Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bytte bærekuler


humpa

Anbefalte innlegg

Hei. Var nylig på EU-kontroll med bilen. Må få byttet bærekuler på begge sider foran på bilen for å få den godkjent. Fikk beskjed av min far om at dette må gjøres på verksted da han ikke har ustyret til å gjøre det. Må visst presses på plass eller noe slik. 

 

Da lurer jeg på om noen vet ca. hva det koster å gjøre dette på verksted? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kulelager?

Det krever et spesielt verktøy for å demontere disse, ja. Jobben er forsåvidt rett frem men ikke mange som har det verktøyet.

 

Når jeg byttet kulelager handlet jeg delene selv og leverte inn bilen med de nye lagrene også gjorde de jobben der.

Kan ikke helt huske hva det kom på men mener å huske at det var under 2 lapper

Lenke til kommentar

Kulelager?

Det krever et spesielt verktøy for å demontere disse, ja. Jobben er forsåvidt rett frem men ikke mange som har det verktøyet.

 

Når jeg byttet kulelager handlet jeg delene selv og leverte inn bilen med de nye lagrene også gjorde de jobben der.

Kan ikke helt huske hva det kom på men mener å huske at det var under 2 lapper

 

Takk for svar. Vet ikke om kulelager og bærekuler er det samme? Fikk beskjed om at det var "slark" i bærekulene på begge sider.

Bilen er 20 år gammel. Selv om den har gått i underkant av 150 000 km, er jeg ikke interessert i å betale så veldig mye for å fikse den. Krysser fingrene for at det ikke koster altfor mye. 

Lenke til kommentar

Jeg TROR bærekuler og kulelager er det samme.

(Ball bearings)

 

Jeg oppdaget utslitte kulelagre ifbm at jeg skiftet bremseskive på min og oppdaget slark i hjulene.

Jeg hadde ikke tilgang til verktøyet for dette og ble rådet til å få dette gjort av profesjonelle anyway.

Kulelagrene kostet bare noen hundrelapper pr stk på nettet og det kostet ikke mye å få dette gjort på verksted.

Som Gavekort sier er det en liten jobb.

Jeg husker ikke eksakt hvor mye det kostet - jeg lette nettopp etter kvitteringen, men fant den ikke i bilen - men det var iallefall ikke mer enn to tusen. Sikkert en del mindre, men jeg tør ikke påstå for mye =)

 

Lenke til kommentar

Bærekuler.

 

Kan være vriene å få ut, men utover det så er det oftest en enkel jobb. Krever en avtrekker som kan presse bærekula ut (eller litt kløkt med jekk og mothold, men ikke anbefalt :)).

 

Da kan det jo ikke være så dyrt å fikse det  :hmm: Ser at nye bærekuler er ganske billig. Får vel bare være glad for at ikke bærearmene også må skiftes :

Lenke til kommentar

Da kan det jo ikke være så dyrt å fikse det  :hmm: Ser at nye bærekuler er ganske billig. Får vel bare være glad for at ikke bærearmene også må skiftes :

 

Er det verkstedpris du tenker på? Kommer selvsagt an på konstruksjon, men hvis det er ganske standard jobb hvor man bare presser ut bærekule og setter på plass ny vil jeg tro et verksted beregner 1 time, maks 2, for en slik jobb (men det er bare mine antagelser). Også er deleprisen sikkert høyere hos et verksted. 

 

endrer det seg om man sier "hjullager" eller "hjullagersats"?

 

Hva er det du ønsker å diskutere egentlig? Trådstarter skal bytte bærekuler, som er noe helt annet en hjullager eller hjullagersats (begge deler er feil i denne sammenheng).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskuterer ingenting.

Jeg lurte på om vi snakket om samme ting, bare forskjellige ord. Jeg har ikke peiling på bil men vet av erfaring at når det gjelder mekaniske deler så har de fleste komponenter mange forskjellige navn alt etter hvem man snakker med - og navnet slo meg som relativt likt.

 

Nå fant jeg akkurat et diagram som viste de forskjellige delene og ikke er det samme jeg byttet ut.

 

Har ikke de beste erfaringer når man overlater reperasjoner til verksteder. De har en tendens til å reparere feil ting hvis man ikke spesifiserer hva som skal gjøres. Og selv da har jeg opplevd at de skal diskutere.

Lenke til kommentar

Mitsubishi Carisma 1998 modell.

Nais! Pappa har en 2001-modell. Har vært med å gjøre mye arbeid på den. Forholdsvis greie biler å jobbe på. Husker jeg ikke helt feil, er bærekulen stanset fast i bærearmen. Så du trenger uansett en avtrekker for å få den av. Bærekulene i seg selv får du for under 100-lappen pr. stk hos f.eks Autodeler.co.no. Er der pappa bestiller delene sine fra.

 

Et alternativ, og det som kanskje er det aller enkleste, er å bytte hele bærearmen. På samme sted koster de mellom 300-400 pr. stk. Bærearmen inkluderer ny bærekule, i tillegg til nye foringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...