Gå til innhold

Endelig har 10 prosent oppgradert til ett år gammel Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Android One skal også hjelpe. "With an Android One device, manufacturers don't alter the software in at all, making it easy for Google to issue upgrades. In addition to all this, you get three years of Android monthly security updates."

 

Men, og det er et stort men, hvor mange ikke-entusiaster kjører oppgraderingene selv når de finnes?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har blitt sagt at det skal komme raskere oppdateringer når jeg kjøpte s3 i sin tid. Argumentasjonen var den samme da. Det skulle dannes allianser etc.

 

Det blir for dumt når iPhone 4 som er en eldgammel telefon får siste iOS oppdatering mens min s7 Edge mangler nye oppdateringer.

 

Mulig det blir bedre men er lei av at de har sagt det samme nå i en årrekke. At det er like mange telefoner på KitKat som Oreo er jo bare flaut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det blir for dumt når iPhone 4 som er en eldgammel telefon får siste iOS oppdatering mens min s7 Edge mangler nye oppdateringer.

 

Jeg får utslett av å si noe pent om Apple-produkter, men på å pushe oppdateringer er jeg enig i at Apple - og Microsoft - er mye bedre. Det er primært fordi Google har gjort det vanskelig for seg selv, med å gi OEMene for stor makt. 

 

Min nyeste mobiltelefon har imidlertid Android One, og det kommer en sikkerhetsoppdatering hver måned. Her er OEM'en forpliktet til å levere det, i tre år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har blitt sagt at det skal komme raskere oppdateringer når jeg kjøpte s3 i sin tid. Argumentasjonen var den samme da. Det skulle dannes allianser etc.

 

Det blir for dumt når iPhone 4 som er en eldgammel telefon får siste iOS oppdatering mens min s7 Edge mangler nye oppdateringer.

 

Mulig det blir bedre men er lei av at de har sagt det samme nå i en årrekke. At det er like mange telefoner på KitKat som Oreo er jo bare flaut.

 

Har det egentlig noe å si?

 

En Iphone 4 vil fortsatt være en eldgammel og relativt sett treg telefon samme hva OS den er på.

 

En S7Edge er fortsatt en super og avansert telefon selv om den kjører Nougat.

 

Selvsagt, små forbedringer ved oppdateringer vil det være, men det er jo ikke akkurat som at du får alle funksjonene til en Iphone 8 bare fordi du oppgraderer OS'et ditt på din Iphone 4?

 

Det er mye viktigere at produsentene sender ut sikkerhetsoppdateringer enn nyere OS, og min rundt 3 år gamle Xperia Z5 Premium som kun blir brukt som sekundærmobil til enkelte formål får fortsatt sikkerhetsoppdateringer. Jeg har ikke eldre telefoner enn det i aktiv bruk lenger, så vet ikke hvordan det er der men er det virkelig så veldig mange som sitter på telefoner som er 4 eller 5+ år gamle?

 

Igjen, dette virker å være nok en "meningsløs" kjepphest hvor TEK (og andre) nok en gang sammenligner epler og appelsiner uten engang å ta hensyn til forskjellene ved en OS-oppdatering og en sikkerhetsoppdatering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo produsentene sitt ansvar å oppdatere, ikke sluttbrukerne. Hvis flere produsenter hev seg på Android One-programmet hadde tallene sett adskillig bedre ut. Dessverre kjøper folk Samsung med Touchwiz og Bigsby i stedet for f. eks Nokia eller Xiami A1 med ren Android. Det hjelper nok også litt når flere mobiler kommer over på Project Treble når kjernen av Android kan oppdateres uten at det påvirker launcherne til mobilprodusentene som ikke liker standard "look and feel".

 

Jeg holder meg utelukkende til Google-telefoner eller telefoner med ren Android som får oppdateringer og sikkerhetsoppdateringer etter rimelig tid. Blir for dumt å ha en mobil som henger en eller to major-versjoner bak fordi produsentene mener kundene skal bytte mobil en gang i året (bare se på de nye swap-abonnementene). Slikt kalles "planned obsolescence".

Endret av Snorre
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple har det fortrinnet at de kun trenger å tenke på egne mobiler og et begrenset antall modeller.

 

Likevel har Android et stort forbedringspotensiale, selv om det går i riktig vei. Jeg bruker iPhone, men har hatt mange androidtelefoner. Med Android har man masser av muligheter, så det er dumt at ikke utviklingen med hensyn til oppgraderinger går fortere. Jeg ville i alle fall gått for en innenfor Android One-programmet. Og så må de begynne å selge Pixel-telefoner i Norge og masser av andre land, ikke bare i noen få, store land.

