Gå til innhold

Nå har Audi startet produksjon av elbilmotor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott. Gode elektromotorer er viktig for å bygge opp elektrisk transport.

Norge har god kompetanse på dette området. Vi har også god kompetanse på aluminium og bildel-produksjon.   Og på møbel/sete-produksjon.

Kanskje på tide med hel bilproduksjon i Norge også, for eget marked? Nærhet til markedet er viktig.

 

Et privat firma som forsøker dette i Norge blir nok dessverre skattet konkurs lenge før de er i stand til å produsere nok til å levere et dugelig produkt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott. Gode elektromotorer er viktig for å bygge opp elektrisk transport.

Norge har god kompetanse på dette området. Vi har også god kompetanse på aluminium og bildel-produksjon.   Og på møbel/sete-produksjon.

Kanskje på tide med hel bilproduksjon i Norge også, for eget marked? Nærhet til markedet er viktig.

Siden vi ikke produserer biler i Norge kan staten ta enormt mye i avgifter ved import av bil, den dagen en bil blir produsert i Norge må engangsavgiftene settes ned på importerte biler grunnet konkurransehensyn og det tror jeg ikke staten er interessert i.

 

Det har blitt prøvd før en gang, og staten la kjepper i hjulene den gangen.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fine løfter. Nå får vi se om de klarer å følge opp. Jeg leste for eksempel at Jaguars "Tesla-killer" er elendig på langkjøring og har en del problemer relatert til det. Men en gang vil noen sikkert klare noe som kan måle seg med markedsleder.

 

I følge "mitt" bilverksted, er Jaguar et bilmerke (generelt) som bør ha måned-service istedet for år-service.  (?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det altså bekreftet at e-Tron Quattro får to motorer, ikke tre. Og følgelig heller ikke 'torque vectoring' (momentstyring/kraftfordeling?) . Sukk.

Vil gjerne vite hva for type (topologi) elektromotorer disse er. Varmende karakteristikk som 'spesielt effektiv' biter ikke på meg. Alle gjør hva de kan for å pakke stator tett - det ligger i sakens natur. Jeg må vite hva dette er for motorer, før jeg gjør meg opp en formening.

 

En annen sak er at disse motorene synes være påfallende volumøs. Antar det 'lille' hullet nede til høyre er utgangen for standard diameter drivaksel ut av differensialen. I så fall er den da i forhold store klumpen oppe til venstre i bildet selve motoren, evt. med et planet(reduksjons-)gir hengt på enden. Motorstyring på topp. Lett volumøst.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Herregud, vi har enorme avgifter på bensin også, og det klarer vi jammen å lage uten at noen sine hoder eksploderer... Jeg er så dritlei av folk som bruker "OMG SKATT" som et argument for at noe ikke funker uten å faktisk ha noen regnestykker å vise til.

 

Realiteten er – som dokumentert årlig av ma. World Economic ForumIMD og andre – at Norge ikke har spesielt høyere bedriftsbeskatning eller lavere konkurranseevne som andre land.

 

Forskjellen ligger i at Norge har beskatning på utbytte på lik linje med beskatning av lønnet arbeide. Dette er som oftest uakseptabelt for den gruppen formuende mennesker som kunne tenkes drive større bedriftsetablering. Så da emigrerer disse i stedet til land uten slik beskatning, ei heller eiendomsskatt. Slik som USA, et land på randen av borgerkrig, der 10% ultrarike eier mer som resten av befolkningen til sammen og økende.

 

Det interessante er at Trumf'ern nå starter handelskrig på basis av hva han kaller 'urettferdig' handel. I så fall bør også fravær av utbytte- og eiendomsskatt i USA være grunnlag for tollmurer i land som vårt/EU, som faktisk har slik beskatning. Kina orker jeg ikke engang diskutere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er det altså bekreftet at e-Tron Quattro får to motorer, ikke tre. Og følgelig heller ikke 'torque vectoring' (momentstyring/kraftfordeling?) . Sukk.

