Gå til innhold

Er det nødvendig å ligge i kalorioverskudd over 48t etter trening?


Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden på en bulk, og trener et fullkroppsprogram 3 ganger i uken.

Det normale forbruket mitt er på 2500 kcal, og jeg ligger på 3000 kcal hver dag.

Jeg har et spørsmål angående hvor lenge etter trening det er lurt å ligge 500 kcal i overskudd. F. eks dersom jeg trener mandag, onsdag og fredag. Er det da nødvendig for meg å spise 3000 kcal på søndagen også?

Grunnen til at jeg lurer på dette er at det på søndagen er over 48 timer siden jeg trente sist. Vil jeg da ha samme effekt av å ligge 500 kcal i overskudd som jeg har når jeg spiser under 48 timer etter en treningsøkt?

Hadde satt stor pris på svar, og setter også stor pris på om noen har noen gode artikler som kommer inn på dette temaet. Har prøvd å google meg frem til det, men har ikke funnet noe som kommer inn på dette temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har peiling?

 

Er nok lurest å ha et jevnt inntak hele døgnet/uken. Små variasjoner har lite og si. Musklene bygges særlig i de første 48 timene etter trening har jeg lest mye om, og lenger også faktisk. Argumentet med å ligge rundt 3000 kalorier for deg selv etter 48 timer er for at kroppen din skal få maks restitusjon til mandagen når du igjen må trene.

 

Jeg ville anbefalt deg å lese litt fra Brad Schoenfeld, evt høre på youtube hvor det er noen timer med interessant info om temaet. Særlig da rundt kosthold og muskelbygging. Han er en av de ledende skikkelsene i feltet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok lurest å ha et jevnt inntak hele døgnet/uken. Små variasjoner har lite og si. Musklene bygges særlig i de første 48 timene etter trening har jeg lest mye om, og lenger også faktisk. Argumentet med å ligge rundt 3000 kalorier for deg selv etter 48 timer er for at kroppen din skal få maks restitusjon til mandagen når du igjen må trene.

 

Jeg ville anbefalt deg å lese litt fra Brad Schoenfeld, evt høre på youtube hvor det er noen timer med interessant info om temaet. Særlig da rundt kosthold og muskelbygging. Han er en av de ledende skikkelsene i feltet.

 

 

Tusen takk for svar!

 

Fant mye bra som han hadde skrevet, men fant ikke noe om akkurat dette med å trene 3 ganger i uken og samtidig ligge i kalorioverskudd hver dag gjennom hele uken. Du har vel ikke en link til en artikkel/video der dette blir diskutert? Hadde satt veldig stor pris på det!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Fant mye bra som han hadde skrevet, men fant ikke noe om akkurat dette med å trene 3 ganger i uken og samtidig ligge i kalorioverskudd hver dag gjennom hele uken. Du har vel ikke en link til en artikkel/video der dette blir diskutert? Hadde satt veldig stor pris på det!

 

Husker ikke om de nevnte det spesifikt, men de pratet om en del temaer hvor jeg selv forstod de som at et jevnt overskudd igjennom uka (om man er i bulk) er fornuftig. Jeg har lest og hørt mange som jeg har tillit til si at inntak av næring etter trening er viktig for å hente seg inn igjen.  Dette baserer seg jo mye på hva jeg har lest og hørt andre plasser også. Så ikke nødvendigvis bare fra hva Brad har sagt. Legger ved noe av det jeg fant som jeg har sett. Håper det hjelper litt :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Uc265c-tLGY

 

https://www.youtube.com/watch?v=EspBPvst5Qc

 

https://www.youtube.com/watch?v=ku1kL7nNyuU

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at du trener for å legge på deg muskelmasse og å gå opp i vekt? I så fall ville jeg valgt å ligge i kalorioverskudd gjennom hele uken. Sørg i hvert fall for at du får et solid overskudd av proteiner. Ved hard styrketrening kan proteinsyntesen vare i opptil 48 timer. Jeg ville valgt å få i meg de ekstra kaloriene gjennom en proteinshake med 40-60g kasein før leggetid. Kasein har mye langsommere absorberingstid enn myseprotein, og egner seg godt på morgen eller kveld. Musklene er aldri i en hvilkefase, de bygges enten opp eller brytes ned. Hvis ikke muskelcellene har vil næring gjennom natten så vil de automatisk begynne og brytes ned. Ved å benytte kasein er det lettere å unngå dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...