Gå til innhold

Carnivoredietten, kun animalske produkt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel liten tvil om at folk må begynne å spise mer plantebasert mat for at planeten skal være bærekraftig. Kostnadene ved å konsumere animalia er temmelig høye både for miljøet, økonomien og helsen/helsevesenet. Endringen presser seg nok fram etterhvert med hva som blir tilgjengelig å få kjøpt av mat. Industrien vil fortsette å melke det som er bygget opp og investert i, men det vil naturlig bli nedregulert over lang nok tid. Industrien er ikke spesielt kjent for å frivillig nedregulere, så da hentes gamebook'en fram og interessekonflikten holdes gående, gjerne i årevis mens utarmingen fortsetter.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke kjøttstykker er det brukt som sammenligning, og har de tatt med organer som feks lever? Snakker vi også kjøtt som er «grass fed» eller er dette bare normal butikk-kjøpt kjøtt? Hvorfor er ikke fisk tatt med i sammenligningen din også? Vitamin A? Vitamin D? Omega 3 - og da DHA og EPA, ikke ALA som ikke konverteres bra

Mange spørsmål rundt dette, for meg, som du ikke svarte på i den .jpg-en

Det finnes folk som spiser kjøtt (men da også organer - såkalt «nese til hale») og de har ingen helseproblemer - snarere så har de løst mange problemer, gjerne relatert til autoimmune sykdommer. Jeg sier ikke at carnivore er svaret, men jeg tror heller ikke at en ren plantebasert diett er svaret heller

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg spiser 100% carnivore. Send meg gjerne en PM hvis noen ønsker å høre om mine erfaringer med denne måten å spise på (nei, jeg er ikke på diett).

Jeg er ikke interessert i diskusjoner rundt vegetabilsk vs animalsk eller å høre om farene for hjerteinfarkt eller kreft (LOL) da jeg garantert har et annet syn på dette enn folk flest.

Lenke til kommentar

Jeg spiser 100% carnivore. Send meg gjerne en PM hvis noen ønsker å høre om mine erfaringer med denne måten å spise på (nei, jeg er ikke på diett).

Jeg er ikke interessert i diskusjoner rundt vegetabilsk vs animalsk eller å høre om farene for hjerteinfarkt eller kreft (LOL) da jeg garantert har et annet syn på dette enn folk flest.

 

Jeg er nysgjerrig, men ikke interessert i en privat samtale nødvendigvis. 

 

Del gjerne erfaringer og hvorfor du spiser slik. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener iallefall at en kjøttdiett er 100% forsvarlig. Ikke bare er det det som våre forfedre levde av i hundre tusenvis av år (noe som åpenbart fungerte helt eksemplarisk), det inneholder også hvert eneste næringsstoff som kroppen trenger. Det er et faktum at Vitamin A, B12 og D, i tillegg til Omega fett-syrer, er totalt fraværende fra en platebasert kost. Disse stoffene er essensielle for kroppen, noe som gjør at selv veganere må ta unaturlige kosttilskudd for at de ikke skal deise i bakken av beinsvikt.

 

Videre er også fett den beste kilden på energi som kroppen kan få. I kontrast til karbohydrater, som er en kvikk men kortvarig kilde på energi, blir fett lagret i kroppen og brukt over lengre tid. Dermed trenger man ikke å spise så ofte, ettersom kroppen vil ha store reserver å gå på. Forbruksmessig er det også mer forsvarlig med en kjøtt-diett enn en vegansk-diett. Bare tenk på hvor mye kjøtt man kan få fra en enkel ku, som sannsynligvis kunne foret en hel familie i ukevis om ikke månedsvis. 

 

Man kan også observere fordøyelsessystemet til mennesket, og hvordan det er oppbygd. I motsetning til planteetende dyr, f.eks kuer, som har et langt mer kompleks fordøyelsessystem, er vårt mye mer forenklet, ettersom det er for det meste tilpasset å nedbryte animalsk mat. I tillegg må man også ta i betraktning alle de skadelige stoffene som planter produserer, og som er giftige i store mengder. Oksalsyre er et eksempel. 

 

Klima-engasjerte kan peke på CO2 utslipp så mye de vil, men det er et faktum at moderne landbruksproduksjon av planter er et av de mest destruktive problemene verden over. De kolossale mengdene med fruktbar jord som skylles vekk og totalt ødelegges av traktorer, sprøytemidler og kjemikalier hvert eneste år er en perfekt blå plan for ørkenspredning. 

