Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har feil dekkdimensjon sammenlignet med vognkort


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har behov for å kjøpe nye dekk, og fant i den sammenheng ut av dagens dekkdimensjon (205/55 R16) ikke stemmer overens med dimensjoner i vognkortet (215/55 R16). 

 

Dette gjelder både vinter- og sommerdekkene jeg har i dag, og er altså de som ble levert med bilen av tidligere eier. 

 

Jeg lurer da på om jeg skal ta sjansen på samme dekkdimensjon igjen, eller om jeg skal gå tilbake til standarden. Jeg antar at dagens løsning gjør at både vises feil både kjørelengde og hastighet - dersom ikke tidligere eier(e) har gjort noe med dette.

 

I utgangspunktet skulle jeg kun kjøpe 2 nye dekk (har punktert det ene dekket), men hvis jeg endrer dimensjon bør jeg sikkert kjøpe 4 stk. 

 

Hva bør jeg velge?

1. Kjøpe 2stk 205/55 R 16

2. Kjøpe 2stk 215/55 R 16

3. Kjøpe 4stk 215/55 R 16

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

205/55/16 avviker 1,7% fra 215/55/16 og er derfor innenfor kravet om maks 5% avvik. Noen biler med firehjulstrekk (f.eks xDrive) bør du ha innenfor 1% avvik mellom for- og bakaksel.

Lenke til kommentar

Kravet om 5% gjelder i forhold til det som står i vognkortet

 

Du kan lovlig velge mellom alle løsningene, men ville godt for 2 dekk i den dimmen du har eller skiftet alle til korrekt dim. Du kan i teorien få problemer med traction control og ABS hvis avviket mellom for og bakaksel blir for stort, men tror ikke 1,6% er nok avvik til at det blir ett problem.

 

1,6% avvik er ikke mye, når speedometeret viser 100, kjører du i 98,4 (+avviket på intil 10% fra fabrikk)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...