Gå til innhold

Kryssing av dobbel gul midtlinje


HalvBon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har arbeidsgiver to sjåfører å sparke!

 

Men kan det være en formildende omstendighet at den doble gule midtlinjen var delvis slitt ned? Dette er likevel på en strekning som vedkommende busselskap trafikkerer åtte-ti ganger per dag og den doble midtlinja burde være kjent.

Lenke til kommentar

Risikerte han på noen måte noe som helst? Eller var dette en helt ufarlig greie? 

 

Forsvarer ikke at det går greit, men om du ikke tåler å bli forbikjørt feks synes jeg egentlig det ikke er noe å henge seg opp i  eller "tyste" med mindre det faktisk var risiko.

Det får andre vurdere.

Før et uoversiktlig kryss med flere alvorlige ulykker de siste årene.

 

Jeg har ikke til hensikt å "tyste", men dette kan brukes i argumentet overfor Statens Vegvesen om å erstatte krysset med rundkjøring og nedsatt fartsgrense.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med kryssing av dobbel gul sperrelinje for å passere saktegående kjøretøy, f.eks syklister eller traktorer?

Hvis jeg ikke tar feil er det ikke lov å kjøre forbi noe som helst på 4 hjul. Dog tror jeg under rette omstandigheter at det er akseptabelt å kjøre forbi traktor feks.

 

Ellers mtp slitt linje kom jeg på noe annet. Her har de lagt ny asfalt og tatt sommerferie fra å tegne opp streker. Det har og blir jo doble gule sperrelinjer, men hva skjer om jeg kjører forbi nå som det ikke er streker? Er noen forbikjøring forbudt skilt, men du ser jo dem ikke fra alle kryss på veien feks.

Lenke til kommentar

Hvis midtlinja er slitt ned så vil jeg kalle det formildende omstendigheter og en førerkort felle. Jeg peker på statens vegvesen å sier: fiks den veien. De er sikkert klar over dette, men ting tar tid.

Slitasjen var som følge av vinteren og malingen ble fornyet ca 15 juni.

Lenke til kommentar

Slitasjen var som følge av vinteren og malingen ble fornyet ca 15 juni.

Da stiller det seg sikkert anderledes.

 

Der igjen, hvis forumfolket her inne hadde styrt landet så hadde de fleste blitt bura inne, mista førerkortet eller sitti på NAV, fordi det er det dem fortjener! Kun "kremen" hadde sitti igjen og ingenting hadde fungert lenger. Bare se oppover, kun de svarene som handler om straff får tommel opp.

 

Hvis 2 yrkes sjafører gjør dette på akkurat samme plassen så vil jeg tro det er en god grunn til det. En annen grunn enn at de begge 2 er uforsvarlige sjafører.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Da stiller det seg sikkert anderledes.

 

Der igjen, hvis forumfolket her inne hadde styrt landet så hadde de fleste blitt bura inne, mista førerkortet eller sitti på NAV, fordi det er det dem fortjener! Kun "kremen" hadde sitti igjen og ingenting hadde fungert lenger. Bare se oppover, kun de svarene som handler om straff får tommel opp.

 

Hvis 2 yrkes sjafører gjør dette på akkurat samme plassen så vil jeg tro det er en god grunn til det. En annen grunn enn at de begge 2 er uforsvarlige sjafører.

Jeg regner med at grunnen er at de skal holde ruta/rekke ferja, men de setter da passasjenes og andes sikkerhet opp mot dette noe jeg ikke føler meg helt vel med.

Jeg føler også at denne debatten har gitt flere nye argumenter for å påvirke Statens Vegvesen i å anlegge rundkjøring her. Busselskapet, som er fylkeskommunen, kan bli en aktiv støttespiller når jeg kan presentere videobevis for at deres sjåfører gjentatte ganger bryter loven. Dessuten: Dette må da være en meget god sak for lokalpressen i et område hvor tungtransporten er sterkt økende.

Lenke til kommentar

Ellers mtp slitt linje kom jeg på noe annet. Her har de lagt ny asfalt og tatt sommerferie fra å tegne opp streker. Det har og blir jo doble gule sperrelinjer, men hva skjer om jeg kjører forbi nå som det ikke er streker? Er noen forbikjøring forbudt skilt, men du ser jo dem ikke fra alle kryss på veien feks.

Som du seier så kan det også være skilta med forbikøyring forbudt.

 

Andre moment er at det stort sett er gode grunnar til at vegen har sperrelinje. Typisk er det fordi kombinasjonen av fartsgrense og sikt gjer at forbikøyring ikkje kan gjennomførast på ein sikker måte.

Dermed vil aktsomheitsparagrafen kunne bli aktuell der ein bilførar har kryssa ei usynleg sperrelinje.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvorfor kjøretøyet krysset linjene

Er f.eks lov å passere om det er noe stillestående som er i veien

 

Der det er lov å passere traktor står det som regel et forbikjøring forbudt skilt, med underskilt "Unntatt traktor", eller noe sånt.

Jeg var ikke mer stillestående enn en traktor. Det er ikke noe spesielt skilt på den aktuelle vegstrekningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...