 

Om du vil lese noen gode bøker om kjøtt-dietten, sjekk ut forfattere som Vilhalmjur Stefannsson, Weston A Price og Owsley Stanley. De dekker ikke alt, men om du vil ha historisk og vitenskapelig dokumentasjon er det absolutt verdt å sjekke ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppsummert: Alt vi vet er helt feil, det er egentlig helt motsatt og ernæringsvitenskapen er helt på bærtur?

 

Eller er det mer sannsynlig at emnet går over så mange fagfelt, og er så stort og komplisert at fortolkningen din, med all ydmykhet er begrenset? Mye av det du sier er *isolert* riktig, men er ikke nøstet riktig sammen.

 

Tenk deg hvor mye en ku kan gi, spør du retorisk. Slike tall (netto:utbytte kalorier og klima) er tilgjengelig for norske forhold, har du som en start, tatt en titt på disse?

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En tanke er hva en ren carnivore-kost betyr, fordi det kan praktiseres så forskjellig; noen har kun kjøtt, noen har kun hvitt kjøtt med grønnsaker etc. De siste årene har nye verktøy (gen-stratifisering etc) gitt muligheter til å se på dette nøyere, og en review fra 2017 tar opp slike aspekter med ønsket om å bruke de stadige mer moderne verktøyene som er tilgjenglig: https://www.mdpi.com/2072-6643/9/5/517

Og det skjer: Når vi bruker biomarkører og ser på risikoen for både myke og harde endepunkter (hjerte-,kreft- etc -død), ser man at et lavkarbokost fra planteriket gir positive utslag, mens det motsatte skjer på matvarer fra det animalske riket; to bekjente av meg, publiserte denne her ifjor: https://www.atherosclerosis-journal.com/article/S0021-9150(18)31432-1/fulltext som er i tråd med https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/oby.22468

 

Et aspekt er at det har en betydning for hva en *matvare erstattes med* og den faktoren som er av størst betydning er sannsynligvis fraværet av kostfiber og plantestoffer i kombinasjon med ugunstige stoffer fra animalsk matvarer; idag er fokuset på hvordan et kostholdmønster med mye fiber beskytter mot de eventuelle skadelige mekanismene fra dyreriket.

 

Med det sagt, så er det absolutt ingen som sier at animalske matvarer er *usunt*; de er tross alt kilder til flere viktige næringstoffer og sett ufra et norsk ressursgrunnlag og matsikkerhet, er husdyrdrift viktig. I et balansert kost, som preges av overnevnte kostholdmønster, så er det ikke problematisk å spise kjøtt.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Er selv på dag 5 med bare kjøtt, egg og meierismør.

Eneste endring til nå er lite og vannete avføring, samt ingen promping eller raping. Fordøyelsen virker å være ekstremt god. 

Føler meg heller ikke ødelagt etter en stor middag. 

Så blir spennende å se hvordan dette går, har satt som mål med 30 dager, og så får jeg se om det blir 60, 90 etc dager.

 

Kanskje dyrt å spise 500-1000g med entrecote til 165kr KG hver dag, samt 2-4 egg og to bacon strips, men man kan jo ikke ete noe godteri eller chips eller brus. Så man får en helt annet budsjett faktisk.

Lenke til kommentar

Litt av problemet i vesten er at det er for lett tilgengelig høykalori-mat som vi genetisk sett er rimelig tilpasset da det ikke alltid har vært så lett å få tak i mer enn nok mat som i dag i menneskehetens lange historie. Dette gjør at vi overforbruker mat som har et lavt nærings-til-kalori-forhold slik som siktet hvetemel, raffinert sukker, presset fruktjuice og alkohol som er de store bidragsyterene, så har vi bannlyst den naturlige maten istedet, men det er den vi har koevolvert med og som vi er best tilpasset. Mitt råd til dem som hopper på trenden med ren carnivore er å sikre å få i seg nok fiber som kun kommer fra planteriket. Dette børster f.eks tarmen din og suger til seg stoffer og gir riktig næring til gode bakterier som gjør at du hjelper tarmhelse og og det får også hjerte/kar til å holde seg bra over årene og til og med reversere arterosklerose slik Dean Ornish vitenskapelig har bevist. De aller fleste dør av hjerte/kar-sykdommer og får også en betydelig redusert livskvalitet i de senere faser i livet, mens dette kan unngås med kosthold. Mitt råd basert på den kunnskapen jeg har tilegnet meg rimelig kritisk er derfor å minimum spise grønnsaker for å balansere slikt at det ikke blir for ugunstig om en velger carnivore. Er det noe du spiser som gir deg gule prikker eller lilla ører så unngår du det bare og spiser det du tåler. Det som er litt morsomt med mennesker er at vi kjøper alt mulig av kjemikalier og bruker dem temmelig ukritisk, mens vi er mot naturlig mat som hjelper oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Tvinlingr skrev (På 8.9.2019 den 20.31):

