Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valg av varmepumpe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner litt mer av disse "nordisk modell" utsagnene.

 

Ser at den norske hovedimportøren av Mitsubishi varmepumper skriver:

 

 

https://www.miba.no/kaldtvaer/

 

Samtidig skriver Elkjøp:

 

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/varmepumpe/MSZFH35VEE1/mitsubishi-electric-varmepumpe-fh35

 

Dette er jo bare klassisk oppførsel av hovedimportør når de får konkurranse.

 

Skal ikke bastant uttale meg på hvor Elkjøp har importert sine fra, men jeg vet at det skjer en del parallellimport fra Midt- og Øst-Europa. Som jeg nevnte er alle mekaniske delene de samme og det er samme modellbetegnelse, men forskjellen ligger i programvaren.

 

Daikin, f.eks., har en egen avdeling i Sverige som står for utviklingen av programvaren til maskinene som skal stå her i Norden. De testes et helt år før lansering for å se hvordan diverse programvarer takler de forskjellige temperaturene. 

Lenke til kommentar

Skal ikke bastant uttale meg på hvor Elkjøp har importert sine fra, men jeg vet at det skjer en del parallellimport fra Midt- og Øst-Europa. Som jeg nevnte er alle mekaniske delene de samme og det er samme modellbetegnelse, men forskjellen ligger i programvaren.

 

Daikin, f.eks., har en egen avdeling i Sverige som står for utviklingen av programvaren til maskinene som skal stå her i Norden. De testes et helt år før lansering for å se hvordan diverse programvarer takler de forskjellige temperaturene. 

 

For Mitsubishi som selges på Elkjøp sin del, blir det bare grunnløse spekulasjoner du holder på med.

 

HZ modellen med Hyper Heating er for særlig kalde områder og har passende software for dette.

 

Hvis en modell har annen ytelse - så vil den også ha en annen betegnelse. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har kjørt pumpa mi på "silent mode" helt til nå.

Nå ble det så kaldt at jeg var nødt til å justere pumpehastigheten et lite hakk opp for at den skulle klare å holde stabil temperatur gjennom døgnet.

 

Nå merker jeg at dette medfører litt mer "liv" i pumpa generelt, i form av lyd.

Noen ganger kan det høres ut som den hoster litt, andre ganger kan jeg høre den rense seg i form av væske som løper gjennom systemet.

 

Har dere erfaring med dette som normalt?

 

Det er ikke veldig forstyrrende, men synes det er rart at dette ikke skjedde også mens den gikk i silent mode.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg driver en varmepumpebedrift og vi selger hovedsakelig Daikin og Toshiba, men kan i utgangspunktet selge hva som helst. Vi har solgt Panasonic, Mitsubishi, Fuji Electric og Fujitsu tidligere, men faset samtlige ut etter hvert pga. reklamasjoner. Årsaken til at vi har landet på Daikin og Toshiba er utelukkende pga. kvalitet. Vi har reparert på tusenvis av pumper, og vi ser at de pumpene som trenger desidert minst reparasjon er disse to merkene. Andregenerasjons Panasonic og Mitsubishi har vi demontert i fleng, mange også innenfor garantitiden (heldigvis ikke montert av oss), uten at jeg skal komme med bastante påstander om deres nyeste modeller - det er enda for tidlig å si noe om levedyktigheten deres nå. 

 

Toshiba er noe mer støyete enn de fleste andre pumper i dag, samt at innedelene er mer ruvende og har glansbehandlet deksel, så de reflekterer mye lys. Utover dette er det lite negativt man kan ta Toshiba på. 

 

Polar 35 er noe mer støyete enn andre modeller i dagens marked, men i min erfaring er det ikke den mekaniske støyen som er problemet, det er vel heller mer luftstøy av den, til tross for at den angivelig slår ut høyere på dB(A)-skalaen som ekskluderer luftstøy fra målingene. Selve pumpa er fantastisk. Vi monterte en 25 (6,5 kW) hos min mor som har et hus på kun ett plan og som er hele 170 kvm stort. Huset er formet i en 90-graders vinkel med to like lange sider, hvor pumpa står i den ene enden (stua) og soverommet hennes er helt i andre enden. Hun får faktisk varme hele veien inn på soverommet sitt om vinteren, utrolig nok. I forkant av monteringen forklarte jeg henne at hun ikke kunne forvente at dette skulle skje, men jeg tok visst feil der. 

 

For øvrig holder jeg til i Tromsø, dersom noen skulle lure. 

 

Hvilke type reklamasjoner var mest fremtredende? Kompressor, gasslekasjer, hjullager på vifte eller andre bevegelige deler?

Lenke til kommentar

For Mitsubishi som selges på Elkjøp sin del, blir det bare grunnløse spekulasjoner du holder på med.

 

HZ modellen med Hyper Heating er for særlig kalde områder og har passende software for dette.

 

Hvis en modell har annen ytelse - så vil den også ha en annen betegnelse. 

