Gå til innhold

Denne Macbooken koster 75 000 kroner


Anbefalte innlegg

Jeg tror nok Apple gjør som de vil her. For oss nordmenn er det ganske kjipt, da prisene har økt betraktelig pga. dollaren. I 2014 kunne man kjøpe Retina 13 med 512GB SSD til 14990 uten noen form for rabatt. Nå må du betale 22190 for tilsvarende modell med 512GB flash. Virker utelukkende å være pga. dollaren. 

Det som er tåpelig for apple, er de produser apple i kina og importer det i usa med dollar istedenfor lokal valuta.

 

Multicom Talisa U230 13.3" Full-HDIPS, Intel Celeron N3450, 4GB, 32GB, Windows 10 Home, Dark Silver, 13.5mm, 1.3kg

Har faktisk blitt billigere samme med samsung 970 evo. Så dollar kursen kan vel ikke være så ille.

 

Kingston DDR4 - 16 GB DDR4, 16 GB, DIMM 288-pin, 2400 MHz / PC4-19200, CL17, 1.2 V, ikke-bufret, ikke-ECC

MERK - Prisen gjelder så lenge lagret rekker.

Samme brikkene bare mac kompaktibel skulle apple ta 3500 kr for.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de gir for lite informasjon til at det er rimlig å betale den prisen der..

All infoen skulle stått framme slik at man ikke trenger å..

f.eks. responstid på skjermen og sånn..

 

blir som å kjøpe en bil uten at produsenten oppgir hvor mange hestekrefter den har.. De sier bare at du må teste det selv.. lol..

ellers må man bruke år og dager på å finne informasjonen

Lenke til kommentar

Noen som kan opplyse meg litt om hvorfor minimumsprisen for en 15" MacBook Pro er gått så voldsomt opp de siste årene? For noen år siden fikk man den billigste 15-tommeren til rundt 15 000 kr. Nå må man vel opp i rundt 25 000 kr. Har komponentene blitt så mye dyrere, eller er kvaliteten tilsvarende prisen?

 

Det er fordi kundene har betalingsvillighet. Prisen på SSD var kanskje noe kunstig høy, men det har kommet litt konkurranse og prisene begynner å bli litt mer spiselige.

 

Samme fenomen ser man på mobiltelefoner. De øker jevnt og trutt med en 1000-lapps påslag mellom generasjoner har jeg følelsen av. Men på mobiltelefoner så er det jo en reell utfordring å krympe tingene. En kan gjerne tenke at det samme er likt på en bærbar, og det er det jo også, men det er likevel mer plass å boltre seg på når det kommer til montasje, og med nyere USB så kan en del ekstrautstyr fint leve utenfor PC-ene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Apple gjør som de vil her. For oss nordmenn er det ganske kjipt, da prisene har økt betraktelig pga. dollaren. I 2014 kunne man kjøpe Retina 13 med 512GB SSD til 14990 uten noen form for rabatt. Nå må du betale 22190 for tilsvarende modell med 512GB flash. Virker utelukkende å være pga. dollaren. 

 

Det er iallfall jævla dyrt. Jeg kjøpte meg en 15" Dell XPS i vår, og den kostet rundt 13 500 kr etter rabatt. Da fikk jeg 512 GB SSD og 16 GB RAM. Og byggekvaliteten er absolutt god. Apple har muligens enda raskere harddisk og RAM, samt høyere skjeroppløsning (jeg har ikke 4K på min Dell), men prisforskjellen er jo uansett ganske massiv.

 

Og kikket på Dell XPS for de aller nyeste modellene. En 15-tommer som er minst like bra eller bedre enn MBP på alle spesifikasjoner utenom skjermoppløsning, koster rundt 7500 kr (19700 vs 27000) enn tilsvarende MBP. Og Dell har jo hyppige rabatter, så er jo også mulig å få denne ytterligere 1500-2000 kr billigere om man oppviser til tålmodighet til riktig kampanje kommer.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

 

Apple MacBook Pro - 2,9GHz HC 32GB 4 TB 15"
Skjermoppløsning: 2880x1800

Grafikkprosessor: Radeon Pro 560X

Prosessormodell: Intel Core i9  

Produktvekt: 1.83 kg

Skjermstørrelse: 15.4 Tommer

Flash/SSD-størrelse: 4 TB        

RAM- minne: 32 GB

Pris fra: 74 290,-

Multicom Kunshan PA71-Extreme (konfigurator)17.3" 144Hz Full-HD, 120Hz QHD eller 4K/UHD-skjerm, Intel® Core™ i9-8950HK, GeForce GTX 1070 8GB

Er mye bedre kjøp i så fall koster under halvparten.

