Gå til innhold

BBC artikkel om det norske Barnevernet


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Wow...

 

Først: for en sørpe av en artikkel av BBC. Utrolig at noe slikt kan komme gjennom deres kvalitetskontroll! Ensidig fremstilling av saken, en sjokkerende overskrift og nesten ingen refleksjon fra hverken forfatter eller eksperter "på andre siden". Dette er på "resett"-nivå. BBC kan så mye mer.

 

Når det kommer til innholdet så forstår jeg at Barnevernet får kritikk. Det skal de også få, og det er viktig å hele tiden sette søkelyset på deres aksjoner. Så vil jeg tro at de aller fleste sakene de håndterer, gjør de en god jobb.

 

Ansatte i barnevernet må virkelig føle "utakk er verdens lønn" på kroppen. Jeg misunner de ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ganske god artikkel, det er derfor den har fått fremsideplass såpass lenge. BV og medvirkende har fått sin sjanse til å uttale seg på generelt grunnlag, noe enkelte har gjort mens andre ikke har det. Dette er som en annen sa i tråden, bare toppen av isfjellet. Det er et gjennområttent system som får familier til å rømme landet for ikke å bli forfulgt av dette organet. Noen bjeller burde ringe når så mange barn blir tatt bort fra familiene sine, uten at de har blitt utsatt for noen som helst vold av sine foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ensidig fremstilling av saken, en sjokkerende overskrift og nesten ingen refleksjon fra hverken forfatter eller eksperter "på andre siden". Dette er på "resett"-nivå. BBC kan så mye mer.

Problemet er at de kun kan få en side, BV uttaler seg jo så klart ikke.

Denne ene siden kan jo lyve så mye de vil uten at den andre siden kan gjøre noe.

 

Det kommer vistnok en film fra BBC om norsk BV etterhvert også, åpenbart av samme kvalitet ettersom jo tross alt BV ikke uttaler seg der heller..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er også en haug med andre saker der ikke bare foreldre, men også tidligere sakkyndige uttaler seg. Noe av det som kommer frem er vanskelig å fatte som virkelig, men når man leser om de som våger og orker å ta opp kampen i rettssystemet, der man kan lese utdrag og sluttrapporter fra dommer der foreldre har blitt frikjent, er det som å tro at dette er Nord Korea og ikke Norge.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så rart at mødre som får fratatt barn gjør alt i sin makt for å få dem tilbake. Inkl å få med seg journalister for å fremme sin sak. Enig med det som skrives ellers i tråden om tilsvarsrett, men det å ta slike saker offentlig ville også vært etisk svakt. Selv om en får slikt mot seg som etat betyr ikke det det samme som at man går ut i media og prosesserer selv om det sikkert hadde fristet enkelte ganger. Media generelt er blitt mer og mer tabloid og følgelig har også gode journalistiske retningslinjer blitt tynnet ut da media går mer mot sensasjon og lett underholdning da det er enklere å produsere. Det er en del gode dype saker også hvor man ut av artikkelen forstår at det er lagt ned veldig mye research og faktasjekk, så all ære der.

Media har også en viktig rolle i å holde makten ansvarlig og å være vaktbikkje. I den konteksten setter de fingeren på noe viktig. F.eks at en pedofil psykiater plasserer seg i et system hvor man har tilgang til utsatte og sårbare barn for egen vinning og at en har mennesker som bare leter etter negative ting og ikke søker å balansere. Absolutt alle mennesker har både positive og negative trekk.

Så konklusjonen er vel at slike saker trengs selv om premisset ikke optimalt

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enkeltsaker skal selvfølgelig ikke debatteres i detalj, på samme måte som politiet ikke går ut i media og svarer på alle detaljerte spørsmål i saken, spesielt ikke i pågående saker. Men de kan svare på generelt grunnlag for å forsvare sine retningslinjer og metoder, og feks hvorfor vi ikke skal vingeklippe dem når de farer rundt med så mye makt og så mye feil, uten at det får konsekvenser for hvordan de opererer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Problemet er at de kun kan få en side, BV uttaler seg jo så klart ikke.

Denne ene siden kan jo lyve så mye de vil uten at den andre siden kan gjøre noe.

 

Det kommer vistnok en film fra BBC om norsk BV etterhvert også, åpenbart av samme kvalitet ettersom jo tross alt BV ikke uttaler seg der heller..

