Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

18år gammel gutt som har slitt med hyperhidrose siden barndommen. Mest plaget på hender, føtter, armhule osv. 

 

Jeg har prøvd masse forskjellig av aluminiumklorid osv, de sterkeste typene og andre typer som Stop24 også. Besøkt hudlege og prøvd piller fra USA som ditropan og dridase, ikke billige greier, men ingenting virket.

 

Jeg har vurdert botox, men det er for dyrt og må fornyes etter ca, 6mnd, samt er det ekstra for hvert område man ønsker å fjerne svetting fra.

 

Jeg har også tenkt til å prøve refleksolog som tar på nervepunkter i kroppen og gjør noen greier som kanskje kan virke? Aldri prøvd, men tenkte å sjekke ut denne artikkelen fra vg; https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WLAawQ/150-000-nordmenn-rammet-mia-31-har-svettesykdom

Har ikke vg+, får ikke lest denne heller, men har noen her også opplevd det såpass vanskelig at selv ikke de sterke midlene hjelper? 

 

Skjønner ikke hva mer jeg kan prøve for det her, hudlegen min er dum og bare gikk etter ting jeg selv hadde funnet frem og sagt jeg kunne prøve, fastlege vet ikke for mye om det heller. 

 

Ønsker å vite hva mer som er tilgjengelig takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville bedt han legen ta kontakt med hudpoliklinkken ved UNN Tromsø. De utfører botox behandling for hyperhidrose for egenandel (350kr ish), og kan sikkert veilede han til utvikling av et tilbud til deg. 

 

Jeg bor i Bærum, hadde sikkert vært kult, men ikke når botox tar flere fornyelser ut året osv også :(

Lenke til kommentar

Du har ihvertfall gjort det helt riktige - starte med førstevalgspreparatet, deretter andrevalg osv. I medisinen har man gjerne 1.-, 2.-, 3.-, valgs-preparater/behandlinger som utprøves i kronologisk rekkefølge hvor det mildeste utprøves først. 

 

Du har kanskje kommet dithen at botox er neste steg i trappen. Personlig synes jeg du skal høre på hva den fagkyndige sier (hudlegen), og hvis det er anbefalt å prøve botox, ville jeg hørt på hudlegen. Selv om dette må fornyes flere ganger årlig, så er det allikevel verdt å først se om det faktisk fungerer for deg, og du trenger nok ikke prøve det på alle områder hvor du er plaget med svette, men f.eks. under armene. 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problem, ingen effekt av stop24 eller de andre. Bruker nå Statens Legemiddelverk sin egen, er på klar flaske med hvit og grønn etikett.

 

Den har 25% sprit og høyt innhold av aluminiumklorid. Det svir noe jævlig de første gangene, så det er bare å gi opp å sove med. Om du ikke har prøvd, prøv den før du vurderer inngrep.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt samme problem, ingen effekt av stop24 eller de andre. Bruker nå Statens Legemiddelverk sin egen, er på klar flaske med hvit og grønn etikett.

 

Den har 25% sprit og høyt innhold av aluminiumklorid. Det svir noe jævlig de første gangene, så det er bare å gi opp å sove med. Om du ikke har prøvd, prøv den før du vurderer inngrep.

 

Har den noe navn?

Lenke til kommentar

Du har ihvertfall gjort det helt riktige - starte med førstevalgspreparatet, deretter andrevalg osv. I medisinen har man gjerne 1.-, 2.-, 3.-, valgs-preparater/behandlinger som utprøves i kronologisk rekkefølge hvor det mildeste utprøves først. 

 

Du har kanskje kommet dithen at botox er neste steg i trappen. Personlig synes jeg du skal høre på hva den fagkyndige sier (hudlegen), og hvis det er anbefalt å prøve botox, ville jeg hørt på hudlegen. Selv om dette må fornyes flere ganger årlig, så er det allikevel verdt å først se om det faktisk fungerer for deg, og du trenger nok ikke prøve det på alle områder hvor du er plaget med svette, men f.eks. under armene. 

