Gå til innhold

KOMMENTAR: Endelig er det skikkelig konkurranse i mobilmarkedet igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huawei har dratt på kraftig over flere år. Vi så dette allerede tre-fire år tilbake da det ble gode salgstall av feks Mate modellen. Honor har også gjort det bra. De har presset inn bra specs og gitt kundene det de ønsker. Mens mange av de større aktørene har hatt for små endringer fra modell til modell. Feks var LG G3 feiende flott. G4 såder. G5 forsøkte å dra på og bli modulær men floppet så da har egentlig Lg gått stille i døra siden. Så skiftet de fokus til v serien og der om det endel som ikke ble videreført til G serien. V serien var jo lenge ikke å få i vårt marked. Til tross for at det var en telefon som var bedre enn G serien.

Note fra Samsung var jo lenge valget for de som ønsket mobil med alt. Og Samsung sto på og leverte. Til de også klarte å slippe modeller som hardware-messig ikke endret særlig på telefonene fra foregående år. Samme skjedde på S serien.

Det samme skjedde egentlig med HTC. De også var tidlig ute med godsaker og ga mye snadder for pengene. Det var smarte cover, always on display, og annet som kundene falt for. Til de roet ned utviklingstakten og kom med et par modeller uten særlig mye nytt. 

 

Felles for de fleste store har også vært treg oppdatering OTA. Det har kanskje også bidratt til at folk har ønsket å teste nye modeller fra Kina. One + har jo feks vært gode på oppdatering. 

Og mens store aktører lå på rolige hvileskjær så kjørte Kinesiske selskaper på og kom med masse godsaker på flere av sine modeller. Oppo var feks tidlig ute med hurtiglading. 1+ var flaggskipet for de som ikke så seg råd til flaggskip. Xiaomi tenkte nytt og var først med "bare skjerm". Det ble i det hele tatt veldig mye bra telefoner å velge i fra Kina. Gode spec, og bra priser ble en vinner.

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar

En god grunn for at apple og samsung taper marked er nok prisen, den har passert lagt over hva en telefon er verdt.

Har selv hatt Motorola sine G telefoner de siste årene, og når man har en telefon til 1500kr er man veldig avslappet om den går i bakken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg byttet fra Samsung som jeg har hatt en del år nå (S4 Active, S6, S7, S8) til One+ 6. Grunnen til byttet var at jeg var møkkalei av all bloatwaren som Samsung drev å dyttet telefonen min full av. Det var masete rett og slett, og når de da i tillegg overpriser enheten sin så er ikke det en vinnende kombinasjon for min del hvertfall.
Strålende fornøyd med min One+6, den har alt jeg forventer av en toppmodell, men uten at man betaler en premium for merke og/eller drøssevis av unødvendige apps. Raske oppdateringer og responsiv kundestøtte har de også, det kan man ikke akkurat si om Samsung... :)

Endret av Hakongul
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det har alltid vært stor konkurranse i mobilmarkedet. Det som imidlertid er synd er at nordmenn alltid circlejerker rundt to-tre merker. Jeg husker godt at folk flest syntes Huawei hørtes ut som et jallamerke, og dette henger fortsatt igjen for andre kinesiske telefoners vedkommende.

 

Hva med alle de andre innovative/bang-for-the-buck-telefonene man ikke får kjøpt i Norge? Man får utrolig mye mer for pengene ved å kjøpe en telefon fra Kina, spesielt hvis man uansett tar en ferietur dit.

 

Men nordmenn vil vel ikke ha LG, Nokia, Motorola, Blackberry, (for å nevne noen ikke-kinesiske) Lenovo, Oppo, Vivo, Meizu, Le, Smartisan, Xiaomi.

 

Det er ikke sånn at det ikke er konkurrenter der ute, det er bare at de ikke ser poenget med å selge i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En god grunn for at apple og samsung taper marked er nok prisen, den har passert lagt over hva en telefon er verdt.

Har selv hatt Motorola sine G telefoner de siste årene, og når man har en telefon til 1500kr er man veldig avslappet om den går i bakken.

