Gå til innhold

– VR er ikke dødt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke VR dør denne gangen. Problemet var at også denne gangen kostet VR brillene altfor mye, heldighvis har prisen blitt noe redusert. Det andre problemet er de relativt store systemkravene VR krever. Så ja VR er ikke for alle. Men dette vil bli bedre etterhvert, vi får de "store" som HTC og oculus som har de dyre og beste produktene, men også deres eldre modeller vil forhåpentlighvis bli solgt en stund etter at nye modeller kommer på banen til en redusert pris. Samtidig som mindre og billigere alternativer dukker opp fra andre produsenter.

 

 

Som de fleste som har VR blir dette vist frem til venner og familie. Jeg har ikke en eneste gang opplevd at noen sier, æsj dette var kjipe greier. Alle blir mektig imponert. Selv om jeg ikke har noen andre bekjente som har kjøpt det enda, kjenner jeg flere som har planer om det.

 

 

En gruppe spillere som virkelig har omfavnet VR, er flyspill entusiaster. VR er som skapt for dette, det er rett og slett ikke aktuelt å gå til bake til flyspill som ikke støtter VR.

 

 

Jeg har Oculusen liggende på pulten hele tiden, I sommervarmen brukes den desverre ikke så mye. Jeg spiller også ellers mange spill uten VR. VR krever litt mer av deg, du blir mer sliten og det er deilig å sette seg tilbake å bare slappe av med noen spill på vanlig skjerm. Så VR passer ikke til alt hele tiden. Så ja det er et nisjeprodukt slik det er nå. Men fy flate så gøy det er :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Interessen er fortsatt der. Det er en spennende teknologi som slår pusten ut av folk når jeg viser frem. Interessen var litt større i år da jeg fikk Vive Pro og flere syntes den nå var god nok på oppløsning og komfort til at de ønsket sin egen så jeg fikk ikke solgt den gamle Viven min til noen fordi alle ville ha den nye :p

 

Men hypen har nok lagt seg litt nå. Den kommer til å ta seg opp igjen når Valve lanserer sitt nye utstyr pluss flere stor spill. Folk blir interesserte når de får servert en merkevare de kjenner. Er vanskelig å slå Portal, Half LIfe og Left for Dead eller tja samme hva Valve lanserer så blir det hype. 

 

Selv gleder jeg meg sykt til trådløst 

 nå på sensommeren og nye kontrollere fra Valve som jeg tipper kommer i år. De ser rimelig ferdige ut fra de siste demonstrasjonen vi så.

 

 

 

 

 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Alt det der gjør det jo bare enda mer nisje. Gidder ikke kjøpe noe som krever 1000 dippedutter og ja jeg vet en ikke trenger alle de tinga der, men for folk som har lite peiling på hva som kreves så skremmer det de fleste bort.

Det er ett sett kontrollere som følger med når du kjøper headsettet og som vi som allerede har VR briller kan oppgradere til og erstatte de gamle kontrollene.

 

Regner med de fleste vil ha kontrollere til å faktisk spille spillene og ikke bare headsettet :p

Lenke til kommentar

Og de som vil ha en enkel  VR opplevelse (om enn noe begrenset) så er det jo bare å kjøpe en Oculus Go eventuelt vente til Santa Cruz er ute. 

 

Santa Cruz tror jeg blir jævlig bra og lett å ha med å gjøre. Deffinitiv noe jeg skal ha og kommer til å ha med meg når jeg er ute å farter.

 

Men selv er jeg mest hypet på det fete high end utstyret som krever datakraften til en skikkelig stasjonær pc. Jeg er ingen casual gamer. Har heller ingenting i mot at jeg ser ut som en Crazy Cyborg Samurai i Vive Pro, særlig med de trådløse hornene på hodet. Det er jo bare gøy og skaper oppmerksomhet når jeg gir folk demoer  :wee:

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De styre kontrollerne og åssen spillene blir simpflifisert og grafikken noe ødelagt ved et par svevende lavoppløste armer som flakser foran deg ødelegger mye av opplevelsen. Kunne godt tenkt meg et par for og bruke sammen med mus og tastatur i bilspill etc. Men spillene som kun er for vr synes jeg ser veldig dølle og simple ut.

LOL! Da har du ikke forstått mye av hva som gjør VR så bra og hvordan det er å være inni der.  

 

Og om du vil ha god grafikk så må du ha en stasjonær pc med et godt grafikkkort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At salget dabber av er jo naturlig all den tid det er lite nytt å kjøpe (snakker da hardware). Dagens modeller har vert ute lenge og er allerede kjøpt av de som har interesse for det - det blir neppe noen salgsboom før neste gen kommer.

 

Kvaliteten må opp (både når det gjelder komfort og det visuelle) og prisen ned før ting virkelig tar av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne teknologien har fortsatt en lang vei å gå.