Synd man får kun 2 TB maks, hadde vært bedre hvis man fikk en til inn. Uansett er vel apple ikke noe å vurdere uansett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Noen som kan opplyse meg litt om hvorfor minimumsprisen for en 15" MacBook Pro er gått så voldsomt opp de siste årene? For noen år siden fikk man den billigste 15-tommeren til rundt 15 000 kr. Nå må man vel opp i rundt 25 000 kr. Har komponentene blitt så mye dyrere, eller er kvaliteten tilsvarende prisen?

 

Er så jævlig fornøyd med at jeg kjøpte 15-tommeren hos elkjøp for 12 990 den dagen den gikk opp fra 16 000 til 19 000 XD

Lenke til kommentar

De throttling-problemene med i9 ble rettet i en firmware update nylig. Kilde: https://arstechnica.com/gadgets/2018/07/re-testing-the-macbook-pro-apples-firmware-update-led-to-a-big-improvement/

 

Applemaskinene er noe dyrere enn mange av de plastklossene andre tilbyr ja. Når pris ikke er en issue, og det er mulig å få spesifisert maskinen slik man ønsker, så er MacBook Pro uten tvil det beste man får kjøpt i dag. Sitter med en slik >30.000-kroners plastkloss på jobben i dag, pga at jeg trengte mer enn 16GB RAM (for virtualisering og containere) på innkjøpstidspunktet. Nå når de endelig er å få med 32GB så kommer jeg til å bytte tilbake til Mac så snart som mulig.

Lenke til kommentar

Halvparten blir vel feil å si, da du ikke kan konfe opp multicom maskina med 4TB flash disk. Klart, konfer du opp Macen med 2TB flash, så lander man på 47890,-

 

For de fleste så vil vel den Multicomen funke bedre og gi bedre value. Men for de som har behov for Macen og jobber best på den, så er jo ikke Multicomen et alternativ.

Lenke til kommentar

Hvilken SSD er det som koster 35K?

Ingen. Samsung 860 EVO 4TB koster 10K. Selvfølgelig må du ha bedre kontroller osv for å få den opp til en høy hastighet PCIe SSD. 960 EVO er ca 2x prisen til 860 EVO. Så da ville en 960 EVO 4TB kostet 20K. En del mindre enn 35K likevel. Det å selge litt ekstra lagring for absurde summer har alltid vært en måte Apple tjener mye penger på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+fdgxb

"Derfor koster Macbooken 75.000kr" Fordi den er sinnsvakt overpriset.

 

Om du visste hvordan man bruker Google hadde du lett funnet ut at en 4TB ssd koster godt over 20000kr

Lenke til kommentar

De throttling-problemene med i9 ble rettet i en firmware update nylig. Kilde: https://arstechnica.com/gadgets/2018/07/re-testing-the-macbook-pro-apples-firmware-update-led-to-a-big-improvement/

 

Applemaskinene er noe dyrere enn mange av de plastklossene andre tilbyr ja. Når pris ikke er en issue, og det er mulig å få spesifisert maskinen slik man ønsker, så er MacBook Pro uten tvil det beste man får kjøpt i dag. Sitter med en slik >30.000-kroners plastkloss på jobben i dag, pga at jeg trengte mer enn 16GB RAM (for virtualisering og containere) på innkjøpstidspunktet. Nå når de endelig er å få med 32GB så kommer jeg til å bytte tilbake til Mac så snart som mulig.

Hvilke andre tilsvarende high-end PCer er plastikklosser? De to mest nevnte konkurrentene er XPS og Surface, og ingen passer den beskrivelsen. Virker ikke som om du har oversikt over hva som er konkurrentene.

 

MacBookPro er ikke det beste du får nei. Se eksempelvis GPU hos Macen som er svært skuffende. Her har eksempelvis XPS 15 mye bedre GPU.

 

Den PCen du har på jobben basert på beskrivelsen er garantert en enterprise modell med typisk Nvidia Quadro, Intel Xeon og ECC RAM. Det er en HELT annen type PC. Det er ikke sammenlignbart.Det blir som å fyre opp et spill, si GTA, og teste en maskin med disse komponentene vs en med Core i7, Nvidia GTX og vanlig RAM. Den siste PCen vil være langt bedre på det meste, men hvem bryr seg? Det er ikke derfor folk kjøper disse enterprise komponentene. Hvis du ikke vet funksjonen til komponentene, hvordan kan du begynne å sammenligne og si det er dårlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...