Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade i leiligheten


opensky

Anbefalte innlegg

Hei

Klarte det utrolige i helgen, nemlig å knuse vinduet som sitter i ytterdøren her jeg leier.
Sånn som det er nå er det "free access" inn, og jeg har kontaktet Glassmester i dag tidlig.

Utleier mener at, sitat, "Depositumet er ment som sikkerhet til du flytter ut"
Jeg derimot ønsker å benytte deler av innbetalt depositum for å betale Glassmester, utleier ser helst at jeg betaler dette av egen lomme, og at depositumet får stå i fred.

Kan jeg forlange at denne skaden blir dekket av mitt depositum?

Eller er det kun utleier som kan godkjenne dette?

Synes det er litt rart at utleier helst ser at jeg betaler dette av egen lomme, sånn at jeg får en passe bedriten måned økonomisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Klarte det utrolige i helgen, nemlig å knuse vinduet som sitter i ytterdøren her jeg leier.

Sånn som det er nå er det "free access" inn, og jeg har kontaktet Glassmester i dag tidlig.

 

Utleier mener at, sitat, "Depositumet er ment som sikkerhet til du flytter ut"

Jeg derimot ønsker å benytte deler av innbetalt depositum for å betale Glassmester, utleier ser helst at jeg betaler dette av egen lomme, og at depositumet får stå i fred.

 

Kan jeg forlange at denne skaden blir dekket av mitt depositum?

Eller er det kun utleier som kan godkjenne dette?

 

Synes det er litt rart at utleier helst ser at jeg betaler dette av egen lomme, sånn at jeg får en passe bedriten måned økonomisk.

 

Depositum - er jo en sikkerhet for skader som er kommet når du flytter ut - du kan liksom ikke bruke den kontoen til vanlig vedlikehold som dette jo er siden du knuste dette selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

.Synes det er litt rart at utleier helst ser at jeg betaler dette av egen lomme, sånn at jeg får en passe bedriten måned økonomisk.

Dersom det er du som knuste vinduet så er det også du som må betale for reparasjon. Som tvv skriver: en depositumskonto er ikke til vedlikehold og andre typer skader som skjer mens du bor der, det er en sikkerhet for utleier i tilfelle du herper noe før du flytter ut.

 

Kontoen er sperret inntil leieforholdet opphører

Så lenge leieforholdet løper blir depositumskontoen stående urørt. Dette er en sperret konto og pengene kan ikke heves av en part uten samtykke fra den andre, og dette kan først skje når leieforholdet avsluttes. 

 

Kilde: https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/depositumskonto/

 

Kort fortalt: you break it, you fix it. For du synes vel ikke det blir riktig at utleier skal ta det økonomiske tapet når det er du som er ansvarlig for skaden?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Depositum - er jo en sikkerhet for skader som er kommet når du flytter ut - du kan liksom ikke bruke den kontoen til vanlig vedlikehold som dette jo er siden du knuste dette selv.

 

Det gir mening.

 

Bare sånn for ordens skyld, kan jeg da i teorien spikre opp en treplate som dekker den knuste delen, og la dette stå til jeg flytter ut?

For så å betale for nytt vindu da? Eller kan utleier kreve at dette fikses ASAP?

 

Lenke til kommentar

Dersom det er du som knuste vinduet så er det også du som må betale for reparasjon. Som tvv skriver: en depositumskonto er ikke til vedlikehold og andre typer skader som skjer mens du bor der, det er en sikkerhet for utleier i tilfelle du herper noe før du flytter ut.

 

 

Kort fortalt: you break it, you fix it.

 

Dette gir også mening.

 

Takk for svar.

Endret av xrt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det gir mening.

 

Bare sånn for ordens skyld, kan jeg da i teorien spikre opp en treplate som dekker den knuste delen, og la dette stå til jeg flytter ut?

For så å betale for nytt vindu da? Eller kan utleier kreve at dette fikses ASAP?

 

Ja det kan du nok gjøre, men da kan utleier trekke kostnaden for å fikse vinduet fra depositumet når du flytter ut. Dersom du har dårlig råd for tiden, da kan du sikkert gjøre det som en mellomløsning til du har råd til å få det fikset skikkelig.

 

EDIT: Om utleier kan kreve at det fikses ASAP vet jeg ikke. Tror ikke det i og med at når du leier så er det også du som disponerer leiligheten.

 

Tips: legg ut oppdrag på mittanbud.no, da får du det nok gjort til en ganske rimelig penge.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det gir mening.

 

Bare sånn for ordens skyld, kan jeg da i teorien spikre opp en treplate som dekker den knuste delen, og la dette stå til jeg flytter ut?

For så å betale for nytt vindu da? Eller kan utleier kreve at dette fikses ASAP?

 

 

Jeg vil tro utleier kan forlange at skaden blir reparert umiddelbart. 

Lenke til kommentar

Det gir mening.

 

Bare sånn for ordens skyld, kan jeg da i teorien spikre opp en treplate som dekker den knuste delen, og la dette stå til jeg flytter ut?

For så å betale for nytt vindu da? Eller kan utleier kreve at dette fikses ASAP?

 

Du kan selvsagt det, men da må du jo dekke skadene du påfører døren ved å slå inn en haug med spiker i den også. Ytterdører er ikke billig så vil på ingen måte anbefale det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette vil jo bli en vurdering mtp om det å vente med å fikse glasset kan påføre leiligheten andre skader i mellomtiden.

 

For eks regn, fukt, varmetap, dyr osv. Samtidig vil det å feste noe midlertidig, plate eller plast, kunne ødelegge det du fester det i. For en kort periode går det nok fint, men over lengre tid vil det kunne ødelegge døra mer.

Lenke til kommentar

Det kan da ikke være sånn at skader som oppstår over tid skal "spares opp" for å til slutt ta alt sammen på depositumet. Det høres helt urimelig ut for utleier. For øvrig er det vel en fordel å ha ei ytterdør som ikke ser ut som en dass i mellomtida, både fordi det er mer presentabelt og av grunner tidligere nevnt (fukt, varmetap, dyr etc)

Lenke til kommentar

Plikten til å ha X måneders leie i depositum er en plikt som består gjennom hele leieforholdet. Velger du å trekke på depositumskontoen (og får utleiers samtykke eller rettens dom for dette) får du, med mindre du reforhandler leieavtalen med utleier, automatisk plikt til å fylle opp igjen kontoen - hvis ikke misligholder du leieavtalen på samme måte som om du hadde unnlatt å betale leie.

 

Knuser et vindu slik at vinduet må skiftes ut er det utleier som skal stå for dette, med mindre annet er avtalt, se husleieloven § 5-3 første og annet ledd. Det er altså utleier som plikter å hyre glassmester og gjennomføre utskifting. Når leietaker har stått for skaden plikter leietaker å betale etter krav fra utleier, jf. husleieloven § 5-8 første og siste ledd jf. § 5-1 annet ledd. Leietaker plikter å erstatte opp til den stand glasset/vinduet var i.

 

Utleier kan selvsagt avtale med leietaker at leietaker skal avtale med og ordne glassmester. Dette er imidlertid en risiko for utleier.

 

Leietaker plikter å iverksette rimelige tiltak for å avverge økonomisk tap hvis en skade må utbedres uten opphold, jf. husleieloven § 5-5. Leietaker kan ikke kreve erstattet utgifter og arbeidsvederlag for slike hastetiltak når leietaker er skyld i skaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...