Gå til innhold

Vrakpanten mer enn firedoblet for den som kjøper ny el-varebil. Resultatet kom momentant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det lønner seg med el-biler.  ( De som ikke kan greie virksomheten med kun batteribiler kan vente, og kjøre dieselbilen til 0. )

Det er lønnsomt økonomisk, enten med  rene batteribiler eller med hydrogen som rekkeviddeforlenger når fyllenettet er utbygget. ( Denne utbyggingen koster mindre enn CO2-lagring.)

Hvorfor da ekstra støtte fra alle skattebetalere til noe som er økonomisk lønnsomt?

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å kjøpe elbil ... Det hjelper ikke en gang om jeg får bilen gratis. Det eneste må være at jeg får lov til å selge den for så kjøpe en ekte bil som går på ekte bensin.

Fremtiden er og blir fossilbiler.. som er langt renere for miljøet enn elbiler som er dritt satt i system.

Ekte Bensin ja.. Den bensinen du kjøper på bensinstasjonen er ikke ekte/ren bensin.. Er blandet inn ethanol i den, så du kjøper et urent blandingsprodukt hvis det kriterie er å kun ha "ekte" bensin

Endret av CFD
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å kjøpe elbil ... Det hjelper ikke en gang om jeg får bilen gratis. Det eneste må være at jeg får lov til å selge den for så kjøpe en ekte bil som går på ekte bensin.

Fremtiden er og blir fossilbiler.. som er langt renere for miljøet enn elbiler som er dritt satt i system.

 

Haleluja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Venter på varebiler som er enda litt større. Ser for meg biler på størrelse med MB Vito og VW Transporter, med minst 60 kWh batterier, helst 80 kWh og oppover,  som og støtter hurtiglading med minst 150 kW effekt.

 

En 5-seter med vendbare frontseter, og bakseter som kan legges ned ryggen på, så har man utgangspunkt for en flott weekend-camper. Med hevetak, så man har ekstra soveplass. Trenger ikke dedikert kokeplass, dusj, toalett eller slikt, da man som regel installerer seg på plasser der slikt finnes. Alternativt tar man med seg reisegrill og portapotti, en stor vannkanne og ett par små baljer til oppvask eller intimhygiene (røde til intimhygiene, grønne til oppvask for eksempel), og en portabel kjøleboks til å holde drikke og mat kalde på turen..

 

:-)

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å kjøpe elbil ... Det hjelper ikke en gang om jeg får bilen gratis. Det eneste må være at jeg får lov til å selge den for så kjøpe en ekte bil som går på ekte bensin.

Fremtiden er og blir fossilbiler.. som er langt renere for miljøet enn elbiler som er dritt satt i system.

 

Snakkes om 5 år.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor da ekstra støtte fra alle skattebetalere til noe som er økonomisk lønnsomt?

 

Det enkle svaret: Fordi vi har råd til slik symbolpolitikk! Det handler mer om følelser enn økonomisk fornuft. De som har sett litt av verden og fått dratt nisselua litt opp, skjønner hvor utrolig priviligerte vi er her hjemme. Staten betaler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har satt seg ned å tenkt på hva som ville skjedd om alle fossilbilene ble byttet ut med duracellbiler?

Om ikke noen har tengt så kommer svaret uansett om 3-5 år når leasingavtalene på alle el-varebilene som leveres nå går ut og mange av dem skal kasseres.

Med byggekvaliteten på noen av varebilmerkene med forbrenningsmotor i bakhodet så regner jeg med at i hvertfall en del av elbilene som nå selges eller leases ut blir kassert etter endt leasing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om ikke noen har tengt så kommer svaret uansett om 3-5 år når leasingavtalene på alle el-varebilene som leveres nå går ut og mange av dem skal kasseres.

Med byggekvaliteten på noen av varebilmerkene med forbrenningsmotor i bakhodet så regner jeg med at i hvertfall en del av elbilene som nå selges eller leases ut blir kassert etter endt leasing.

Nei svaret kommer ikke om 3-5 år.

Lenke til kommentar

Noen som har satt seg ned å tenkt på hva som ville skjedd om alle fossilbilene ble byttet ut med duracellbiler?

 

Det er tydeligvis ikke så mange utenom miljødepartementet og NVE som har gjort det.

Bensinstasjonene, bilforhandlerne og bilverkstedene ser ikke ut til å være stresset av at kundegrunnlaget og fortjenesten vil bli kraftig redusert i fremtiden.

På Ålgård utenfor Sandnes ønsket Tesla å bygge superladere, men da interessen var laber valgte de å bygge på Vikeså istedenfor, 25 km lengre sør langs E39.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Og du greide ikke å formulere noe grunn til besvarelsen din.

For eksempel begrunne hvorfor du ikke tror svaret kommer om 3-5 år.

