Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvor mange som består egnethestvurderingen? Om det er slik at de har et visst antall som skal bli funnet egnet, eller om de som faktisk blir funnet egnet kommer gjennom, og at det deretter går på karakterer?

Ville vært rart om de hadde et visst antall på det. For det vil jo mest sannsynlig resultere i at en som faktisk er egnet, blir satt som uegnet, og da vil jo mailen med begrunnelse om hvorfor man er funnet uegnet, ikke stemme.

Lenke til kommentar

I fjor ble det nesten 1000 som ble funnet egnet. Altså kvalifisert søker. Hvor mange det blir i år er umulig å si.

Da er det konkurransepoengene til de av oss som er kvalifiserte avgjør hvor folk kommer inn og hva snittet blir på de forskjellige skolene.

 

Det eneste jeg vet er at i fjor var det 1500 som ble kalt inn til fysisk. Samme som i år 1500. Så har du de som faller fra på fysisk. En del mindre. Om det var 100 eller 300 har jeg ikke noe oversikt over. Så er det de som får beskjed i første uka i juli om at de IKKE er funnet egnet. Som faller i fra og da sitter de igjen med så og så mange kvalifiserte søkere som kjemper om skoleplass!

 

I 2017 var det ca 1300 som var kvalifiserte søkere.

Men da var det også 720 plasser.

 

I er det ca 550 skoleplasser. Så vi får se hva som skjer. Alt er vel over i nemda sine hender nå som opptaket er ferdig.

Masse lykke til alle sammen!

 

Vi får se :)

Endret av Vi får se
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da var også egnethetsvurderingen overstått! Selve intervjuene var egentlig bare hyggelige, og ikke så skummelt som jeg trodde på forhånd. Derimot så sitter jeg med ekstremt blandede følelser på hvordan det gikk. Noen andre som er i samme båt? Nå i ettertid har jeg jo kommet på bedre svar på spørsmålene enn det jeg svarte på selve intervjuet... Blir ordentlig kjipt å eventuelt få den mailen i starten av juli. Håper ikke den dukker opp  :hm:  Hvordan gikk det for dere andre?

Lenke til kommentar

Da var også egnethetsvurderingen overstått! Selve intervjuene var egentlig bare hyggelige, og ikke så skummelt som jeg trodde på forhånd. Derimot så sitter jeg med ekstremt blandede følelser på hvordan det gikk. Noen andre som er i samme båt? Nå i ettertid har jeg jo kommet på bedre svar på spørsmålene enn det jeg svarte på selve intervjuet... Blir ordentlig kjipt å eventuelt få den mailen i starten av juli. Håper ikke den dukker opp :hm: Hvordan gikk det for dere andre?

Ja jeg er også i samme båt. Men slik tenker jeg det alltid vil være. At man kommer på ting i ettertid en gjerne skulle ha fått sagt. Men jeg har også blandede følelser om hvordan det gikk. Svarte greit på det meste, men i likhet med en del andre her inne sitter jeg igjen med følelsen av at jeg ikke fikk uttrykt så veldig mye av hvem jeg er og mine verdier.

 

Man må jo på en måte svare når spørsmålene blir stilt, men i ettertid har jeg kommet på en del ting som ville vært bedre å bruke som eksempler på noen av spørsmålene. Men det var ikke alltid like lett å kjapt huske på alle situasjoner en har vært i når du sitter der.

 

Det blir spennende å se hvordan det går!

Lenke til kommentar

Ja jeg er også i samme båt. Men slik tenker jeg det alltid vil være. At man kommer på ting i ettertid en gjerne skulle ha fått sagt. Men jeg har også blandede følelser om hvordan det gikk. Svarte greit på det meste, men i likhet med en del andre her inne sitter jeg igjen med følelsen av at jeg ikke fikk uttrykt så veldig mye av hvem jeg er og mine verdier.

 

Man må jo på en måte svare når spørsmålene blir stilt, men i ettertid har jeg kommet på en del ting som ville vært bedre å bruke som eksempler på noen av spørsmålene. Men det var ikke alltid like lett å kjapt huske på alle situasjoner en har vært i når du sitter der.

 

Det blir spennende å se hvordan det går!

 

Ja, jeg følte også det samme, at det ikke var mulig å fortelle hvem jeg var og hva jeg står for o.l. Skal sies at dette er første gang jeg søker PHS og er gjennom dette intervjuet, men jeg hadde kanskje regnet med at det ville bli noe mer personlige spørsmål enn det det var. Vi gikk bare kjapt over PC-testen, og jeg måtte bare bekrefte eller avkrefte det de hadde fått av resultater på den. Den stemte forøvrig ganske bra, så det er jeg fornøyd med.

 

Blir veldig spennende å se hvordan det går, nå har jeg vært sent ute med intervjuet og har ikke like lang ventetid som mange andre her inne, men likevel så er den neste halvannen-to ukene helt tortur! Skjønner at de vil ha lik klagefrist på alle etter egnethetsvurderingen, men jeg skulle ønske man fikk svar ganske fort etter. Ender fort med at man kan gå rundt og overtenke intervjuet litt, slik jeg gjør nå blant annet. Ikke gøy!  :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg følte også det samme, at det ikke var mulig å fortelle hvem jeg var og hva jeg står for o.l. Skal sies at dette er første gang jeg søker PHS og er gjennom dette intervjuet, men jeg hadde kanskje regnet med at det ville bli noe mer personlige spørsmål enn det det var. Vi gikk bare kjapt over PC-testen, og jeg måtte bare bekrefte eller avkrefte det de hadde fått av resultater på den. Den stemte forøvrig ganske bra, så det er jeg fornøyd med.