 

Programvaren skal sørge for optimal komfort og strømbesparelse gjennom en hel fyringsesong i et land med varierende klima (feks luftfuktighet, snø/regn), temperatur og at eksempelvis avrimingen skjer på en god måte. Det er der forskjellen ligger. Dette vil igjen påvirke levetiden.

 

Norge er ikke nødvendigvis et særlig kaldt område. Jeg ville heller hatt programvare tilpasset vårt klima enn en som er tilpasset en kontinuerlig kald og tørr russisk vinter.

 

Jeg vet ikke hvor elkjøp har importert sine varmepumper fra. Kanskje har dem en god tilpasset programvare, kanskje ligger det et potensiale i dem. Hvem vet. Jeg har selv en Mitsubishi varmepumpe kjøpt på Coop i 2012 og merker etter litt breddeerfaring at den kunne i perioder virket på en gunstigere måte. Det er også helt sant at Mitsubishi ikke lever opp til ryktet sitt angående kvalitet. Det er en adekvat varmepumpe, men gjengs oppfatning er at Toshiba er jevnt over bedre.

Lenke til kommentar

Programvaren skal sørge for optimal komfort og strømbesparelse gjennom en hel fyringsesong i et land med varierende klima (feks luftfuktighet, snø/regn), temperatur og at eksempelvis avrimingen skjer på en god måte. Det er der forskjellen ligger. Dette vil igjen påvirke levetiden.

 

Norge er ikke nødvendigvis et særlig kaldt område. Jeg ville heller hatt programvare tilpasset vårt klima enn en som er tilpasset en kontinuerlig kald og tørr russisk vinter.

 

Jeg vet ikke hvor elkjøp har importert sine varmepumper fra. Kanskje har dem en god tilpasset programvare, kanskje ligger det et potensiale i dem. Hvem vet. Jeg har selv en Mitsubishi varmepumpe kjøpt på Coop i 2012 og merker etter litt breddeerfaring at den kunne i perioder virket på en gunstigere måte. Det er også helt sant at Mitsubishi ikke lever opp til ryktet sitt angående kvalitet. Det er en adekvat varmepumpe, men gjengs oppfatning er at Toshiba er jevnt over bedre.

 

Da skaffer du deg Toshiba neste gang da vet du :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kjøpte en importert Panasonic for noen år siden som ikke har varmekabel i bunnen. Jeg er av den oppfatning at denne varmer bedre enn de som er programmert for nordiske forhold fordi den avrimer seg sjeldnere og dermed yter mer varme.

Bakdelen er selvsagt at ved kulde over lengre perioder må de tines i bunnen da de kan fryse til. Gjøres enkelt med varmtvann og her på det sentrale østlandet så må jeg dette en til to ganger i løpet av vinteren. Da går den på full pine så fort gradestokken kryper under null fordi jeg har uendelig oppvarmingsbehov slik at den står på 30 grader hele tiden. Viftehastigheten på innendørsenheten står på to pga. støy.

Av feil har jeg byttet hovedkort på utedel og lager på innedel, aldri tatt service men vært påpasselig med rengjøring de syv årene jeg har hatt den.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en importert Panasonic for noen år siden som ikke har varmekabel i bunnen. Jeg er av den oppfatning at denne varmer bedre enn de som er programmert for nordiske forhold fordi den avrimer seg sjeldnere og dermed yter mer varme.

 

Bakdelen er selvsagt at ved kulde over lengre perioder må de tines i bunnen da de kan fryse til. Gjøres enkelt med varmtvann og her på det sentrale østlandet så må jeg dette en til to ganger i løpet av vinteren. Da går den på full pine så fort gradestokken kryper under null fordi jeg har uendelig oppvarmingsbehov slik at den står på 30 grader hele tiden. Viftehastigheten på innendørsenheten står på to pga. støy.

 

Av feil har jeg byttet hovedkort på utedel og lager på innedel, aldri tatt service men vært påpasselig med rengjøring de syv årene jeg har hatt den.

 

Interessant... for det typiske er jo at de som er programmert for nordiske forhold faktisk gjør det omvendte - de har lengre pause mellom avrimningene?

 

Leste om dette på https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0 hvor det var noen tråder om parallellimport av Toshiba varmepumper som avrimet hvert 10 minutt i en del kuldegrader og ikke klarte å holde temperaturen inne - etter klaging til importør fikk de omprogrammert (til nordiske forhold) og driftstiden økte mye mellom avrimningene og hadde da ingen problemer med å holde bra temp inne.

 

Virker ellers som du har god drift med Panasonicen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Interessant... for det typiske er jo at de som er programmert for nordiske forhold faktisk gjør det omvendte - de har lengre pause mellom avrimningene?

 

Leste om dette på https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0 hvor det var noen tråder om parallellimport av Toshiba varmepumper som avrimet hvert 10 minutt i en del kuldegrader og ikke klarte å holde temperaturen inne - etter klaging til importør fikk de omprogrammert (til nordiske forhold) og driftstiden økte mye mellom avrimningene og hadde da ingen problemer med å holde bra temp inne.

