Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig å få norsk statborgerskap?


Tankespinn

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som er født I Brasil i 1983. Moren oppførte aldri meg som far iBrasil. Har fått endelig kontakt med han etter mange år med leting. Han er fortiden iUSA. Han og min ene datter tok DNA test I USA I sommer.Denne bekreftet slektskapet. Er det noen mulighet for at han kan få Norsk Statborgerskap, og isåfall hvordan går en frem?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en sønn som er født I Brasil i 1983. Moren oppførte aldri meg som far iBrasil. Har fått endelig kontakt med han etter mange år med leting. Han er fortiden iUSA. Han og min ene datter tok DNA test I USA I sommer.Denne bekreftet slektskapet. Er det noen mulighet for at han kan få Norsk Statborgerskap, og isåfall hvordan går en frem?

Du må ringe til udi og høre med de, eller søke på ders sider https://www.udi.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har en sønn som er født I Brasil i 1983. Moren oppførte aldri meg som far iBrasil. Har fått endelig kontakt med han etter mange år med leting. Han er fortiden iUSA. Han og min ene datter tok DNA test I USA I sommer.Denne bekreftet slektskapet. Er det noen mulighet for at han kan få Norsk Statborgerskap, og isåfall hvordan går en frem?

Vanskelig situasjon tror jeg. Kontakt advokat, ikke UDI.

 

Nordmenn med dobbelt statsborgerskap mister ofte sitt statsborgerskap om de ikke har vært bosatt i Norge i lengre perioder ved fyllte 21 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barn født i utlandet, med norsk far mister så vidt vites sin "opprinnelige rett" til norsk statsborgerskap ved fylte 18, år, dvs man må i utgangspunktet kreve statsborgerskapet før fylte 22 år. Dette tror jeg følger av lov om statsborgerskap paragraf  4 og 24

 

https://lovdata.no/NL/lov/2005-06-10-51/§4

 

https://lovdata.no/NL/lov/2005-06-10-51/§24

 

Tror ikke det finnes noen direkte "hjemmel" for statsborgerskap, men det skulle vel der i mot være en sannsynlig mulighet for et besøksvisum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reglene om statsborgerskap ved fødsel er endret mange ganger, og varierer derfor etter når man ble født.

 

I 1983 fikk et barn norsk statsborgerskap etter norsk far kun hvis mor og far var gift, eller mor og far giftet seg før barnet fylte 18 år (se riksborgarrettslova 1950 §§ 1b og 2).

 

Et barn av norsk far som ikke fikk automatisk statsborgerskap ved fødsel eller ved foreldrenes vigsel, kunne få statsborgerskap ved melding (riksborgarrettslova § 2a, nå statsborgerloven § 37). Far må ha vedtatt eller blitt idømt farskap, og være norsk borger på fødselstidspunktet. I tillegg måtte det sendes melding til Fylkesmannen (derav "statsborgerskap ved melding") før barnet fylte 18 år. Meldingsordningen trådte i kraft i 1999 og barnet ble 18 i 2001, så melding måtte vært gitt mellom disse tidspunktene. Mer om dette kan leses i rundskriv G-75/1999 som kan fås ved henvendelse til Justisdepartementet.

 

Norge fører en svært streng innvandringspolitikk (vi åpner i praksis kun for innvandring der internasjonale forpliktelser pålegger oss å gjøre det). Din sønn kan ikke regne med å få oppholdstillatelse i Norge for familieinnvandring med deg som herboende (det kreves "sterke menneskelige hensyn" for å innvilge oppholdstillatelse for barn over 18 år, jf. utlendingsloven § 49 jf. § 42).

 

 

Borgere av Brasil trenger ikke visum for å besøke Norge i inntil 90 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...