 

Blir veldig spennende å se hvordan det går, nå har jeg vært sent ute med intervjuet og har ikke like lang ventetid som mange andre her inne, men likevel så er den neste halvannen-to ukene helt tortur! Skjønner at de vil ha lik klagefrist på alle etter egnethetsvurderingen, men jeg skulle ønske man fikk svar ganske fort etter. Ender fort med at man kan gå rundt og overtenke intervjuet litt, slik jeg gjør nå blant annet. Ikke gøy! :hmm:

Kan jeg spørre hva slags spørsmål du fikk siden du følte at du ikke fikk frem hvem du er, i intervjuet?

 

Ja det er så spennende :laugh: Håper virkelig jeg slipper den mailen jeg og for å si det sånn!

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så veldig populært å dele spørsmålene, men hvis du var inne på intervjuene vil jeg vel tro vi fikk samme spørsmål. Jeg følte i alle fall at jeg ikke fikk det frem ordentlig.  :)

 

Det er veldig nervepirrende! Gruer meg litt til neste uke. Håper absolutt ikke på å se den mailen i innboksen! 

 

Kan jeg spørre hva slags spørsmål du fikk siden du følte at du ikke fikk frem hvem du er, i intervjuet?

Ja det er så spennende :laugh: Håper virkelig jeg slipper den mailen jeg og for å si det sånn!

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så veldig populært å dele spørsmålene, men hvis du var inne på intervjuene vil jeg vel tro vi fikk samme spørsmål. Jeg følte i alle fall at jeg ikke fikk det frem ordentlig. :)

 

Det er veldig nervepirrende! Gruer meg litt til neste uke. Håper absolutt ikke på å se den mailen i innboksen!

Åja tenkte jeg ikke over :laugh:

Har jo vært på intervjuet så! Og ja, regner jo med at vi har fått ca samme :)

Men så dumt du føler du ikke fikk det frem ordentlig :/

 

Vi får krysse fingrene for at vi ikke får den mailen! :)

Lenke til kommentar

Da er programplanen for studenter 2019-2022 lagt ut.

 

https://www.phs.no/Documents/2_Studietilbud/1_Bachelor/Programplan%20Bachelor%202019-2022.PDF

 

Det ser ut som at det er blitt gjort en del endringer fra første-siste studieår.

Ser ut som en del av emnene er slått sammen og at det er færre eksamener første året hvertfall. Så veldig raskt over, og det var hvertfall det som fanget oppmerksomheten min :)

Lenke til kommentar

Hva slags endringer? :)

Er ikke så inn i dette :)

Hele studieplanen er endret. Vi som startet i b1 2018 var siste kullet som fikk den gamle. Vi hadde 11 eksamener til sommer, de som starter 2019 får bare 4 eksamener da fagene er slått sammen til store fag. Dvs at hele fagsammensetningen er endret, type arbeidskrav er endret og oblig oppmøte er endret, samt en del pensumforandringer. Om det blir bedre, eller verre, sammenlignet med tidligere studieplaner er vanskelig å si Endret av Førstegangssøker
Lenke til kommentar

Hele studieplanen er endret. Vi som startet i b1 2018 var siste kullet som fikk den gamle. Vi hadde 11 eksamener til sommer, de som starter 2019 får bare 4 eksamener da fagene er slått sammen til store fag. Dvs at hele fagsammensetningen er endret, type arbeidskrav er endret og oblig oppmøte er endret, samt en del pensumforandringer. Om det blir bedre, eller verre, sammenlignet med tidligere studieplaner er vanskelig å si

Ahh sånn ja :) Skjønner!

Tusen takk for svar :)

 

Ja det gjenstår jo å se!

Lenke til kommentar

Noen som vet om man kan klage til nemda/phs å bli funnet egnet, hvis man får en mail om at man ikke er egnet nå i starten av juli? Hvordan fungerer eventuelt dette.

Redd for å bli ikke funnet egnet når dette er tredje gang jeg søker og føler at endelig har jeg mer enn godt nok karaktersnitt, som tidligere har felt meg.

Lenke til kommentar

Noen som vet om man kan klage til nemda/phs å bli funnet egnet, hvis man får en mail om at man ikke er egnet nå i starten av juli? Hvordan fungerer eventuelt dette.

Redd for å bli ikke funnet egnet når dette er tredje gang jeg søker og føler at endelig har jeg mer enn godt nok karaktersnitt, som tidligere har felt meg.

Jeg er i samme båt. Utifra hva jeg har fått med meg fra de tidligere trådene, skal man ha meget gode grunner for å få igjennom en klage. Om jeg ikke blir funnet egnet så er mitt beste/eneste argument at jeg er funnet egnet to ganger tidligere, og tror ikke det veier inn noe på en klage, så for meg vil nok hensikten med en klage bare være å ta opp tid for de som behandler klager.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...