Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tips til toppkarakter i norsk skriftlig 3. VGS


Anbefalte innlegg

Skal nå starte 2. VGS, og som tittelen tilsier; så trenger jeg gode tips til hvordan jeg kan oppnå 6er i norsk skriftlig. Denne karakteren trenger jeg i 3. VGS. Har alltid fått 5er i norsk, men målet er som sagt 6er. 

 

Noe jeg skal begynne å gjøre: 

 

- Skal begynne å lese selvvalgte bøker, og målet er å gjøre ferdig en bok i måneden (kan fort bli to). (Tips til gode bøker?)

 

- Analysere bøkene jeg leser (ikke veldig detaljert) 

 

- Snakke med norsk-læreren min, spørre om gode råd. Ta norskfaget seriøst, som om det skulle være et avgangsfag i 2. klasse. 

 

 

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt idiotisk å prøve å gå etter en sekser i et fag som er såpass basert på subjektive vurderinger. Hvis du av taktiske årsaker trenger en sekser, velg et annet fag enn norsk. *Ingen* trenger mer enn 5.5-5.7 i snitt, så du har en del fag å velge blant hvis du sikter etter et høyt snitt. Ellers er jeg enig med brukeren over, lese mye og skrive mye. Men du vil antakeligvis ikke høste de store resultatene på kort tid, uten å måtte forsake veldig mye tid du kunne brukt på andre fag. I tillegg er resultatet høyst usikkert. Det er ikke uvanlig at en 5'er elev får 3 på eksamen, og vice versa. 

Lenke til kommentar

Helt idiotisk å prøve å gå etter en sekser i et fag som er såpass basert på subjektive vurderinger. Hvis du av taktiske årsaker trenger en sekser, velg et annet fag enn norsk. *Ingen* trenger mer enn 5.5-5.7 i snitt, så du har en del fag å velge blant hvis du sikter etter et høyt snitt. Ellers er jeg enig med brukeren over, lese mye og skrive mye. Men du vil antakeligvis ikke høste de store resultatene på kort tid, uten å måtte forsake veldig mye tid du kunne brukt på andre fag. I tillegg er resultatet høyst usikkert. Det er ikke uvanlig at en 5'er elev får 3 på eksamen, og vice versa. 

 

Skjønner hva du mener. Og ja, det er av taktiske årsaker*. Det er heller ikke sånn at jeg må ha 6eren, sikter bare høyt. Samtidig så har jeg  1.5 år til norsk karakterene faktisk teller. Ville derfor ha noen innspill nå, fordi jeg vet at jeg ikke vil "høste de store resultatene på kort tid", som du sier. Det skader vel ikke å prøve? 

 

*Trenger helst 5.7 i snitt for å være safe til medisinstudiet i 2020. Samtidig så er det 4 tellende karakterer i norskfaget, altså norskfaget har veldig mye å si for vitnemålet. Ønsker derfor gode karakterer i faget. 

 

Takker for kommentaren! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...