Hvorfor kan ikke BV uttale seg på generelt grunnlag? Beklager om jeg misset et avsnitt eller to, men jeg ser da vitterlig ikke at de ble kontaktet for en kommentar engang.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke BV uttale seg på generelt grunnlag? Beklager om jeg misset et avsnitt eller to, men jeg ser da vitterlig ikke at de ble kontaktet for en kommentar engang.

På generellt grunnlag kan de jo sikkert uttale seg, men det er vel oftest ikke så relevant i helt konkrete saker.

Den andre parten kan fortsatt lyve så mye de vil, uavhengig av om Bv uttaler seg på generellt grunnlag eller ikke.

 

Jeg tenkte mer på at de ikke kan uttale seg i de konkrete sakene BBC tok opp.

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Reportasjen er ikke om generelle prinsipper som barnevernet følger,

men konkrett rettsak og konsekvensene for forbryteren.

 

Den handler om en maniakk og sadist som jobbet i barnevernet i 20 år, knuset familier og hver kveld så på videoer med overgrep av spedbarn of funksjonshjemmede barna (som kanskje ble tatt på ett eller annet institusjon).

Som konsekvens får han ingenting, og til og med får lov til å beholde barna sine (som han forresten har fått ulovlig fra en surrogat mor i et fattig land).

 

Det er det som er mest sjokkerende for meg i denne reportasjen (og ikke lidelser av familier som han har ødelagt).

At systemet bekytter ham for å bekytte seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Barnevernet setter Barnevernet før familien.

Akkurat det. Har gjennom jobben (lærer) vært «innom» ett utvalg barnevernsaker, og der ting ikke helt går som det burde er det to ting som går igjen (gjerne i kombinasjon)

1) barnevernsansatte som vil hevne seg på foreldre som «svarer frekt», «er vanskelige» eller «gjør jobben min vanskelig»

2) «omsorgsovertakelse» sees på som en «fail-safe». «Er det så nøye om xxx stemmer da? Barna får det jo godt i fosterhjem også?» (og «da har jeg gjort mitt» og kan ikke anklages for noe).

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat det. Har gjennom jobben (lærer) vært «innom» ett utvalg barnevernsaker, 

 

Jeg har også vært innom noen slike saker i en tidligere jobb og i de sakene som faktisk var alvorlige var det en ting som alltid gjentok seg. Det var at foreldrene juger om de faktiske forholdene til alle rundt seg.

 

Jeg gir all mulig honnør til barnevernet. Selv hadde jeg aldri klart å jobbe med så tøffe saker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg gir all mulig honnør til barnevernet. Selv hadde jeg aldri klart å jobbe med så tøffe saker.

Selv om rutinene deres (med dramatisering og demonisering av feil øyekontakt og andre små ting) har blitt utarbeidet av en sadist i desperat forsøk til å overbevise verden og seg selv at han er ikke verre enn mange andre mennesker?

 

På grunn av slike mennesker som han (pedofiler i rike land) skjer de verste overgreppene mot barna i fattige land :-(

Jeg hjelper små barn på institusjoner i hjemmelandet mitt, de barna som har ekte problemer som alvorlige sykdommer (ikke disse øykontakt-greier), og det gjør meg syk å tenke på at dette monsteret setter dem i fare av å bli misbrukt :-(

 

Hvordan kan du gi "all mulig honnør" til et system som ledes av så råtne mennesker?

Lenke til kommentar

Selv om rutinene deres (med dramatisering og demonisering av feil øyekontakt og andre små ting) har blitt utarbeidet av en sadist i desperat forsøk til å overbevise verden og seg selv at han er ikke verre enn mange andre mennesker?

 

På grunn av slike mennesker som han (pedofiler i rike land) skjer de verste overgreppene mot barna i fattige land :-(

Jeg hjelper små barn på institusjoner i hjemmelandet mitt, de barna som har ekte problemer som alvorlige sykdommer (ikke disse øykontakt-greier), og det gjør meg syk å tenke på at dette monsteret setter dem i fare av å bli misbrukt :-(

 

Hvordan kan du gi "all mulig honnør" til et system som ledes av så råtne mennesker?

 

Det blir nok litt for useriøst for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...