 

Virker ellers som du har god drift med Panasonicen :)

Ok, min erfaring gjaldt Panasonic, men det kan jo hende den uautoriserte forhandleren programmerte de uten min viten... Jeg er uansett mest fornøyd med pumpen uten varmekabel, programmert eller ei ;) Den andre har forøvrig vært helt feilfri i alle disse årene.

 

Brukes også til kjøling om sommeren, og gjør knapt utslag på strømregningen, om noe merkbart utslag i det hele tatt. 

 

Om vinteren ble fyringskostnadene kuttet formidabelt, men når sant skal sies fikk jeg installert vp så fort jeg flyttet inn. Folk misunte meg de lave strømregningene selv om det er endel kvm å holde varmt.

 

Om jeg skal kjøpe ny vil jeg ikke vektlegge varmekabel eller pumpe for nordisk klima spesielt mye. Prisen på middelmådige pumper er avgjørende, det samme gjelder støynivå. 

 

Vel, det som avgjør avrimingen hos meg er om det er høy fuktighet og tåke - da avrimer de hvert 45 minutt. Men ved klart tørt vær holder den uten varmekabel gjerne 24 timer uten avriming.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en liten fujitsu i overetasjen som kom uten varmekabel, men ble ettermontert. Etterhvert koblet jeg den ut fordi jeg anså det som unødvendig at den skulle trekke 70 W konstant når jeg heller kan helle på 2-3 dl varmt vann bakfra ca en gang i uken i kalde perioder. Derimot er en slik varmekabel mer hensiktsmessig når utedelen ikke er lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hm, det vanlige er en selvbegrensende varmekabel på 10-20 watt per meter (og man trenger ikke mer enn en til to meter), dvs er det kaldt regulerer den seg selv for mer effekt og er det plussgrader er den ikke aktiv i det hele tatt.

PS og bare potesielt aktiv så lenge varmepumpa er aktiv selvsagt.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Jeg fikk installert en Mitsubishi Kirigamine HARA 6,6 i en enmannsbolig på ca 150kvm i 2015, og er stor fornøyd! Huset vårt er meget varmt om sommeren, da vi har nesten flatt tak på hele boligen, (alt på ett plan) og vi ikke har noen form for loft (taket inne følger taket ute). Så den funker like godt på varme som den gjør på nedkjøling! På kjøling om sommeren bruker den også overraskende lite strøm også. Utedelen ble festet på brakett som ble skrudd i grunnmuren, og har ingen form for vibrasjoner i muren/huset. 

Innedelen er meget god, med mange valgmuligheter i hht. innstillinger av luftstrøm, osv. Den kan også se om det er folk i rommet og justere seg etter dette, da mange er ømfintelige for trekken man kan få fra pumpen. Den har også en "purify" funksjon, som brenner støvet som kommer inn i pumpen, og vi har merket at det blir mindre husstøv etter at vi slo på denne. Alt i alt de beste 20k jeg har investert i siden jeg kjøpte hus.

Lenke til kommentar

Jeg fikk installert en Mitsubishi Kirigamine HARA 6,6 i en enmannsbolig på ca 150kvm i 2015, og er stor fornøyd! Huset vårt er meget varmt om sommeren, da vi har nesten flatt tak på hele boligen, (alt på ett plan) og vi ikke har noen form for loft (taket inne følger taket ute). Så den funker like godt på varme som den gjør på nedkjøling! På kjøling om sommeren bruker den også overraskende lite strøm også. Utedelen ble festet på brakett som ble skrudd i grunnmuren, og har ingen form for vibrasjoner i muren/huset. 

Innedelen er meget god, med mange valgmuligheter i hht. innstillinger av luftstrøm, osv. Den kan også se om det er folk i rommet og justere seg etter dette, da mange er ømfintelige for trekken man kan få fra pumpen. Den har også en "purify" funksjon, som brenner støvet som kommer inn i pumpen, og vi har merket at det blir mindre husstøv etter at vi slo på denne. Alt i alt de beste 20k jeg har investert i siden jeg kjøpte hus.

 

Brenner støvet som kommer inn i varmepumpen? Har samme pumpe som deg og aldri hørt snakk om dette.

EDIT: og etter 2 min søking fant eg purifier i brukermanualen :-)

https://www.miba.no/wp-content/uploads/2013/11/Brukermanual-Hara.pdf

Endret av kizzykazz
Lenke til kommentar

Jeg har flyttet og trenger nå en ny varmepumpe igjen. Hadde Hara 6.3 før og var svært fornøyd med den og vurderer den nye Kaiteki-pumpa. Men Daikin skal også være bra, noen som har erfaringer med begge? Skal brukes i et hus på 130m2, så vurderer større pumpe også :)

 

Kun erfaring med Kaiteki: har hatt 2 stk siden sommer og har ikke noe å utsette på de enda. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...