Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei. Min kone jobber i en Coop – butikk og har havnet i krangel med sjefen.
Sjefen ønsker å avslutte arbeidsforholdet og har gått inn på databasen over alle kassebongene og søkt etter både hennes og mitt medlemskort og bankkort (har funnet ut bankkort-nummer ved å søke etter medlemskortet). Hun bruker disse opplysningene til å fabrikkere en falsk påstand om at min kone ikke har fulgt Coop sine rutiner. Har hun virkelig lov til å søke i databasen på denne måten, med dette formålet ? Bryter ikke dette noen regler for personvern? Hvordan bør vi forfølge saken?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med grunnen til å søke i systemet er å finne ut om det er flere forskjellige bankkort knyttet opp mot et bonuskort.

 

Husker det var en sak hvor en ansatt brukte sitt eget COOP bonuskort for å registrere handelen fra kunder som ikke selv brukte bonuskort.

Dette er i henhold til retningslinjene ikke lovlig i COOP-systemet.

 

Om dere bare har registrert kjøpene til dere selv og egen husholdning på bonuskortet er dere innenfor retningslinjene, men er det registrert bonus på kjøp utenfor husholdningen regner jeg med de vil kjøre politisak med bevisførsel i kvitteringsdata.

 

Hvis oppslagene i databasen er for kontroll er det nok en sakling grunn. Dette er ikke for snoking eller markedsføring, men for å finne ut om det er gjort noe ulovlig eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Systemet er faktisk sånn at hvis kunden sier "nei" kan den ansatte registrere salget på sitt eget Coop-kort. Derfor er det en idiotisk greie at det ikke går automatisk når man betaler, som de andre bonus-systemene gjør. Hvorfor de fortsatt spør etter fysiske coop-kort er et mysterium for meg. På butikken mamma jobbet på var det flere som ble tatt "på fersken" av sjefen i å gjøre akkurat det. De fikk sparken umiddelbart.

 

Når jeg betaler på en av Trumf butikkene står det bare "trumf registrert" på terminalen når jeg har betalt. Men på Coop skal man drasse rundt på et ekstra kort som må scannes i kassa.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei. Min kone jobber i en Coop – butikk og har havnet i krangel med sjefen.

Sjefen ønsker å avslutte arbeidsforholdet og har gått inn på databasen over alle kassebongene og søkt etter både hennes og mitt medlemskort og bankkort (har funnet ut bankkort-nummer ved å søke etter medlemskortet). Hun bruker disse opplysningene til å fabrikkere en falsk påstand om at min kone ikke har fulgt Coop sine rutiner. Har hun virkelig lov til å søke i databasen på denne måten, med dette formålet ? Bryter ikke dette noen regler for personvern? Hvordan bør vi forfølge saken?

 

Hele hendelsesforløpet er viktig for å si noe om om sjefen virkelig har lov til å søke i databasen. Hvorfor kranglet kona med sjefen?

Lenke til kommentar

Hei. Min kone jobber i en Coop – butikk og har havnet i krangel med sjefen.

Sjefen ønsker å avslutte arbeidsforholdet og har gått inn på databasen over alle kassebongene og søkt etter både hennes og mitt medlemskort og bankkort (har funnet ut bankkort-nummer ved å søke etter medlemskortet). Hun bruker disse opplysningene til å fabrikkere en falsk påstand om at min kone ikke har fulgt Coop sine rutiner. Har hun virkelig lov til å søke i databasen på denne måten, med dette formålet ? Bryter ikke dette noen regler for personvern? Hvordan bør vi forfølge saken?

Hvorfor søkte butikksjefen etter deres medlemskort i utgangspunktet?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alternativt kan man bruke Coop medlem-appen, den funker også fint men er selvsagt ikke like bra som å ha alt registrert direkte i forbindelse med bankkortet.

 

Det er ganske bakvendt system. Hvis man glemmer Coop kortet i bilen får man ikke registrert bonus, eller den i kassa kan snike den til seg hvis de mangler moral.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kontrolltiltak reguleres av arbeidsmiljøloven kapittel 9. Personopplysningsloven gjelder, og i tillegg må kontrolltiltaket ha saklig grunn i virksomhetens forhold, og ikke utgjøre en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren.

 

Her er det snakk om å bruke bokføringsdata (data bedriften er forpliktet til å lagre for å oppfylle bokføringslovgivningen) i kontroll av arbeidstaker. Personvernnemnda godtar slik formålsendring hvis bruken av opplysningene er innenfor en rimelig forvetning om hva opplysningene kan brukes til, bruken er drøftet med de tillitsvalgte, og fremgangsmåten i arbeidsmiljøloven §§ 9-1 og 9-2 er fulgt (se nemndas vedtak 18/2017). I tillegg legges det vekt på en mer generell interesseavveining mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

 

Ut fra disse momentene ser det ikke ut til at det aktuelle tiltaket innebærer noe lovbrudd. Det er ikke forbudt å lete etter rutinebrudd for å få tilstrekkelig grunnlag til å si opp en ansatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ganske bakvendt system. Hvis man glemmer Coop kortet i bilen får man ikke registrert bonus, eller den i kassa kan snike den til seg hvis de mangler moral.

Tips: Klipp ut strekkoden fra papir-kortet man får i tillegg til det vanlige, og teip den på bankkortet:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...