 

Det er dyrt, det er et ledningskaos uten like, grafikken man oppnår er langt unna det man får på HD-skjermen, man blir kvalm når man spiller første gangen og spiller man ikke regelmessig kommer kvalmen tilbake hver gang.

 

Jeg lånte PSVR for å teste med Resident Evil 7, men det endte med at jeg følte VR bare kom i veien for å nyte spillet og jeg la til slutt vekk hele greia og spilte på skjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De styre kontrollerne og åssen spillene blir simpflifisert og grafikken noe ødelagt ved et par svevende lavoppløste armer som flakser foran deg ødelegger mye av opplevelsen. Kunne godt tenkt meg et par for og bruke sammen med mus og tastatur i bilspill etc. Men spillene som kun er for vr synes jeg ser veldig dølle og simple ut.

LOL! Da har du ikke forstått mye av hva som gjør VR så bra og hvordan det er å være inni der.  

 

Og om du vil ha god grafikk så må du ha en stasjonær pc med et godt grafikkkort.

Kan se det funngere fantastisk i spill som star citizen med flightstick etc. Men disse vr only spillene er overhypet og simpelt i mine øyer. Kan være morro en time eller 2 før en mister interessen.

Lenke til kommentar

Denne teknologien har fortsatt en lang vei å gå.

 

Det er dyrt, det er et ledningskaos uten like, grafikken man oppnår er langt unna det man får på HD-skjermen, man blir kvalm når man spiller første gangen og spiller man ikke regelmessig kommer kvalmen tilbake hver gang.

 

Jeg lånte PSVR for å teste med Resident Evil 7, men det endte med at jeg følte VR bare kom i veien for å nyte spillet og jeg la til slutt vekk hele greia og spilte på skjermen.

Blir ikke kvalm om man holder seg til Roomscale og teleport på PC eller lignende former for bevegelse, selv er jeg immun mot kvalmen enkelte opplever når de bruker mer krevende former for bevegelse. Så lenge spillet holder 90fps og er godt optimalisert merker jeg ingenting. Men mye av tiden min i VR er faktisk sittende i kontorstilling og bare surfe og se på filmer eller prate med folk i social VR. Når jeg vil spille mer aktivt så er det bare å løfte ræva fra stolen og vandre ut på teppet og drepe drager i Skyrim.

 

Med det nyeste utstyret på PC så funker alt veldig bra. Komfort er god, oppløsning er god (særlig hvis man har et godt grafikkkort og kan supersample for å øke bildeskarpheten). Det er en ledning på Vive Pro man må håndtere og den kan man fjerne nå om en måneds tid med det trådløse settet fra Intel. 

 

At det koster relativt mye er den største barrièren nå for folk flest, særlig om man ikke har en god PC fra før. Men det funker temmelig bra for oss som legger penger ned i skikkelig utstyr. Bruker VR settet mitt aktivt hver dag og jeg gir demoer til folk hele tiden siden jeg drar utstyret med meg overalt.

Endret av Enceladus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

......

En gruppe spillere som virkelig har omfavnet VR, er flyspill entusiaster. VR er som skapt for dette, det er rett og slett ikke aktuelt å gå til bake til flyspill som ikke støtter VR.

 

.....

 

Så VR passer ikke til alt hele tiden. Så ja det er et nisjeprodukt slik det er nå. Men fy flate så gøy det er :)

Ja, kjøpte noen HP WMR-briller til 2000,- på salg, og fy søren og det var kult til flysim.

Fortsatt litt mye screendooreffekt, men kommer ikke til å ønske å gå tilbake til 2D.

 

Det vil nok fortsatt en god stund være mange spill som fungerer best i 2D, men ser absolutt at det har noe for seg.

Jeg er i hvert fall hekta :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig det meste HTC peker på her, det er økende interesse fra bedrifter og teknologien utvikler seg i raskt tempo. Testet det selv, artig, ikke beste spillet dog, heller der det trengs mer fokus for at det skal slå an i spillmarkedet. Flere virkelig gode VR-spill som gjør prisen akseptabel.

Lenke til kommentar

VR kommer nok aldri til bli noe mer enn en kurisitet før man slipper å ha det der loddet hengende midt i trynet.

 

Vi kan snakkes når vi får bilde og lyd trådløst rett inn i hjernebarken! DA kjøper jeg VR, men ikke før.

Skal ikke mer til enn at Valve lanserer en ny Orange Box i VR og lanserer spillene med nytt fancy VR utstyr og massene av gamere kommer til å gå bananas. Vi vet de har tre fullverdige VR spill under utvikling og at de har snakket om en Nintendo approach for hvordan de planlegger å lansere det hele, tenk Switch og Zelda.

 

Trenger ikke vente 100 år på The Matrix når vi kan ha Ready Player One type VR lenge før ;) 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...