Jeg mener iallefall at en kjøttdiett er 100% forsvarlig. Ikke bare er det det som våre forfedre levde av i hundre tusenvis av år (noe som åpenbart fungerte helt eksemplarisk), det inneholder også hvert eneste næringsstoff som kroppen trenger. Det er et faktum at Vitamin A, B12 og D, i tillegg til Omega fett-syrer, er totalt fraværende fra en platebasert kost. Disse stoffene er essensielle for kroppen, noe som gjør at selv veganere må ta unaturlige kosttilskudd for at de ikke skal deise i bakken av beinsvikt.

Totalt fraværende er litt å ta i. Vitamin D kan man få ved å være i sola mens man spiser f.eks. en salat med søtpoteter gulrøtter, og noe brokkoli  så man får i seg samtidig vitamin A ;). I nordlige land så anbefales alle til å ta tilskudd uansett. 

Flere land anbefaler folk å ta B12 tilskudd også uansett om du spiser kjøtt eller ikke. Jeg vet ikke om hvordan det er i Norge. Men i USA så gis dyrene selv det tilskuddet. Så folk tar tilskudd gjennom dyrene. Litt ironisk. Hvis man lever fritt i naturen og på en ikke så sanitær måte (sånn som man er ment til å gjøre) så trenger man ikke "piler" heller.

Videre er også fett den beste kilden på energi som kroppen kan få. I kontrast til karbohydrater, som er en kvikk men kortvarig kilde på energi, blir fett lagret i kroppen og brukt over lengre tid. Dermed trenger man ikke å spise så ofte, ettersom kroppen vil ha store reserver å gå på. Forbruksmessig er det også mer forsvarlig med en kjøtt-diett enn en vegansk-diett. Bare tenk på hvor mye kjøtt man kan få fra en enkel ku, som sannsynligvis kunne foret en hel familie i ukevis om ikke månedsvis. 

Det du sier er uansvarlig, farlig og direkte misvisende. Du burde være skammet over deg selv. Karbohydrater er selve drivstoffet til kroppen vår. Spiser du en cheese burger så forbrenner kroppen aller først brødet og salaten mens fettet i burgeren lagres som fett i kroppen. Ja det er riktig at det er ment for  for senere bruk. Men det er ingen som går rundt og venter på kroppen skal forbrenne det også. Som et resultat av det blir folk overvektige fordi de spiser for mye fett som ikke forbrennes. Grønnsaker, bønner og fullkorn matvarer er gode sunne karbohydrater som er fulle av vitaminer og fiber som gjør oss godt mettet i langt tid. Du må skille mellom gode og dårlige karbohydrater. 100g  med søtpoteter er ikke det samme som 100g med jordbær syltetøy. Det er feil sammenligningsgrunnlag og du skal ikke ta utgangspunkt i det når du snakker om karbohydrater.

Man kan også observere fordøyelsessystemet til mennesket, og hvordan det er oppbygd. I motsetning til planteetende dyr, f.eks kuer, som har et langt mer kompleks fordøyelsessystem, er vårt mye mer forenklet, ettersom det er for det meste tilpasset å nedbryte animalsk mat. I tillegg må man også ta i betraktning alle de skadelige stoffene som planter produserer, og som er giftige i store mengder. Oksalsyre er et eksempel. 

Du sier ingenting spesifikt. Jeg skal gi deg et eksempel. Folk drikker melk fordi den inneholder blant annet kalsium. Kua får det gjennom gresset den spiser. Den kan vi ikke fordøye. Så det er helt riktig at vi ikke har samme fordøyelsessystem. Så. Kua får kalsium gjennom gresset vi får det gjennom brokkoli. 

Klima-engasjerte kan peke på CO2 utslipp så mye de vil, men det er et faktum at moderne landbruksproduksjon av planter er et av de mest destruktive problemene verden over. De kolossale mengdene med fruktbar jord som skylles vekk og totalt ødelegges av traktorer, sprøytemidler og kjemikalier hvert eneste år er en perfekt blå plan for ørkenspredning. 

Dette er så lavt nivå at det kommer under min verdighet til å kommentere. 

