skal stå der. Det skal være et fast tidspunkt til når jeg har tenkt å selge meg ut. Men så klart med litt forbehold om store uforutsette forandringer i markedet, sånn er jo verden, idéer kan komme ut av det blå, og det investeres jo hele tiden penger i å forbedre teknologi i alle mulige områder. Så man må være åpen for et visst slingringsmonn.

 

Men å bare kjøpe aksjer, fond, valuta eller andre varer og verdipapir, bare for å ha de stående der til evig tid, er ikke noe jeg har noe tro på. En investering må ha et mål og en mening.

 

Det er jo klart, jeg forstår poenget med å spre/diversifisere. Man satser altså penger på at alle arbeidsføre mennesker fortsetter å møte opp på jobb hver dag så lenge det er jobb å gjøre. Og sannsynligheten for at det slutter å skje er jo astronomisk lav. Så man vil sikkert få en ok fortjeneste over tid, men det vil ikke være et resultat av en nøye gjennomtenkt strategi. Men for noen kan det være greit. Det er bare ikke min stil. Alle har forskjellig stil, og det er viktig å finne sin stil og hele tiden finpusse og polere den. Den personlige utviklingsprosessen.

 

Så jeg tenker at for å kunne tjene penger i ethvert marked, må man ha et tydelig mål, kjenne markedet man skal investere i, ha fingeren godt på markeds"pulsen" hele tiden, og ikke minst ha penger å investere med. Så er resten bare jobb.

 

Strategien og kunsten er jo den morsomme delen. Hver eneste forretnings- og investeringsplan er unik, fordi alle mennesker er unike. Det er lite i det menneskeskapte samfunnet som faktisk er tilfeldig. Idéer er tilfeldig, men det må også være et miljø og nettverk der som fanger opp idéene for å sette dem til realiteten. Veldig mange mennesker, jeg vil si alle, kan komme opp med veldig gode idéer. Men å faktisk sette dem til verden, det krever oftest mye støtte og hjelp fra noen som kjenner til prosessen, hvilke kontorer og mennesker å ta kontakt med, hvilke lisenser som må søkes etter, ikke minst det legale og juridiske. Det finnes jo bedrifter som kun er der for å lete etter infriksjoner så de kan saksøke det for alt du har.

 

Hvis du er interessert i det her, anbefaler jeg den britiske versjonen av Dragon's Den. Det er litt mye rart der, men det er glimt av visdom der hvis man filtrerer ut alt det unyttige.

 

Den ene investoren sa en gang at han har hatt "blazing rounds" (i retten) over kun 1% av sin totale formue. Så det er viktig å slåss for desimalene.

 

Jaja, litt avsporing, men sånn er nå det ^^

Lenke til kommentar

1. Les "A random walk down Wall Street".

2. Kjøp indeksfond.

/thread

Dette bør stå som "svaret" på hele spørsmålet. Få bøker dekker så bredt og tar for seg fornuftige strategier basert på forskning. Boken er godt over 40 år gammel, men strategiene står seg fortsatt og det sier en del! Den har ikke hoppet på hyper, bobler og kortsiktige strategier. Den har for øvrig blitt oppdatert flere ganger siden den opprinnelig kom ut, men det er kun for å legge til eventuelle nye aktuelle tema og oppdatere den forskningen som har kommet. Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...