Trenger jeg å forklare det, men tanke på hvor mange biler som må skiftes ut i verden før alle bilene er på batterier.

 

Men du prøver vel å dreie samtalen inn på dine innfall og ikke på mitt spørsmål som du svarte på. 

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er tydeligvis ikke så mange utenom miljødepartementet og NVE som har gjort det.

Bensinstasjonene, bilforhandlerne og bilverkstedene ser ikke ut til å være stresset av at kundegrunnlaget og fortjenesten vil bli kraftig redusert i fremtiden.

På Ålgård utenfor Sandnes ønsket Tesla å bygge superladere, men da interessen var laber valgte de å bygge på Vikeså istedenfor, 25 km lengre sør langs E39.

Tenker mer i slike baner som om finnes det nok resurser på jorden til å gjøre alle fossilbiler om til batteri biler.

Og hvordan skal den elektriske kraften produseres som skal lade alle disse bilene.

Lenke til kommentar

"Tenker mer i slike baner som om finnes det nok resurser på jorden til å gjøre alle fossilbiler om til batteri biler."

 

Der er elbil-saken ganske enkel. Det er to ting vi vet helt sikkert:

1. Det er mer en nok ressurser til å konvertere alle verdens biler til elbiler. Enn om det ikke skulle være nok Lithium så finnes det andre batterikjemier, og det vil utvikles enda flere.

2. Det finnes ikke nok olje til å kjøre alle verdens biler på bensin i evig tid. Vi kan kanskje bruke biodrivstoff, men elbiler er allerede i ferd med å bli billigere enn bensinbiler uten støtte. Med biodrivstoff vil ikke bensinbilen ha noen sjanse.

 

Det er egentlig helt ufattelig at ikke alle er med på overgangen til elbiler i disse dager. Faktaene ligger på bordet. Fysikken og ingeniørvitenskapen er ganske enkel. Elbilen er fundamentalt sett mer effektiv, mindre komplisert og mer pålitelig. Det eneste som står i veien er billigere og bedre batterier. Å ikke ha troen på elbiler er ensbetydende med å tro at batterier vil plutselig på helt mystisk vis slutte å bli videre utviklet. "Sorry folkens, vi har nådd toppen, det står skrevet i den hellige bok at batterier ikke kan bli bedre enn dette".

 

Å ville fortsette å bruke bensinbiler ad infinitum er som å sitte på et tog som kjører i 300km/t rett mot en solid fjellvegg. Noen av oss tenker kanskje at det er lurt å hoppe over på et tog på et annet spor, i god tid før vi kræsjer, selv om det andre toget kanskje bare holder en hastighet på 250km/t per i dag.

 

Og lenge før det kræsjer, lenge før vi går tom for olje, vil vi få kraftige svingninger i oljeprisene. Jeg har ikke lyst til at barna mine ikke skal kunne vite om de har råd til å bruke bilen sin fra år til år.

 

Hvis vi har muligheten til å lage biler som er helt uavhengig av kilden til energi - en teknologi som vi kan bruke i all evig tid framover fordi den fortsatt kan brukes enn om vi får energien vår fra fossile kilder, fra sol og vind, eller fra atomkraft - så er det ren idioti å ikke ta den muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Noen som har satt seg ned å tenkt på hva som ville skjedd om alle fossilbilene ble byttet ut med duracellbiler?"

 

Ja, det er gjort en god del analyser fra forskjellige hold. NVE har f.eks. regnet ut at vi kan konvertere noe sånt som 2 milioner biler til elbil uten å oppgradere strømnettet. Det regnes med at Norge vil øke strømproduksjonen en del fram mot 2030, for datasenter, eksport og elbiler. Men hvis vi fortsetter å bygge vindkraft i samme tempo som de siste årene vil vi dekke det problemet uten problemer.

 

Overgangen til elbiler er utfordrende, helt klart. Men det er en mye mindre utfordring en f.eks. utbygging av internett. Vi har allerede løsningene vi trenger, og kraftnettet er der allerede og har stort sett kapasiteten som trengs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger jeg å forklare det, men tanke på hvor mange biler som må skiftes ut i verden før alle bilene er på batterier.

 

Men du prøver vel å dreie samtalen inn på dine innfall og ikke på mitt spørsmål som du svarte på.

Nå er det Norge som har fått dette insentivet for å få flere elbiler på veien og derfor vil vel problemene som eventuelt dukker opp komme her hjemme før det blir store problemer ut av det i resten av verden.

Noe må man gjøre med de brukte batteripakkene og det er vel den største utfordringen såvidt jeg kan se.

Resten av verden kommer nok ikke til å gå over til el med det første uansett men noe må gjøres med de brukte batteriene, være seg her hjemme eller på verdensbasis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...