Gå til innhold

Oppgradere PC eller kjøpe ny? Gamer-PC


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har følgende oppsett:

2SSD

1HDD

600watt PSU

2x4gb DDR3 1600mhz RAM

2500k klokket til 4,2GHZ 6mb s1155

GA-Z68X - S-1155 ATX hovedkort

GTX 970 4GB

 

Kjøpte PC i 2012, grafikkort nytt i 2014(havari på det forrige). PC har fungert over all forventning i så lang tid, men vurderer nå å gjøre oppgraderinger.  Vurderer ny prosessor og dobling av minne, grafikkortet skal henge med i svingene ett år eller to til. Problemet er at oppgradering av prosessor er låst til s-1155 brikkesett i HK. Dersom jeg må kjøpe nytt HK blir det straks mer fristende å gå til innkjøp av flett ny pc og heller bruke eksisterende maskin til medie-senter. 

 

Finnes det gode prosessorer til s-1155 fremdeles?

 

Kortsiktige mål for PC er å kjøre BF5 i noenlunde OK innstillinger, har 1080p skjerm(byttes ikke ut nå) så det er ikke så store krav til oppløsning. 

 

Setter pris på innspill!

 

HONNINGSVÅG KNUT SIGURD 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i7-3770K er vel det "nyeste og beste" du får tak i på LGA1155, og den er vel i og for seg alt annet enn ny. Dessuten kan jeg ikke si på sparket om den kan kjøres på et Z68-hovedkort eller ei.

 

edit: Når det kommer til i7-3770K på finn.no (som er det eneste stedet du kan regne med å få tak i den her til lands) er billigste variant i skrivende stund denne pakken som også inkluderer HK og 16 GB RAM til 2000: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=123251773

Da kunne du vel så gjerne ha kjøpt en nyere bruktpakke (CPU+HK+RAM) spør du meg.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Skal du ny CPU (2000kr+-) må du ha nytt (hovedkort 1000kr+-) og RAM (16GB DDR4 = 2000kr++).

 

Kjøpte du en "ferdig pc" fra elkjøp eller er det en PC som er satt sammen selv?
Er det en typisk "ferdig pc" kan det være like greit å skifte hele dritten (evt. bare ta ut skjermkort og én SSD*)  da kabinett og PSU ofte er dårlige å bygge videre på.

Gi bort/selg PCen til noen du kjenner (sikkert en kurrant surfepc med iGPUen).


*unner ikke min verste fiende å bruke en PC uten SSD.  :D

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Skal du ny CPU (2000kr+-) må du ha nytt (hovedkort 1000kr+-) og RAM (16GB DDR4 = 2000kr++).

 

Kjøpte du en "ferdig pc" fra elkjøp eller er det en PC som er satt sammen selv?

Er det en typisk "ferdig pc" kan det være like greit å skifte hele dritten (evt. bare ta ut skjermkort og én SSD*) da kabinett og PSU ofte er dårlige å bygge videre på.

Gi bort/selg PCen til noen du kjenner (sikkert en kurrant surfepc med iGPUen).

 

 

*unner ikke min verste fiende å bruke en PC uten SSD. :D

Hei og takk for svar.

 

PC kjøpte jeg i deler og bygget selv. Det er to SSD i maskinen, så jeg tar da evt bare den største.

 

Jeg får sjekke videre i bruktmarkedet, jeg får og lufte litt hva jeg kan få for maskinen. Noen tanker? Fristende å kjøpe nytt merker jeg.

Lenke til kommentar

Ville ikke gjort noe med den PC'n der annet enn litt raskere skjermkort, men det ville du jo ikke. Hvis du skulle ende opp med å kjøpe deg den kommende i7 9700K f.eks (+ HK og RAM), så blir jo ditt GTX 970 kort en stor flaskehals i BF5.

 

Var jeg deg ville jeg ha bygd ny PC senere i høst når Intel har kommet med 9000 serien CPU, og NVIDIA har kommet med 2000 serien skjermkort ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

I flaskehalskalkulator er det ram og cpu som står oppført som synderne, men det blir kanskje ikke så relevant i spillsammenheng?

 

Både CPU, RAM og skjermkort er flaskehalser for nye spill som BF5.

 

- Kjøp deg enten kommende i7 9700K + et RTX 2070 kort (litt snillere mot lommeboka) eller :

- i9 9900K + RTX 2080 (og nyt utmerket ytelse i BF5)

 

Klart det er andre ting du trenger også. Anbefaler deg rask RAM også.

Lenke til kommentar

I flaskehalskalkulator er det ram og cpu som står oppført som synderne, men det blir kanskje ikke så relevant i spillsammenheng?

Det vil jeg og tro.

Har en i5-6600k klokket til 4.6ghz (4c/4t) og sammen med et R9 290X (ca 970 ytelse) ligger CPUen nær 100% bruk i BF1.

 

Kanskje litt dumt å kjøpe nytt nå når både Nvidia og Intel (for de som vil ha dem) kommer med nye produkter om ikke lenge..

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...