Gå til innhold

MIT etter VGs vs utveksling fra NTNU?


Anbefalte innlegg

Starter 3rd år på VGs nå. Studiespesialisering. Tar R2 fysikk 2 og internasjonal engelsk. Regner med at Jeg får mellom 5.3-5.6 i snitt uten ekstrapoeng. Tror dere jeg kunne kommet inn på MIT om jeg søkte? Jeg har lyst til å komme inn for å studere machine learning, noe jeg allerede kan en del om..

 

Hadde det vært lurere å tatt data science på NTNU med fokus på ML?

 

https://www.ntnu.no/wiki/plugins/servlet/mobile#content/view/81791228

 

Jeg så dette så det hadde kanskje passet bra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er verdt å prøve å søke. Mange skoler i USA har kvote på hvor mange internasjonale studenter de skal fylle. Ivy League skolene er vanskeligere å komme inn på pga stort søkerantall. Men samtidig - jo bedre snitt du har, jo større sjanse har du for å komme inn.

 

NTNU har for øvrig et veldig godt rykte og den faglige forskjellen er faktisk ikke så stor som en skulle tro. 

Lenke til kommentar

Husk at det ikke kun er snittet som teller om du søker MIT. Du må vel nesten søke snart og da bur du ha diverse i orden:

 

1. SAT/ACT og engelsk tester (TOEFL eller IELTS)

2. Såkalte extracurricular activities noe som er vanlig i USA, men ganske uvanlig her i Norge, hvertfall på VGS.

3. Finansiering

4. Anbefalingsbrev fra f.eks. lærere

 

Jeg aner ikke hva søknadsfristen er for skoler i USA, men tror du begynner å få dårlig tid om du ikke har disse tingene i orden enda. 

Lenke til kommentar

Husk at det ikke kun er snittet som teller om du søker MIT. Du må vel nesten søke snart og da bur du ha diverse i orden:

 

1. SAT/ACT og engelsk tester (TOEFL eller IELTS)

2. Såkalte extracurricular activities noe som er vanlig i USA, men ganske uvanlig her i Norge, hvertfall på VGS.

3. Finansiering

4. Anbefalingsbrev fra f.eks. lærere

 

Jeg aner ikke hva søknadsfristen er for skoler i USA, men tror du begynner å få dårlig tid om du ikke har disse tingene i orden enda.

Jeg har finansiering i orden. Hva telles som extra curricular activities? Spiller musikk og snakker fem språk, teller dette? Har også noen programmeringsprosjekter jeg kunne sendt med. Jeg kunne sikkert fått en lærer til å skrive et brev også.

Lenke til kommentar

Jeg har finansiering i orden. Hva telles som extra curricular activities? Spiller musikk og snakker fem språk, teller dette? Har også noen programmeringsprosjekter jeg kunne sendt med. Jeg kunne sikkert fått en lærer til å skrive et brev også.

 

Alt dette er vel og bra, men antakeligvis ikke overbevisende nok. Eksempler på ting som vil telle positivt:

 

- Høy plassering i realfagsolympiader (topp 10?, topp 100?)  

- Engasjement i politikk på nasjonalt nivå

- Idrett på toppnivå

Lenke til kommentar

Her i Norge ser vi kun på konkurransepoeng (karaktersnitt + eventuelle tilleggspoeng for fag, alder, militærtjeneste osv). I USA ser de på hele pakken. Karakterene dine fra VGS er en variabel i denne pakken. Det er selvsagt viktig, men det hjelper f.eks. ikke med nesten rent 6 snitt dersom du har gjort det ræva på SAT/ACT eller har null extracurricular. Extracurricular kan være det Marcus nevnte, men det kan også være frivillig arbeid (har du f.eks. hatt lederansvar på ditt lokale "suppekjøkken"?), musikk (er du med i et kjent korps?) og diverse andre ting. Listen er endeløs. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...