Hudlegen min kunne ikke noe som helst, jeg måtte selv fortelle han om ting... Prøver ut refleksolog for øyeblikket, vet ikke om det vil fungere. Hatt bare 1 time hittil.

Lenke til kommentar

Du kan drøfte ETS(endoskopisk transtorakal sympatikotomi) med legen, det er et kirurgisk inngrep som kan utføres ved Akershus Universitetssykehus.

 

Andre ting som kan vurderes i fremtiden:

miraDry i USA - Fjerner kjertlene uten kirurgi

Tror ikke jeg vil fjerne svetten for alltid ettersom svettekjertler hjelper kroppen å puste og unngår overoppheting osv, men jeg har tenkt på disse tingene mange ganger

Lenke til kommentar

Har den noe navn?

Aluminiumklorid NAF 25%. Fåes på alle apoteker.

 

https://www.apotek1.no/produkter/aluminiumklorid-naf-25-i-spritliniment-45ml-836610p

 

Jeg gikk fra å ha ganske store problemer med det (kunne ikke bruke skjorter osv) til å ikke ha problem i det hele tatt. Det tar 2-3 dager med behandlingen før den virker. Ta en dusj, føn/tørk skikkelig og legg på. Ha det på i 5-6 timer eller sov med det. Så dusjer du igjen, og bruker vanlig deo.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Ah ok, jeg fikk ikke effekt av stop24, prøvde både spray og deo.

 

Det er veldig viktig at du er helt ren og helt tørr idet du legger den på, men det vet du sikkert. Håper det løser seg!

Håper nok fremtiden vil vise noe, har uansett prøvd den gjennomsiktige aluminiumklorhiden og alt annet du kan tenke, utenom elektrisk sjokk eller botox og sånne midler

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Cipher Panda skrev (På 26.7.2018 den 13.50):

Du kan drøfte ETS(endoskopisk transtorakal sympatikotomi) med legen, det er et kirurgisk inngrep som kan utføres ved Akershus Universitetssykehus.

 

Andre ting som kan vurderes i fremtiden:

miraDry i USA - Fjerner kjertlene uten kirurgi

ETS høres kjempeskummelt ut. Har hørt at mange får ordentlige problemer etterpå. Vil helst ikke få masse nervegift i kroppen heller. Har lest på noen sider om miradry. På https://svetteklinikkenoslo.no/miradry/ står det at man får mer enn 80 % reduksjon etter en behandling. Noen med erfaring etter behandling?

Endret av idaro
Lenke til kommentar
Gjest 2dfd6...d54

Man kan operere ut svettekjertler fra armhulene, enten ved operasjon eller suging. Ved operasjon får man stygge arr men det sies dette er mest effektivt. Suging er enkelt og kan utføres flere ganger om  man ikke er fornøyd. Begge disse vil redusere svetting betraktelig. Svetting vil trolig ikke komme tilbake over tid. Jeg vil tro de som plages i stor grad har god nytte av dette. Etter en suging vil man holde seg i ro noen dager pga. ikke uoverkommelige smerter, men på grunn av at armhulene er "bevegelige" deler. Man kan fint arbeide etter en dag eller to. Utføres som dagkirurgi uten narkose.

Man kan også gjøre et inngrep i brystkassen hvor man kutter en nerve. Jeg kjenner ikke til dette i detalj og om dette inngrepet kun fjerner svetting i hender.

Jeg synes fastlegen din gjør en dårlig jobb og du bør vurdere bytte. En operasjon/suging nevnt i første avsnitt kan gjøres på privat sykehus for egen regning, men man skulle tro man kunne få dette dekket gjennom en offentlig ordning også.

Anonymous poster hash: 2dfd6...d54

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest 34d93...69c

Hvis du ikke vet årsaken til hvorfor du svetter, så må du fremdeles bli kvitt følelsen av våte føtter. Hvis du vil bli kvitt fotsvette, så må du ta en titt på electro antiperspirant, det hjelper meg til å glemme svette i flere måneder.

Anonymous poster hash: 34d93...69c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...