Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

rimelig nervøs nå ja.. jeg skal på opptak i Oslo nå på tirsdag, og det er løpingen jeg er usikker på. Leste tidligere det var litt dårlig luft i gymsalen der så kjenner jeg er litt stresset. Blir så skuffet viss det ikke går, men får bare forsette å søke! 

Lenke til kommentar

rimelig nervøs nå ja.. jeg skal på opptak i Oslo nå på tirsdag, og det er løpingen jeg er usikker på. Leste tidligere det var litt dårlig luft i gymsalen der så kjenner jeg er litt stresset. Blir så skuffet viss det ikke går, men får bare forsette å søke! 

 

Jeg hadde opptak i Oslo i fjor. Kan si meg enig i at luften i gymsalen er dårlig, men det la jeg merke til først når løpetesten var over. Jeg kan bare snakke for meg selv, men kroppen var så full av adrenalin og det eneste som stod i hodet mitt var å fullføre antall runder innen tidsfristen. Det kommer til å gå veldig fint, lykke til  :)

Lenke til kommentar

rimelig nervøs nå ja.. jeg skal på opptak i Oslo nå på tirsdag, og det er løpingen jeg er usikker på. Leste tidligere det var litt dårlig luft i gymsalen der så kjenner jeg er litt stresset. Blir så skuffet viss det ikke går, men får bare forsette å søke!

 

Det som funket for meg var å gå inn med innstillingen at ingen av samme kjønn (pga de forskjellige kravene) skulle få passere meg under løpingen. Jeg er gutt og løp samtidig som 2 gutter og 1 jente. Sjansen for at alle 3 guttene var for dårlige til å komme inn var jo ekstremt liten, så det er en god måte å holde seg gående på!

Du får også svært god sekundering underveis og du vil få gode tilbakemeldinger på hvordan du ligger an!

 

Oppsummert: Jeg ville tenkt på 2 ting:

1: ingen av samme kjønn skal passere deg. (Hvis du bare løper med gutter så kan du tenke at ingen skal passere deg to ganger)

2: Sørg for å gjøre mage og rygg helt riktig! Når du blir sliten er det veldig lett å gjøre én dårlig utførelse og få en advarsel, og på neste advarsel trekker de deg med en runde, og det er farlig! Det er bedre å bruke bittelitt ekstra tid på å legge seg opp og ned riktig enn å risikere å bli trukket en runde!

 

Til slutt: Finn noen å prate med før, etter og imellom øvelsene,, det roer nervene og kan gjøre dagen litt gøyere og dermed lettere å prestere og kanskje pushe hverandre! Du må ha masse lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Ble ikke funnet egnet på intervjuet i fjor pga jeg røk på et punkt! Åpenhet og integrering. Noen som vet hva dette innebærer og hvordan jeg kan unngå å stryke på akkurat dette punktet i år og. Sliter sånn med psyken og er så nervøs for å ikke bli funnet egnet i år og. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hei! Ble ikke funnet egnet på intervjuet i fjor pga jeg røk på et punkt! Åpenhet og integrering. Noen som vet hva dette innebærer og hvordan jeg kan unngå å stryke på akkurat dette punktet i år og. Sliter sånn med psyken og er så nervøs for å ikke bli funnet egnet i år og. Takk for svar!

 

PHS beskriver på sine sider hva som legges i de ulike punktene av egnethetsvurderingen:

 

Egnethet vurderes på bakgrunn av følgende seks kompetanser:

Åpenhet og inkludering

Viser respekt og nysgjerrighet overfor annerledeshet, og er aktivt inkluderende

Samhandling

Samarbeider godt med andre. Viser empati og gode kommunikasjonsferdigheter.

Modenhet

Fremstår som trygg, engasjert, tillitsskapende og viser selvkontroll i krevende situasjoner.

Handlekraft

En strukturert og besluttsom person som tar ansvar, gjør selvstendige vurderinger og viser mot.

Integritet

Evner å handle og opptre på en saklig måte, og ut fra høy etisk bevissthet. I vurderingen inngår eventuelle opplysninger fra politiets systemer og registre.

Analytisk evne

Viser evne til læring og til å se essensen i en kompleks fremstilling. Er reflektert og gjør rasjonelle vurderinger.

Kilde: https://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/egnethetsvurdering/

 

Måten å unngå å stryke på ett eller flere av punktene er å gå i seg selv og faktisk forsøke å bli bedre. For ditt vedkommende vil det innebære å bli bedre på å vise respekt, nysgjerrighet overfor annerledeshet, og bli bedre på å aktivt inkludere andre. Det er selvfølgelig også mulig at nemnda har fått et ukorrekt bilde av hvordan du er på dette punktet, og du har også derfor mulighet til å klage på vedtaket dersom du skulle bli funnet uegnet igjen.

Lenke til kommentar

PHS beskriver på sine sider hva som legges i de ulike punktene av egnethetsvurderingen:

Kilde: https://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/egnethetsvurdering/

 

Måten å unngå å stryke på ett eller flere av punktene er å gå i seg selv og faktisk forsøke å bli bedre. For ditt vedkommende vil det innebære å bli bedre på å vise respekt, nysgjerrighet overfor annerledeshet, og bli bedre på å aktivt inkludere andre. Det er selvfølgelig også mulig at nemnda har fått et ukorrekt bilde av hvordan du er på dette punktet, og du har også derfor mulighet til å klage på vedtaket dersom du skulle bli funnet uegnet igjen.

