Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

96 i 60-sone


Party99

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Nei ikkje for den delen.

 

Det å trekke samtykket setter berre politiet under press om å jobbe raskt for å få saka vidare. Ved å samtykke så gir du politiet frie tøyler til å bruke den tida dei treng før det må takas stilling til om det skal opprettast sak på forholdet, eller om saka skal henleggast.

Litt på siden, og av nysgjerrighet.

 

Kan man hypotetisk trekke samtykket rett før fristen på 3 uker og da gamble på at politiet har jobbet for sakte med saken til å få den oversendt domstolene innen fristen?

Lenke til kommentar

Litt på siden, og av nysgjerrighet.

 

Kan man hypotetisk trekke samtykket rett før fristen på 3 uker og da gamble på at politiet har jobbet for sakte med saken til å få den oversendt domstolene innen fristen?

 

De tre ukene løper fra tidspunktet da du ga beskjed om at du trekker samtykket.

 

Fra instrukser for politiets trafikktjeneste:

 

3.8.4 Tilbakekall av samtykke, ny tre ukers frist Tilbakekall av samtykke kan skje formløst. Som tilbakekall må også regnes anmodning om utlevering av førerkortet. Trekker førerkortinnehaveren et gitt samtykke til beslag tilbake, løper en ny 3 ukers frist for politiet til å oversende saken til tingretten. Fristen regnes fra datoen for tilbakekall.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En typisk desperat post fra en som endelig fikk som fortjent og ble tatt i alt for høy hastighet. Man gjør så godt man kan for å lure seg unna og det er først nå man forstår konsekvensene av å kjøre for fort. Etter noen måneder uten førerkort og over 10.000 i bot så skal jeg love deg at du tenker deg om to ganger før du tråkker litt ekstra på pedalen nestegang. Dermed er formålet nådd.

 

Jeg mistet selv førerkortet i fjor på motorsykkel. Jeg ble derimot gjennomsnittsmålt av UP og ble målt til 121.7 km/t i 80 sonen. Straffen ble vemodig tatt i mot på strak arm og jeg la meg flat. Fem måneder uten førerkort og 12.000 kroner i bot fikk jeg. Det var i tillegg når jeg var på ferie 60 mil hjemmefra.

 

Ta det som en mann, og lær til neste gang. Jeg er ingen helgen i dag heller, men jeg skal love deg at jeg tenker meg om to og tre ganger før jeg drar på litt ekstra.

 

Med 96km/t i 60 sonen så kommer du garantert til i miste førerkortet, og du kommer garantert til å få en bot i tillegg. Om ikke det var deg som kjørte bilen så er det jo enkelt. Angi den som kjørte bilen. Hvis ikke du vet hvem som kjørte bilen så er det opp til politiet og ta saken videre og finne ut dette.

 

Men det er ganske merkelig at du ikke viste hvem som kjørte bilen din, eller at du ikke har hatt mulighet til å finne ut dette.

 

Det positive oppe i det hele, er at når du får tilbake førerkortet så begynner du på på scratch med tanke på prikker. En mager trøst dog.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bare for å ha det helt klart, Bjerknez sitt innlegg må du bare overse og kategorisere som surt oppgulp fra en som gleder seg over andres ulykke.

 

Samtykke er noe man velger om man gir i forbindelse med det midlertidige førerkortbeslaget.

Hvis du gir samtykke er det altså slik at de har ubegrenset med tid på å få avgjort saken, hvis du ikke samtykker har politiet 3 uker på å sende det midlertidige beslaget til rettslig avgjørelse.

 

Straffen er ikke noe du samtykker til, du samtykker heller ikke til om du har gjort noe galt eller ei.

Du kan erkjenne/vedkjenne at du har gjort noe galt eller du kan stå på din uskyld. Erkjenner du er det en enkel sak å få behandlet mens det blir et rettsoppgjør hvis du står på din uskyld.

Å erkjenne straffeskyld og bidra til at saken oppklares vil normalt medføre at man får en mildere straff enn man får hvis man hevder at man er uskyldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Retten må jo se meg for å vurdere om bildet viser meg?

Politiet legger frem dokumentasjon.

 

Ja, forstår.

Men hvis jeg nekter å samtykke, blir det verre for meg selv? Bildet likner jo ikke 100%, har caps og solbriller på nesa i tunnel, hver tvil skal tas hensyn til i evt rettssak?

Nei, rimelig tvil skal det tas hensyn til. Det er neppe rimelig tvil.

 

Er det vanskelig å vinne i retten?

Når du er tatt i fotoboks? Ja.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...