Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjemmelserklæring -> skjøte


Rakle

Anbefalte innlegg

Hei,

Min mor gikk bort i April og jeg og min søster er arvinger til eiendommen hennes (hun var skilt). Hun bodde selv i huset de siste 15 år. Vi har privat skifte og vi har blitt enige om at jeg løser ut min søster og overtar eiendommen (jeg kjøper ut henne til en sum vi er blitt enige om).
 

Så til spørsmålet, hvorfor skal vi da inn med både hjemmelserklæring og skjøte i stedet for å overføre eiendommen rett over på meg vha hjemmelserklæringen? Vet at det kan gjøres når noen spesifikt er nevnt som arvtaker til eiendom i testamentet. Min mor etterlot oss ikke noe testament, så lurer på om det er noen spesiell grunn til at vi må inn i hjemmelserklæringen før vi sender inn skjøte (og ikke kan overføre eiendommen direkte via hjemmelserklæringen)  - ser ikke noen åpenbare grunner til dette når vi er enige om premissene oss imellom?

Sporbarhet, skattemessige årsaker eller andre forhold?

Håper på oppklarende svar!

Mvh
Tom

 

Endret av Rakle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi en hjemmelserklæring ikke kan brukes for salg.

 

Når din mor dør eksisterer det ingen hjemmelshaver til eiendommen. Hjemmelserklæringen skal rette opp i dette, og det er det eneste man kan gjøre med det skjemaet. Hjemmelserklæringen kan bare brukes for å skaffe hjemmel som følge av arv/skifte.

 

For videre transaksjoner som ikke er arv må man bruke skjøte.

 

Årsaken til dette er sporbarhet. Du arver jo ikke eiendommen i sin helhet alene. Du arver en ideell andel, og deretter overfører sin søster sin andel til deg. Andre relevant hensyn er kreditorhensyn (din søster skal ikke kunne unngå kreditorene ved å tinglyse direkte over til deg), og skatte- og avgiftsmessige hensyn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi en hjemmelserklæring ikke kan brukes for salg.

 

Når din mor dør eksisterer det ingen hjemmelshaver til eiendommen. Hjemmelserklæringen skal rette opp i dette, og det er det eneste man kan gjøre med det skjemaet. Hjemmelserklæringen kan bare brukes for å skaffe hjemmel som følge av arv/skifte.

 

For videre transaksjoner som ikke er arv må man bruke skjøte.

 

Årsaken til dette er sporbarhet. Du arver jo ikke eiendommen i sin helhet alene. Du arver en ideell andel, og deretter overfører sin søster sin andel til deg. Andre relevant hensyn er kreditorhensyn (din søster skal ikke kunne unngå kreditorene ved å tinglyse direkte over til deg), og skatte- og avgiftsmessige hensyn.

Tusen takk for kjemperaskt, kortfattet og fornuftig svar - høyt verdsatt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...