Lenke til kommentar

Noen som vet ca. hvor mange prosent av de som blir kalt inn til egnethetsvurdering som ikke består?

Jeg tror ikke de har noe antall på dette. Rimelig sikker på at det er som på fysisk. Består man så består man. Uavhengig om det er 100% eller 90%.

Jeg tror nok ikke alle består, men tviler på at de går inn med et bestemt antall som skal lukes bort.

Lenke til kommentar

Vet at det ikke er noe fastsatt prosent, men lurte bare på om noen hadde oversikt ov

 

Jeg tror ikke de har noe antall på dette. Rimelig sikker på at det er som på fysisk. Består man så består man. Uavhengig om det er 100% eller 90%.
Jeg tror nok ikke alle består, men tviler på at de går inn med et bestemt antall som skal lukes bort.

er ca. hvor mange som stryker.

Lenke til kommentar

Vet at det ikke er noe fastsatt prosent, men lurte bare på om noen hadde oversikt ov

 

er ca. hvor mange som stryker.

Åja, jeg forstår. Det har jeg faktisk ingen peiling på. Mener de kom med noen tall om hvor mange som endte opp med å konkurere om studieplass i fjor, men i de tallene så ligger alle som røk på både fysisk og intervju.

Lenke til kommentar

For de som lurer på tall.

Ca 1500 til fysisk.

Ca. 200-400 som ikke består fysisk. Da vil de ikke få være med på egnethetsvurderingen.

Ca 1100+ flere som skal inn på egnethetsvurderingen. Dette er da alle som har bestått fysisk.

Etter egnethet i fjor var det ca 900-1000 stykker. Som skulle fordeles på 550 skoleplasser. Det var 554 som kom inn på phs i fjor.

 

Det er pining å vente på svar fra intervjuet frem til første uka i juli. Senest 10 juli på å ikke få Mail fra phs! Får du Mail så er det at du ikke blir funnet egnet for å komme inn.

Dersom du ikke hører noe som helst er er du videre i opptaket og kampen om skoleplass. Det er bare å belage seg på at 400-500 søkere ikke kommer inn på skole i år av de ca 1000 som består alt av krav før 19/20 juli som er når du får skoleplass eller venteliste.

 

Hva snittet kommer til å ligge på er umulig å si. Avhengig av hva dere alle har og hvor dere har søkt. Det eneste som er sikkert er at Bodø blir lavest, Stavern i midten og Oslo høyest. Som vanlig.

 

Har du likt konkurranse poeng med en annen. Er det den eldste som kommer inn. Du har ingen fordeler utenom erfaring med opptaket om du har søkt før eller flere ganger.

Det eneste som skiller er konkurransepoeng/skole snitt og alder.

 

Håper dette var et Ok svar.

 

Ps! På gruppeoppgaver i egnethetsvurderingen. Vær snille med hverandre. La alle få sjansen til å få prate. De av dere som er dominante og overkjører. Ikke gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal på fysisk i morgen, gleder meg! Er det sånn at de stopper deg når du har klart minstekravet, og ingen karakterskala i den grad? På svømmingen lurer jeg også på om det er mulig og bare vende med å ta fast i kanten og sparke i fra? Kontra saltovending feks.

Lenke til kommentar

Skal på fysisk i morgen, gleder meg! Er det sånn at de stopper deg når du har klart minstekravet, og ingen karakterskala i den grad? På svømmingen lurer jeg også på om det er mulig og bare vende med å ta fast i kanten og sparke i fra? Kontra saltovending feks.

De stopper deg på minstekravet ja. Og det holder å ta i kanten slik som du skrev! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Noen som tør å gjette hva snittet kommer til å falle på i år, med tanke på at søkertallet er tilsvarende likt opptaket 2012/2013

Det kan ikke sammenlignes. Det er færre skoleplasser og søkere med mye høyere skolesnitt.

Men det som skjer er at det begynner å flate seg ut litt mellom Oslo og Stavern. Bodø vil alltid være sist fordi det er ikke alle som ønsker, vil eller kan flytte nordover til Bodø. Så vi får de hva det blir.

Men rundt 49,1-49,5 i Bodø.

49,9-50,3 i Stavern og fra 50,5-51,0 i Oslo er mest sansynlig noe rundt dette som kan forventes.

Det første tallet kan du se på som at dette må du minst ha for det stedet og det siste er at det sansyneligvis ikke blir høyere enn. Så minst 49,1 for Bodø, men det blir mest sansynlig 49,5 dersom snittet øker. Men trolig ikke høyere enn det.

 

Til de av dere som er nervøse med over 50,0 poeng ro ned sjela. Består dere alt så går det fint skal dere se. Alle under 49 poeng ? vet ikke sikkert, men det kan virke som st dere må belage dere på venteliste. Men har du 50 og søkt Oslo. Og kun Oslo så er det ikke sikkert st du kommer inn der med 50,0. Da må du kanskje ha mer poeng.

 

Vet ikke hva folk har i snitt på forumet her. Lest litt fra 46-53 i snitt. Men vet heller ikke hvor dere har søkt.

 

Vet ikke 100%.

 

Kan gå ned også, men det vil ikke være mye. Da blir jeg overrasket.

 

Tipper

 

49,4 i Bodø

50,1 i Stavern

51,0 i Oslo

 

Dette er bare en bill gjetning. Men jeg forventer hvertfall en høy score i år.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...