Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleggspant i ideell andel


Anbefalte innlegg

Man må faktisk ha en fullmakt for å få opplyst noe som helst av en inkassator. Har en saksnummer kan en få oppgitt kontonummer/KID/beløp, men utenom det er det lite man får gjort. De vil heller ikke akseptere avdrag jeg betaler som en avtale og kan uavhengig av mine evt innbetalinger likevel sende saken til tingretten.

 

Anonymous poster hash: 084c4...b3c

 

Har man tatt utlegg så har man tatt utlegg. Offentlig informasjon er offentlig informasjon. Jeg ønsker det lykke til med din strategi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke lage en avtale med hans kreditorer.

Selvfølgelig kan du det. Intervensjonsbetaling, særlig fra medeiere i eiendommen, er anerkjent i alle fall av de større inkassobyråene og offentlige innkrevingsmyndigheter.

 

Det du ikke kan er å avtale på din eks' vegne uten fullmakt, men du kan avtale på dine egne vegne i kraft av å være rettighetshaver i eiendommen. Hvis du har en utinglyst avtale om at du skal ha en større ideell andel av eiendomen er situasjonen i praksis analog til at du er kjøper av hele eiendommen og vil bli kvitt utleggene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du det. Intervensjonsbetaling, særlig fra medeiere i eiendommen, er anerkjent i alle fall av de større inkassobyråene og offentlige innkrevingsmyndigheter.

 

Det du ikke kan er å avtale på din eks' vegne uten fullmakt, men du kan avtale på dine egne vegne i kraft av å være rettighetshaver i eiendommen. Hvis du har en utinglyst avtale om at du skal ha en større ideell andel av eiendomen er situasjonen i praksis analog til at du er kjøper av hele eiendommen og vil bli kvitt utleggene.

Inkassator kan ikke forholde seg til en tredjepart om det ikke er en advokat. En misligholdt avdragsordning «straffes» med betalingsanmerkning og det er alyldneren selv som må lage avtale om avdragsordning. Spesielt fordi en avdragsordning utover 4 avdrag kan påføres avdragssalær og derfor ytterligere kostnader for en person de ikke en gang har avtale med. Man får ikke noe informasjon fra inkassator.

 

Anonymous poster hash: 084c4...b3c

Lenke til kommentar

1) Inkassator kan forholde seg til en intervensjonsbetaling foreslått av en person som har legitim grunn til å gjøre det, og skal forholde seg til det, noe annet er brudd på god inkassoskikk og kan medføre tap av rett til inkassosalær.

 

Det er her ingen forskjell på advokater og andre. Advokater må enten representere skyldner, fordringshaver, eller en tredjepart med legitim interesse.

 

2) En intervensjonsbetaler kan inngå avtaler om avdragsordninger dersom kreditor aksepterer det, men vedkommende kan også bare betale, og kreditor er da pliktig til å akseptere intervensjonsbetalingen for det den er.

 

3) Avdragsavtale kan kun utløse tilleggssalær hvis avtalen er med skyldner. Dette er et argument for at en del inkassoselskaper ikke vil formidle avtaler med intervensjonsbetalere, ikke at de ikke kan. Uten at intervensjonsbetaler aksepterer det plikter vedkommende ikke å betale inkassosalær for å intervenere.

 

4) At man ikke får informasjon fra inkassator er et praktisk problem, ikke et rettslig problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) Inkassator kan forholde seg til en intervensjonsbetaling foreslått av en person som har legitim grunn til å gjøre det, og skal forholde seg til det, noe annet er brudd på god inkassoskikk og kan medføre tap av rett til inkassosalær.

 

Det er her ingen forskjell på advokater og andre. Advokater må enten representere skyldner, fordringshaver, eller en tredjepart med legitim interesse.

 

2) En intervensjonsbetaler kan inngå avtaler om avdragsordninger dersom kreditor aksepterer det, men vedkommende kan også bare betale, og kreditor er da pliktig til å akseptere intervensjonsbetalingen for det den er.

 

3) Avdragsavtale kan kun utløse tilleggssalær hvis avtalen er med skyldner. Dette er et argument for at en del inkassoselskaper ikke vil formidle avtaler med intervensjonsbetalere, ikke at de ikke kan. Uten at intervensjonsbetaler aksepterer det plikter vedkommende ikke å betale inkassosalær for å intervenere.

 

4) At man ikke får informasjon fra inkassator er et praktisk problem, ikke et rettslig problem.

Både inkassatoene og de aktuelle bankene har benyttet personvernloven fordi dette kun er pant og ikke har gått så langt som til begjæring om tvangssalg. Frem til begjæringen kommer, så er de begge låst og nekter meg informasjon.

 

Anonymous poster hash: 084c4...b3c

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du svarer på juridiske spørsmål når du så åpenbart ikke kan noe om det.

 

Anonymous poster hash: 084c4...b3c

 

Ok. Det er bare to som du kaller advokater som sier det samme som meg. To jurister som du tilsynelatende har tillit til (fordi du ikke vil betale for råd) sier det samme som meg, men du mener fortsatt at det er feil.

 

Jeg beklager at jeg forsøkte å hjelpe deg til å forstå det juridiske med et uformelt språk. Jeg forstår det nå dithen at du er svært bevandret som debitor og derfor ikke har behov for dette. 

Endret av Tor C
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok. Det er bare to som du kaller advokater som sier det samme som meg. To jurister som du tilsynelatende har tillit til (fordi du ikke vil betale for råd) sier det samme som meg, men du mener fortsatt at det er feil.

 

Jeg beklager at jeg forsøkte å hjelpe deg til å forstå det juridiske med et uformelt språk. Jeg forstår det nå dithen at du er svært bevandret som debitor og derfor ikke har behov for dette.

Og de sier det samme som jeg. At jeg kan lage avtale om betaling. Jeg får ikke noe informasjon om sakene utover det. Jeg kan ikke lage avtale om betaling. Jeg har ikke 1,2 mill å betale med. Jeg vil ha informasjon om selve saken og det kan de ikke gi.

 

Anonymous poster hash: 084c4...b3c

Lenke til kommentar

Og de sier det samme som jeg. At jeg kan lage avtale om betaling. Jeg får ikke noe informasjon om sakene utover det. Jeg kan ikke lage avtale om betaling. Jeg har ikke 1,2 mill å betale med. Jeg vil ha informasjon om selve saken og det kan de ikke gi.

 

Anonymous poster hash: 084c4...b3c

 

Nei. Begge har gitt belegg for min påstand. Du har imidlertid vist at du tror du vet bedre. Da kan du ikke forvente mer gratis bistand. Da er eneste anbefaling å skaffe deg en betalt advokat.  Send en PM  til Krikkert. Han er privatpraktiserende. 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...