 

Vil gjerne vite hva for type (topologi) elektromotorer disse er. Varmende karakteristikk som 'spesielt effektiv' biter ikke på meg. Alle gjør hva de kan for å pakke stator tett - det ligger i sakens natur. Jeg må vite hva dette er for motorer, før jeg gjør meg opp en formening.

 

En annen sak er at disse motorene synes være påfallende volumøs. Antar det 'lille' hullet nede til høyre er utgangen for standard diameter drivaksel ut av differensialen. I så fall er den da i forhold store klumpen oppe til venstre i bildet selve motoren, evt. med et planet(reduksjons-)gir hengt på enden. Motorstyring på topp. Lett volumøst.

 

https://serva-ts.com/en/intralogistics/meet-eve/

Vehicle length: 1,441 mm

Vehicle width: 897 mm

Vehicle height (without carrier): 465 mm

 

Så ser ut som det er litt size på den motoren ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I så fall bør også fravær av utbytte- og eiendomsskatt i USA være grunnlag for tollmurer i land som vårt/EU, som faktisk har slik beskatning.

Hvorfor tror du det ikke er eiendoms og utbytteskatt i USA?

https://en.wikipedia.org/wiki/Dividend_tax#United_States

https://en.wikipedia.org/wiki/Property_tax#United_States

 

Hvis du ser etter en skatteart som norge har men ikke USA er det gjerne formueskatt du må kikke på: https://en.wikipedia.org/wiki/Wealth_tax

Lenke til kommentar

Realiteten er – som dokumentert årlig av ma. World Economic ForumIMD og andre – at Norge ikke har spesielt høyere bedriftsbeskatning eller lavere konkurranseevne som andre land.

 

Forskjellen ligger i at Norge har beskatning på utbytte på lik linje med beskatning av lønnet arbeide. Dette er som oftest uakseptabelt for den gruppen formuende mennesker som kunne tenkes drive større bedriftsetablering. Så da emigrerer disse i stedet til land uten slik beskatning, ei heller eiendomsskatt. Slik som USA, et land på randen av borgerkrig, der 10% ultrarike eier mer som resten av befolkningen til sammen og økende.

 

Det interessante er at Trumf'ern nå starter handelskrig på basis av hva han kaller 'urettferdig' handel. I så fall bør også fravær av utbytte- og eiendomsskatt i USA være grunnlag for tollmurer i land som vårt/EU, som faktisk har slik beskatning. Kina orker jeg ikke engang diskutere. 

 

Ah, derfor alle butikkene i Oslo er lagt ned, altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ser etter en skatteart som norge har men ikke USA er det gjerne formueskatt du må kikke på: https://en.wikipedia.org/wiki/Wealth_tax

Der er selvfølgelig både utbytte- og eiendomsskatt i USA. Jeg satte ting på spissen. Men 'The devil is in the Detail,' herunder alle skjulte subsidier, målrettede skattefradragsposter osv. I tillegg til at nevnte skattesatser allerede i utgangspunktet er noe lavere som i andre vestlige land. Og nå ennå lavere under Trump. Der er også store forskjeller fra stat til stat. Men du har helt rett i at saken ikke er på langt nær så enkel som jeg fremstilte den.

Ah, derfor alle butikkene i Oslo er lagt ned, altså.

Alle 'Brick & Mortar' butikker verden over er lagt ned. Nettbutikkene har tatt over. Og Jeff Bezos er samtidig blitt verdens rikeste mann.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow! Den motoren der er dritsvær! Hva i all verden skjedde med "vorsprung durch technik"? BMW gruser Audi på motorstørrelse med sin 5. generasjon elmotor som skal i de nye elbilene. Selv den gamle motoren i dagens i3 er mindre.

 

Audi skal vel sørge for at også el-bilene deres blir skikkelig understyrte og lager nok derfor motorene ekstra tunge og svære og plasserer de der det normalt ville vært en forbrenningsmotor. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...