Gå til innhold

AMD hevder selskapets nye ekstremprosessor er 51 prosent raskere enn Intels toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hva trenger man så raske cpuer til? videoredigering i 8k?

 

Vitenskapelige simuleringer (man får aldri nok datakraft til dette), bildebehandling, kanskje fremtidens spill vil ha godt av mer CPU-kraft, utvikling av programvare (raskere kompilering og raskere IDEer), og generelt sett at småoppgaver går raskere.

Lenke til kommentar

Så mange cores drar man bare nytte av for ganske spesialisert programvare og spesielle oppgaver.

 

Det er ytelse per tråd som bestemmer hvor fort mange spill går, og hvor rask browseren er etc - altså mesteparten av tiden.

 

Ja...og derfor er 8700K den beste gaming CPU'n. Threadripper er ikke laget for spilling.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Så mange cores drar man bare nytte av for ganske spesialisert programvare og spesielle oppgaver.

 

Det er ytelse per tråd som bestemmer hvor fort mange spill går, og hvor rask browseren er etc - altså mesteparten av tiden.

 

Også hvor mange tråder en kan benytte naturligvis. Ettersom mange kjerner blir mer og mer vanlig, så må en regne med at også spill fremover vil benytte dette mer effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha mast om 10 gigabit, ytelse på diverse bilrelaterte chipper og faen og hans oldemor, har du altså konkludert med at vi ikke trenger høyere ytelse?

 

Jeg er nesten imponert.

Nå er det jo stor forskjell på ryzen 1700 og Threadripper også 64 tråder.

Jeg hadde klart meg fint med dagens threadripper en god stund. Men ville vært bra om den ble litt billigere og trekker mindre strøm.

 

Tror ikke spill vil trenge 32 kjerner 64 tråder med det første må i så fall være flere spill samtidig.

Vis gjerne skjermbilder med MSI afterburner at flere tråder blir belastet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er det jo stor forskjell på ryzen 1700 og Threadripper også 64 tråder.

Jeg hadde klart meg fint med dagens threadripper en god stund. Men ville vært bra om den ble litt billigere og trekker mindre strøm.

 

Tror ikke spill vil trenge 32 kjerner 64 tråder med det første må i så fall være flere spill samtidig.

Vis gjerne skjermbilder med MSI afterburner at flere tråder blir belastet.

Ingen har snakket om spill. Dagens tips ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo stor forskjell på ryzen 1700 og Threadripper også 64 tråder.

Jeg hadde klart meg fint med dagens threadripper en god stund. Men ville vært bra om den ble litt billigere og trekker mindre strøm.

 

Tror ikke spill vil trenge 32 kjerner 64 tråder med det første må i så fall være flere spill samtidig.

Vis gjerne skjermbilder med MSI afterburner at flere tråder blir belastet.

Mange kjerner har et ganske stort bruksområde. Virtuell maskin, server, rendering, 3D modellering, simulator programmer osv. Visst man kjøper en 32 kjerners CPU for å spille på, så tror jeg at man har gjort noe feil :p Det er ikke bruksområdet TR er myntet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som vertfall er bra windows 10 bør gå rimlig lett på 64 tråder cpu burde ikke belastet noe særlig.

 

Win10 PRO x64 støtter opp til 256 CPU tråder etter et raskt Google søk. Siste del av setningen din skjønner jeg ikke hva du mener...

 

Men hva med tempraturer og overklokking det bør vel være vanskelig å få stabil på 5 ghz?

 

Ingen Ryzen CPU kan nå den hastigheten på luft eller vann. Trodde du visste det allerede. Kanskje neste år når 7nm Zen 2 kommer, kanskje... (max boost på 1 eller 2 kjerner).

Lenke til kommentar

Det som vertfall er bra windows 10 bør gå rimlig lett på 64 tråder cpu burde ikke belastet noe særlig.

Men hva med tempraturer og overklokking det bør vel være vanskelig å få stabil på 5 ghz?

Windows 10 går rimelig lett på 64 tråder? Windows 10 går allerede rimelig lett på min dualcore laptop :p

Med mindre du kjører på med flytende nitrogen, så får du aldri en Ryzen prossesor opp på 5Ghz. Kan jo være AMD klarer 5Ghz med fremtidige Ryzen prossesorer, men pr i dag er det ikke mulig.

Lenke til kommentar
Ingen Ryzen CPU kan nå den hastigheten på luft eller vann. Trodde du visste det allerede. Kanskje neste år når 7nm Zen 2 kommer, kanskje... (max boost på 1 eller 2 kjerner).

Ingen?

Threadripper 2990WX overklokkes til 5,9(!) GHz

dog på nitrogen.

 

Syns dette er rart, siden jeg har hatt lenge problemer med stabilitene med ryzen 1700 på 3.87 Ghz over tid. Særlig i gaming.

Men står lite om hvordan det er på threadripper? kan ikke bruke prime 95 24\07 eller?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ingen?

Threadripper 2990WX overklokkes til 5,9(!) GHz

dog på nitrogen.

 

Syns dette er rart, siden jeg har hatt lenge problemer med stabilitene med ryzen 1700 på 3.87 Ghz over tid. Særlig i gaming.

Men står lite om hvordan det er på threadripper? kan ikke bruke prime 95 24\07 eller?

 

Hva er vitsen med Prime 24/7 når  INGEN programmer i verden bruker så mye av cpuen?

 

Ryzen 1 har en "frekvensvegg" på ca 4,2 ghz, Over dette, så må man sette spenningen veldig høy, eller kjølingen må være latterlig kald. Ryzen 2 har veggen på ca 4.3-4,4ghz. Jo bedre binnet, jo flere mhz får man ut. Beste binnet Ryzen går til Threadripper, noe man ser av max turbo på TR.

 

Jeg har selv overklokket flere ganger med Ln2, og det er noe "magisk" som skjer når komponentene blir VELDIG kalde. Mindre motstand etc. Dette gjør at man kan kjøre mindre spenning for samme frekvens også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva er vitsen med Prime 24/7 når  INGEN programmer i verden bruker så mye av cpuen?

Huh?! Jeg kan gjerne belaste CPUen min med mine simuleringsprogrammer over flere dager i strekk, og det belaster CPUen og GPUen vel så mye.

Lenke til kommentar

Huh?! Jeg kan gjerne belaste CPUen min med mine simuleringsprogrammer over flere dager i strekk, og det belaster CPUen og GPUen vel så mye.

Bruker de awx 512? Vel så mye som prime95 bør du isåfall dokumentere. Tror jeg ingen ting på ;)

 

Jeg bruker 1950x til f@h folding, og den kjører cpu 100%, men ikkje så hardt som prime 95..

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...