 

Helt enig. Har brukt og bruker flere forskjellige modeller fra Motorola inklusive G serien. Kjøper heller et par-tre i slengen ettersom de er så billige. Bruker mest E4 som hovedtelefon ettersom den klarer 4-5 dager på en lading, og ellers fungerer helt OK til det meste. Synes at batteritiden er noe av det viktigste og at den i alle fall bør være 2-3  dager. Tenkte det var greit med et par reservetelefoner, men ingen av dem har gått i stykker. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har alltid vært stor konkurranse i mobilmarkedet. Det som imidlertid er synd er at nordmenn alltid circlejerker rundt to-tre merker. Jeg husker godt at folk flest syntes Huawei hørtes ut som et jallamerke, og dette henger fortsatt igjen for andre kinesiske telefoners vedkommende.

 

Hva med alle de andre innovative/bang-for-the-buck-telefonene man ikke får kjøpt i Norge? Man får utrolig mye mer for pengene ved å kjøpe en telefon fra Kina, spesielt hvis man uansett tar en ferietur dit.

 

Men nordmenn vil vel ikke ha LG, Nokia, Motorola, Blackberry, (for å nevne noen ikke-kinesiske) Lenovo, Oppo, Vivo, Meizu, Le, Smartisan, Xiaomi.

 

Det er ikke sånn at det ikke er konkurrenter der ute, det er bare at de ikke ser poenget med å selge i Norge.

 

Enig.

Monopolet eller duopolot det er snakk om passer ikke meg. Ikke eid iphone eller telefon fra samsung noen gang. Har mitt første produkt fra samsung nå,samsung galaxy tab s2.

Jeg vet at det finnes mange andre merker ,det har det gjort lenge, men tilgjgengeligheten her til lands har vært dårlig/treg.

 

At apple og samsung har satset globalt for lenge siden er vel grunnen til at de har solgt telefoner.

Kina merker har holdt seg til eget marked,som er veldig stort. En grunn til at de kanskje ikke har stresset med å se globalt. At de er blitt mere synlig er bra så får folk opp øynene. Men regner med tek folk er litt mere interessert i gadets enn resten? .

Lenke til kommentar

Hva med alle de andre innovative/bang-for-the-buck-telefonene man ikke får kjøpt i Norge? Man får utrolig mye mer for pengene ved å kjøpe en telefon fra Kina, spesielt hvis man uansett tar en ferietur dit.

 

Men nordmenn vil vel ikke ha LG, Nokia, Motorola, Blackberry, (for å nevne noen ikke-kinesiske) Lenovo, Oppo, Vivo, Meizu, Le, Smartisan, Xiaomi.

 

Det er ikke sånn at det ikke er konkurrenter der ute, det er bare at de ikke ser poenget med å selge i Norge.

 

Jeg har bruker nå en Xiaomi Redmi Note 5 AI til ca 2k. Beste telefonen jeg har hatt siden LG G2, spesielt prisen tatt i betraktning. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1815124

 

Forrige telefon som jeg brukte over lenger tid (dvs mer enn en måned da jeg har mange telefoner jeg kjøper, bruker, blir lei og bytter ut etter ca en mnd) var Lenovo P2, fantastisk telefon utenom kameraet.

Lenke til kommentar

Jeg byttet fra Samsung som jeg har hatt en del år nå (S4 Active, S6, S7, S8) til One+ 6. Grunnen til byttet var at jeg var møkkalei av all bloatwaren som Samsung drev å dyttet telefonen min full av. Det var masete rett og slett, og når de da i tillegg overpriser enheten sin så er ikke det en vinnende kombinasjon for min del hvertfall.

Strålende fornøyd med min One+6, den har alt jeg forventer av en toppmodell, men uten at man betaler en premium for merke og/eller drøssevis av unødvendige apps. Raske oppdateringer og responsiv kundestøtte har de også, det kan man ikke akkurat si om Samsung... :)

 

Gjor det samme foruten at jeg gikk for nokia 7+.

Fantastisk telefon som har alt jeg har bruk for, med konstante oppdateringer og tillgang til android one beta programmet.

