Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg var sikkerli usikker på VGs først hadde lsyt å byttte men så var jeg usikker etter to dager så tenkte jeg kunne vente noen dager til for å sjekke om jeg følte dt samme da å men nå er den ene vennina jeg var med syk og skal bytte skolen å nå vil jeg ikke dra på skolen med får jeg har fått bo venner i klassen men de går med de andre vennene sine når lunsjen kommer. Er så redd får å være alene og ikke vet hva jeg skal gjør? Skal spørre om å bytte Idag fordi jeg kan ikke dra på en skole med nesten 1500 elever å føle meg redd for å være alene. Jeg har noen å være med i friminuttene og i timen men ikke Non i maten og dem varer i 45min. Jeg ville ikke bare bytte skole pga venner osv men tiden dt tar for å komme meg til skolen og generelt usikker på skolen jeg går på!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde kunne klare deg uten selskap i mattetimene. Du burde jo uansett fokusere på matematikken der, og ikke på vennene dine. Du nevner at du kan møte dem i friminuttene. Det burde virkelig holde.

 

At skolen er langt unna er et annet problem. 45min er litt langt, det er jeg enig i. Men det må veies opp mot hvorvidt du har mulighet til å få plass på en skole nærmere deg, og hvilken skole som tilbyr det kurset du helst vil gå.

Lenke til kommentar

Jeg var sikkerli usikker på VGs først hadde lsyt å byttte men så var jeg usikker etter to dager så tenkte jeg kunne vente noen dager til for å sjekke om jeg følte dt samme da å men nå er den ene vennina jeg var med syk og skal bytte skolen å nå vil jeg ikke dra på skolen med får jeg har fått bo venner i klassen men de går med de andre vennene sine når lunsjen kommer. Er så redd får å være alene og ikke vet hva jeg skal gjør? Skal spørre om å bytte Idag fordi jeg kan ikke dra på en skole med nesten 1500 elever å føle meg redd for å være alene. Jeg har noen å være med i friminuttene og i timen men ikke Non i maten og dem varer i 45min. Jeg ville ikke bare bytte skole pga venner osv men tiden dt tar for å komme meg til skolen og generelt usikker på skolen jeg går på!!

 

 

Hei Viktoriamsjua!

 

Du beskriver en nokså vanlig problemstilling her, særlig for førsteklassinger på vgs. Det er absolutt normalt å være litt utenfor, sjenert og redd, når man starter på en ny skole, med nye elever og nye impulser. 

 

Du skriver at du er usikker på skolevalget ditt, og du har venner som ønsker å bytte skole. I tillegg skriver du at du har fått venner fra klassen, men likevel er redd for å ende opp alene i friminuttene. Dette er så klart forståelig! Det er helt normalt å ha slike tanker når man først starter på en ny skole. Kan være helt ærlig og si at jeg kjente på mange av de samme bekymringene du har, da jeg starter VG1. 

Husk at de aller fleste er litt for seg selv og særlig sjenert den første tiden, men så fort denne barrieren brytes, vil man kunne kommunisere på en enklere måte, skape nye vennskap og bli kjent med andre. Det er nok egentlig snakk om tid før man er der.

 

Det er nok ingen grunn til å være engstelig for å ende opp alene i pausene, eller i andre timer. Husk å være hyggelig, by gjerne på deg selv, positiv og snakk med andre! Da vil du kunne få deg nye venner på en enklere måte.

 

Du kan gjerne bytte skole dersom du er sikker på at du er sikret plass et annet sted, men dette er gjerne vanskeligere i større byer, da de bedre skolene som oftest er fulle. Personlig ber jeg deg gi skolen litt tid, slik at både du og andre elever kan bli kjent med hverandre på en bedre måte, enn de få dagene du har vært på skolen.

 

Jeg anbefaler deg å snakke med læreren din om du føler deg alene. Læreren har et ansvar for å hjelpe deg, samt å tilrettelegge undervisning, slik at du får det litt enklere å stifte bekjentskap med andre. 

 

Om du likevel ønsker å bytte skole, burde du ta kontakt med rådgiver på skolen din. Snakk også med foreldrene dine, og hør hva de tenker. 

 

Lykke til! =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...