Om du vil lese noen gode bøker om kjøtt-dietten, sjekk ut forfattere som Vilhalmjur Stefannsson, Weston A Price og Owsley Stanley. De dekker ikke alt, men om du vil ha historisk og vitenskapelig dokumentasjon er det absolutt verdt å sjekke ut.

 

Endret av Cruzhernandez21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
JenJen skrev (På 7.9.2019 den 8.02):

Jeg spiser 100% carnivore. Send meg gjerne en PM hvis noen ønsker å høre om mine erfaringer med denne måten å spise på (nei, jeg er ikke på diett).

Jeg er ikke interessert i diskusjoner rundt vegetabilsk vs animalsk eller å høre om farene for hjerteinfarkt eller kreft (LOL) da jeg garantert har et annet syn på dette enn folk flest.

folk er definitivt forskjellige og kroppene våre reagerer ulikt på en og samme type matvare. Men når du sier at du ikke er interessert i diskusjoner rundt vegansk vs animalsk så synes jeg at du overdramatiserer. Det er ingen som er ute etter å ta kjøttet fra deg. Du kan spise akkurat hva du vil. Det er ingen som har noe med det og gjøre. MEN du bør absolutt være mer åpen for å involvere deg i faktabaserte argumentasjoner. Det er ingen fare ved det. Å være mer opplyst og informert er bare en fordel og ingen ulemper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Cruzhernandez21

Kommer ikke for å diskutere så mye carnivore med deg, da jeg ikke spiser slik selv - jeg er tilhenger av å få i seg grønnsaker samt proteiner og fett. Men stusset litt over denne: 

Sitat

Det du sier er uansvarlig, farlig og direkte misvisende. Du burde være skammet over deg selv. Karbohydrater er selve drivstoffet til kroppen vår. Spiser du en cheese burger så forbrenner kroppen aller først brødet og salaten mens fettet i burgeren lagres som fett i kroppen. Ja det er riktig at det er ment for  for senere bruk. Men det er ingen som går rundt og venter på kroppen skal forbrenne det også. Som et resultat av det blir folk overvektige fordi de spiser for mye fett som ikke forbrennes. Grønnsaker, bønner og fullkorn matvarer er gode sunne karbohydrater som er fulle av vitaminer og fiber som gjør oss godt mettet i langt tid. Du må skille mellom gode og dårlige karbohydrater. 100g  med søtpoteter er ikke det samme som 100g med jordbær syltetøy. Det er feil sammenligningsgrunnlag og du skal ikke ta utgangspunkt i det når du snakker om karbohydrater.

Alle de tre makroene er energi for kroppen vår. Karbohydrater er 4kcal, protein er 4kcal mens fett er 9kcal per gram (noe du sikkert visste). Fett er faktisk den makroen med mest energi per gram, slår karbs og proteiner med en faktor av over to. Videre så kan man fint leve uten karbohydrater (les: i ketose) og det er en eldgammel myte at "fett blir til fett", da man like gjerne kan si at karbohydrater også blir til fett, da den mekanismen er svært enkel for kroppen vår å gjøre. Fett er essensielt i vårt kosthold (essensielle fettsyrer - dvs du *MÅ* ha det) men det er ikke karbohydrater, det finnes ingen essensielle karbohydrater og du kan fint overleve uten en eneste karbohydrat da kroppen fint kan lage glykogen fra proteiner via gluconeogenesis. Dette er veldokumentert. Videre så er forskjellen mellom de forskjellige karbohydratene på minutter, det er mye mindre enn du tror, selv forskjellen mellom typiske polysakkarider og monosakkarider. Proteiner og fett får deg til å føle deg mett, særlig i ketose, da man ikke spiser karbohydrater som ellers spiker blodsukkeret. Du føler deg f.eks mer mett av 200g kylling enn 200g sjokolade, og næringsverdien er en dramatisk forskjell. Jeg sier ikke at karbohydrater nødvendigvis er dårlige, jeg bare sier at ingen av de essensielle. 

Poenget er at folk på carnivore er i ketose. Dette er en annen greie enn for andre som gjerne spiser "vanlig". Så selvom du er uenig i alt som blir sagt, så foreslår jeg at du leser litt på hvilke mekanismer denne formen for matinntak faktisk trigger. Jeg som sagt ikke en tilhenger av carnivore (av andre grunner) men det er en interessant ting å lese seg opp på, samt vanlig keto-style måter å spise på. Jeg har prøvd sistnevnte i lengre periode samt litt fasting og jeg har aldri følt meg bedre og mer mett i hele mitt liv. Det er nesten litt magisk :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...