Lenke til kommentar

Liten korreksjon på artikkelen. Ser du rettet opp Seoul til riktig stavemåte, men Seoul er ikke riktig. Det er sammenlignbart med å skrive at Apple ligger i San Francisco. Samsung Electronics, samt de fleste andre Samsung selskapene som driver med noe elektronisk er lokalisert i Suwon sør for Seoul (akkurat som Apple er i Cupertino sør for SF). Samsung Electronics ble og grunnlagt i Suwon i 1969. Og byen er som en Samsung by fordi de har så mye kontorer og fabrikker der. Ser du noe med adresse Giheung er dette og for alle praktiske formål Suwon.

Her er Samsungs egen presentasjon om hvor flotte kontorer de mener de har:
https://news.samsung.com/global/purposely-leaked-20-things-about-samsungs-digital-city

Digital-City2.jpg

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

Min første smarttelefon var ZTE Skate som egentlig var et sorgens kapittel. Fikk lagt inn en egen rom med Android 4.42 på den (Opp fra 2,3 Orginalt).. Deretter ble det Sony Xperia Ultra (Snapdragon 800) , deretter Lenovo K3 Note (Mediatek 6252 , eller noe slikt) deretter Xiaomi Redmi Note 3 pro (Snapdragon 650) og sitter idag med en LeEco Max 2 (Snapdragon 820)

 

For Redmi note 3 betalte jeg ca 1500kr i Februar 2016

For LeExco max 2 betalte jeg 1800kr i Mars 2017. Da var Samsung S7 med tilsvarende specs (Uten skjerm og kamera) priset til 6000kr.

 

Har omtrent kun hatt Kinesiske telefoner siden 2011. Pleier ofte å legge inn en custom rom etterhvert og kjører nå nyeste Android med Pixel Experience på 1,5år gamle mobil til 1800kr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En god grunn for at apple og samsung taper marked er nok prisen, den har passert lagt over hva en telefon er verdt.

Har selv hatt Motorola sine G telefoner de siste årene, og når man har en telefon til 1500kr er man veldig avslappet om den går i bakken.

 

G er bra for prisen. Men prøvd 3 av G+ , og de hadde alle GPS krasj. Dvs mobilen må rebootes etter en time eller mindre ved bruk av Google navigasjon. Virker som varme kan være årsaken, men ikke alltid.

Lenke til kommentar

En god grunn for at apple og samsung taper marked er nok prisen, den har passert lagt over hva en telefon er verdt.

Har selv hatt Motorola sine G telefoner de siste årene, og når man har en telefon til 1500kr er man veldig avslappet om den går i bakken.

Ifølge artikkelen er det Samsung som taper markedsandeler, ikke Apple:

 

Apple kommer nok fortsatt til å tjene penger som gress med en høy andel betalingsvillige brukere som er svært lojale. Og markedsandelen deres står omtrent på stedet hvil.

 

Samsungs markedsandel står absolutt ikke i ro - den synker, og det relativt kraftig, med åtte prosent nedgang år over år.

Det at Samsung taper markedsandeler ovenfor Huawei og andre billigere kinesiske merker, kommer ikke som noen stor overraskelse. Spesielt med tanke på økningen i pris hos Samsungs toppmodeller de siste årene, og med tanke på at Android-konkurrentene tilbyr god funksjonalitet og ytelse til en (mye) lavere pris.

 

Apples kundemasse er mer betalingsvillige (ta f.eks. iPhone X vs iPhone 8 salget som et eksempel), og de konkurrerer ikke direkte med kinesiske Android-telefoner (ulike plattformer).

 

Samsungs største konkurrent eller trussel er ikke Apple, men andre og billigere Android-mobilprodusenter.

 

EDIT: Tasteleif. Vil også nevne at jeg er enig i at toppmodellene fra Samsung og Apple er ganske dyre (den høye dollarkursen de siste årene gjør ikke saken bedre), men det er litt subjektivt hva man mener en telefon er verdt. For noen vil f.eks. en mobil til 7.000 være altfor dyrt, mens andre synes det er greit å betale mer. Ikke glem at Apple (og Samsung) også selger vesentlig billigere telefoner (tidligere generasjoner), ikke bare dyre toppmodeller. 

Endret av Lolcat2016
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...