Gå til innhold

Kjøp og salg av valuta. Erfaringer?


Manlulu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er mere som: Kjøper 1 euro for 8kr, ser den går ned til 7,50kr. Niholder på den fordi man ikke vil tape penger. Ser den faller ytterligere til 7kr og selger.

 

Neste dag ser man den stiger til 8kr igjen...

 

Beklager useriøst svar, men valutaspekulasjoner er et nullsumspill og utrolig vanskelig å få en fornuftig avkastning ut av. Fraråder derfor å spekulere i valuta, prøv heller et indexfond :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har lest det dere skriver flere steder på nettet, om at valuta trading er utrolig vanskelig, og at man egentlig bør holde seg unna.

Men jeg har ikke helt fått tak på hvorfor. Er det fordi man med valuta trading ofte driver med daytrading?

 

F.eks: Om dollaren går ned til 6 kr, så er det jo en veldig stor sjans for at den kommer til å gå opp igjen til over det.. eller?

Lenke til kommentar

...og at man egentlig bør holde seg unna.

Men jeg har ikke helt fått tak på hvorfor. Er det fordi man med valuta trading ofte driver med daytrading?

 

https://www.dn.no/nyheter/2006/08/24/tapte-millioner-pa-valutaspekulasjon

 

- Det er aldri lett å handle hverken valuta eller aksjer og noen ganger får en det ikke til. 2005 var jævlig dårlig håndtert og jeg kan ha blitt for eplekjekk. Ifjor var jeg til tider helt utenfor og sov i timen, sier Haga til avisen

 

https://www.nettavisen.no/na24/tapte-milliarder-pa-valutahandel/2568573.html

 

En valutatrader i Merril Lynch er nå suspendert fra arbeidsplassen i London, etter å ha gamblet bort 400 millioner dollar på valutamarkedet. 

 

F.eks: Om dollaren går ned til 6 kr, så er det jo en veldig stor sjans for at den kommer til å gå opp igjen til over det...eller?

 

 

 

Spekulasjon i valuta er ikke noe annerledes enn spekulasjon i andre finansielle instrument enten det er aksjer, råvarer, obligasjoner eller hva har du. Kryptovaluta kan også nevnes.

 

Som uinformert amatør har du ikke noen forutsetning til å forutse prisbevegelser over tid. Jeg uthever fordi alle kan ha flaks noen ganger, men over tid taper de aller fleste penger på spekulasjon.

 

Hvordan vet du at dollaren ikke går ned til 5 kr da? Og ja - kanskje går den opp igjen, men hva om det tar 3 år? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvor dere vil. Valuta trading er kanskje mer som gambling enn noe annet. 

 

Men for å ta spørsmålet i en litt annen retning. Hva om man kjøper utenlandske aksjer. Er man ikke da også avhengig av verdien på valutaen til dette landet? Så selv om aksjen stiger i verdi, så er det en sjans for at valutaen synker. Og at du dermed fortsatt kan tape penger?

Lenke til kommentar

F.eks: Om dollaren går ned til 6 kr, så er det jo en veldig stor sjans for at den kommer til å gå opp igjen til over det.. eller?

 

Dei fleste valutaer har svingningar som det til ei viss grad er mulig å spekulere i ved å kjøpe billig og selge dyrt.

Problemet er at ein lav dollarkurs kan bruke veldig lang tid på å stige igjen, skal du hente avkastning av betydning så må du ha god tid og du må ha økonomi nok til at du ikkje treng å realisere sparepengane dine dersom du gjer eit dårleg kjøp.

 

Det er denne ventetida som er drepen i valutaspekulasjon. For å få god avkastning så må ein potensielt sitte på valuta med negativ verdi i så lang tid at det hadde vært gunstigare å sette pengane i banken.

 

 

Det som valutaspekulasjon er bra til er potensielt store avkastningar på kort tid sidan kursen kan endre seg svært raskt, men då blir det rein gjetting.

Lenke til kommentar

Valutahandel er desentralisert og av den grunn er det generelt det vanskeligste instrumentet å handle på grunn av stor og uforutsigbar spread. Skal du handle valuta bør du i det minste gjøre det gjennom terminkontrakter. Men heller ikke det er å anbefale.

 

Vedrørende det siste er det naturligvis alltid valutarisiko hvis du eier objekter priset i en annen valuta enn din egen. 

Lenke til kommentar

Jeg har lest det dere skriver flere steder på nettet, om at valuta trading er utrolig vanskelig, og at man egentlig bør holde seg unna.

Men jeg har ikke helt fått tak på hvorfor. Er det fordi man med valuta trading ofte driver med daytrading?

 

F.eks: Om dollaren går ned til 6 kr, så er det jo en veldig stor sjans for at den kommer til å gå opp igjen til over det.. eller?

 

Valutaer er "where all sensible theory comes to die" ifølge en foreleser jeg hadde en gang. Om det opprinnelig er hans utsagn, vet jeg ikke.

 

Dessuten, hvis vi ser bort fra at valutakurser i virkeligheten er vanskelige å forutse, vil enhver forventet endring i valutakursen ut over hva renteforskjellen skulle tilsi, allerede være priset inn i kursen, og derfor allerede skjedd.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvor dere vil. Valuta trading er kanskje mer som gambling enn noe annet. 

 

Men for å ta spørsmålet i en litt annen retning. Hva om man kjøper utenlandske aksjer. Er man ikke da også avhengig av verdien på valutaen til dette landet? Så selv om aksjen stiger i verdi, så er det en sjans for at valutaen synker. Og at du dermed fortsatt kan tape penger?

Jeg "tapte" mye penger på valuaspekulasjon. Grunn for "" er at tapet ikke er fult realisert enda, men det som har blitt hentet ut har tapt seg med opp til 30%. Litt komplisert historie og ikke en ren valutaspekulasjon, men lærdomen er at valutaforståelse er mye mye lettere i etterpåklokskapens lys. Jeg vill si at å kjøpe akjser i utenlansk valuta er enda mer gambling og bør ungåes, untaket her er eindom i utlandet, hovedsakelig fordi det er letter å beregne.

 

Men det er jo bare å lese skrekkhistoriene til islendingene under bank krisen der eller de som tokk opp lån i sveits før eurokrisen. Du finner nokk avskrekkene matreal der.

Lenke til kommentar

Valutta trading er flott det, men med avgifter og fjas må det handles stort.. Man handler valutta i millionklassen alt annet blir spist opp i avgifter av selve handelen..  Blir ikke rik å av kjøpe noen tusenlapper i utenlandsk valutta... Traderne blir derimot rik :)

 

Edit:

Nå er jo kronen utrolig svak uansett, så om man bruker norske kroner vil det uansett være ett dårlig tidspunkt å gamlble på valutta..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...