Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skattegrunnlag endret av skatteetaten


VegarE

Anbefalte innlegg

Et kjappt spørsmål til noen som har greie på skattelovgivning:

 

Jeg har nettopp fått skatteoppgjøret for 2017, og stusser litt over at jeg er blitt lignet med et langt mindre beløp i skattefradrag enn det jeg krevde i selvangivelsen.

  • En fradragspost er blitt nedjustert til en noe lavere sum uten at jeg kan noen rasjonell grunn for dette.

  • En annen fradragspost er ikke blitt inkludert i skatteoppgjøret i det hele tatt.

 

Jeg har ikke mottatt noe brev eller annen kommunikasjon fra skatteetaten som tilsier at de har fattet noe vedtak i denne forbindelsen, eller forespurt informasjon fra min side.

 

Spørsmålet er da om skatteetaten har anledning til å overprøve opplysningene jeg har gitt i selvangivelsen uten å fatte vedtak om, eller å begrunne dette? Er det noen som har erfaring med om det er lett å få en god begrunnelse dersom man henvender seg til skatteetaten med slike saker?

Endret av VegarE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kjappt spørsmål til noen som har greie på skattelovgivning:

 

Jeg har nettopp fått skatteoppgjøret for 2017, og stusser litt over at jeg er blitt lignet med et langt mindre beløp i skattefradrag enn det jeg krevde i selvangivelsen.

  • En fradragspost er blitt nedjustert til en noe lavere sum uten at jeg kan noen rasjonell grunn for dette.

  • En annen fradragspost er ikke blitt inkludert i skatteoppgjøret i det hele tatt.

 

Jeg har ikke mottatt noe brev eller annen kommunikasjon fra skatteetaten som tilsier at de har fattet noe vedtak i denne forbindelsen, eller forspurt informasjon fra min side.

 

Spørsmålet er da om skatteetaten har anledning til å overprøve opplysningene jeg har gitt i selvangivelsen uten å fatte vedtak om, eller å begrunne dette? Er det noen som har erfaring med om det er lett å få en god begrunnelse dersom man henvender seg til skatteetaten med slike saker?

Du kan fint kontakte skattetaten og få en begrunelse på det. Vedtak har jeg på følelsen bare er når det er en større diskusjon. Jeg har både erfaring med endring som du nevner over og vedtak, erfaringen min var at når de gjorde enkle endringer, så er det ikke vedtak, men når der er en diskusjon og tolkningsmuligheter så blir det fattet vedtak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...