Gå til innhold

Vinn en varmepumpe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da røk muligheten for å bli med, hadde brukt et par dager på å finne rette svar og trodde man kunne svare til og med den 25. august. Jeg har alltid trodd at når man sier innen en dato så er det til og med den datoen og ikke dagen før.

Overskriften sier "Svar på spørsmålene innen 25. august - og bli med i trekningen".

 

På den 25. august fikk man opp "Konkurransen ble avsluttet fr. 24. aug. 23:59".

 

Mulig jeg er litt tett i nøtta med å tro at innen 25. betydde det samme som til og med den 25.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

De to innleggene over her ble veldig usaklige. Jeg ber om at man respekterer grunnleggende forumregler om saklig tone.

 

Jeg ser ingen grunn til at mitt innlegg var så sterkt provoserende og usaklig, at det dermed var berettiget usakligheter og nesten drittslenging tilbake.

 

For det er selvsagt forskjell på dato og klokkeslett i begrepet innen.

 

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/innen/

Linken er nok ikke noe fasitsvar.

 

Da avrunder jeg denne og blir ikke med på videre usakligheter. De to over får heller lese mitt innlegg over (som begynner med tja) på nytt og tenke seg litt om.

 

Forøvrig takk til alle som bidrar konstruktivt på diskusjon.no

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så når sjefen sier at du må møte på jobb innen kl 8, så er det greit å komme kl 8:50?

Det er et klokkeslett, ikke en dato. Som plankeby er inne på, når det er snakk om innen en dato så menes det til og med.

F.eks en søknadsfrist på en jobb, hvis fristen er 28 august, så må søknade leveres senest den dagen.

Det er ikke vanlig at innen en dato betyr kl. 00:00 dagen før.

Lenke til kommentar

Det er et klokkeslett, ikke en dato. Som plankeby er inne på, når det er snakk om innen en dato så menes det til og med.

F.eks en søknadsfrist på en jobb, hvis fristen er 28 august, så må søknade leveres senest den dagen.

Det er ikke vanlig at innen en dato betyr kl. 00:00 dagen før.

Spørs hvordan de skriver det, skriver de "søknadsfristen er 28 august" vil jeg anta man kan sende 28 august.

"Søknaden må sendes innen 28 august" ville jeg antatt de mener før 28 august, altså senest 23:59 den 27 august.

 

På jobb brukes dette på en god del tidsfrister også, "må ha det gjort innen 28 august, fordi da skal vi X, som er avhengig av dette", altså må det være gjort før 28 august..

 

Mulig det har noe med lokale variasjoner? Ikke alle uttrykk blir brukt identisk landet over..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt mulig, og hvilke sammenhenger det blir brukt i. Jeg tolket "innen", i forbindelse med en konkurranse, som "til og med"/"i løpet av").

En ting er sikkert, det kan lett føre til misforståelser.

 

I ditt eksempel så ville jeg ha tolket det som "i løpet av [arbeidsdagen]". Hvis det hadde stått "må ha det gjort før 28", så hadde det gitt mer mening hvis 27 var fristen. Det er rom for misforståelser hvis noe må være implisitt.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det har vært en diskusjon om dette før, der jeg mente at "innen" betydde "før", men møtte kraftig motbør.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1796187

 

Jeg tolker det sånn at det er snakk om "innenfor det tidsrommet som avgrenses av x". Ikke innenfor tidsrommet x. For da ville jo "innen 25. august" betydd at man ikke kunne svare den 24. august, men kun den 25 - og ingen annen dato.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Ah, ble noen feil svar fra meg ser jeg.

 

Jeg hadde "Litiummetall" på spørsmål 2. Slik jeg tolket informasjonen jeg kunne finne på bla.a Nissan sine sider.

 

Alternativet "Temperaturen i batteriet er for lav." på spørsmål 5 var det mest opplagte, men etterhvert som batteriene lades, så burde cellene bli oppvarmet tilstrekkelig av strømtilførselen til å til slutt kunne motta tilnærmet full hurtiglading. Jeg tar det for gitt at en el-bil lader har en slik motstandsmåler.Jeg svarte "Bilen ikke har trefaselader." på denne.

 

På det siste spørsmåle svarte jeg "Kun uteluft, bergvarme, jordvarme og sjøvann" - at en varmepumpe kan benytte "Uteluft, bergvarme, jordvarme, sjøvann, ventilasjonsluft, kloakk og prosessvarme"...er det dermed sagt at man vil gjøre det? På store industrivarmepumper, kanskje, men ikke noe jeg antok ble brukt til privat oppvarming. Dette er godt utenfor mitt kompetansefelt, så jeg måtte ta en sjanse her.

 

Og hva er svaret på spørsmål 3, "De fleste hurtigladere langs norske veier kan levere omtrent følgende makseffekt:"? Riktig alternativ er ikke gitt her. Jeg svarte "50 kW +" på denne.

 

Vi har forøvrig valgt hjemme å kjøpe den veggmonterte luft-til-luft varmepumpen Fujitsu Extreme LMCBN 14:

https://www.fjklima.no/index.php/produktliste/luft-luft/item/923-fujitsu-lmcb

 

...og kaste ut den gamle parafinbrenneren mens det fortsatt er støtte å få for slikt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...