Lenke til kommentar

Det har blitt sagt at det skal komme raskere oppdateringer når jeg kjøpte s3 i sin tid. Argumentasjonen var den samme da. Det skulle dannes allianser etc.

 

Det blir for dumt når iPhone 4 som er en eldgammel telefon får siste iOS oppdatering mens min s7 Edge mangler nye oppdateringer.

 

Mulig det blir bedre men er lei av at de har sagt det samme nå i en årrekke. At det er like mange telefoner på KitKat som Oreo er jo bare flaut.

 

Mulig det har vært snakket om. Men ifjor ble det formalisert gjennom project treble og det ble et krav for produsentene for at de skulle kunne levere telefoner med android 8. Har du kjøpt telefon det siste året med android 8 eller nyere så skal du som følge av project treble få raskere oppdateringer.

 

Omfanget av endringer som produsentene måtte gjøre tidligere var svært omfattende. Nå skal ting gå langt mer smooth og oppdatering av android versjonen skal kunne skje uten at produsentene må oppdatere egen kode.

 

Når du kjøpte din s3 var alt dette en fremtidsdrøm, ingenting var formalisert og det var helt opp til den enkelte produsent om de ønsket å oppgradere modellene eller la være. Project Treble endret alt dette og resultatet vil være langt raskere utrulling til langt flere modeller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Mulig det har vært snakket om. Men ifjor ble det formalisert gjennom project treble og det ble et krav for produsentene for at de skulle kunne levere telefoner med android 8. Har du kjøpt telefon det siste året med android 8 eller nyere så skal du som følge av project treble få raskere oppdateringer.

Project treble gjør det enklere for oems men er absolutt ingen garanti for raske oppdateringer. Selv om S9 støtter treble betyr ikke det at samsung kommer til å stresse med å få ut Android P.

Lenke til kommentar

....

men er det virkelig så veldig mange som sitter på telefoner som er 4 eller 5+ år gamle?

 

Har flere telefoner i bruk.

Den eldste ble "released" i mai 2013, den nyeste i juni 2014 ....

Begge BlackBerry, med deres eget gamle OS 10.3 og de fikk faktisk oppdateringer begge to sånn cirka for et par uker siden, max.

Sjøl om det nå er android for alle penga for BlackBerry.

Innimella disse to har jeg også en Lumia fra 2014, men der har Microsoft sagt stopp.

Jollatelefonen fra 2013 mottar jevnt og trutt oppdateringer fremdeles.

Lenke til kommentar

Har det egentlig noe å si?

 

(...)

Det er mye viktigere at produsentene sender ut sikkerhetsoppdateringer enn nyere OS, og min rundt 3 år gamle Xperia Z5 Premium som kun blir brukt som sekundærmobil til enkelte formål får fortsatt sikkerhetsoppdateringer. Jeg har ikke eldre telefoner enn det i aktiv bruk lenger, så vet ikke hvordan det er der men er det virkelig så veldig mange som sitter på telefoner som er 4 eller 5+ år gamle?

 

 

Du, Z5 er fortsatt i salg (selv om du må være ganske uheldig for å komme til å kjøpe den). Det er ikke alle som vet hva de kjøper eller tenker på mobiler som ferskvare.

 

Jeg byttet akkurat ut min Z2. Det fantes bare to grunner: intern lagringskapasitet til apper og avsluttet sikkerhetspatching. Mobilen fungerer ellers helt nydelig.

Lenke til kommentar

Project treble gjør det enklere for oems men er absolutt ingen garanti for raske oppdateringer. Selv om S9 støtter treble betyr ikke det at samsung kommer til å stresse med å få ut Android P.

 

Nei det kan nok stemme. Detaljene rundt project treble har jeg aldri satt meg inn i. Men for at de skal virke så må det vel ha vært noen krav Google? Feks krav om hvor mange oppdateringer de må følge, eller hvor lenge de kan vente før de går over på ny android versjon? Om ikke så faller jo hele project treble i fisk og alt blir som før i Android verden. 

 

En ting som kan bidra er jo Kineserne. Om feks One Plus, Huawei, Xiaomi, Oppo med flere er kjapt ute med oppdateringer til sine flaggskip så føler nok andre store at de må følge på for sine modeller. One plus og huawei var jo tidlig ute sist. Vi får se hva som skjer denne høsten. 

Lenke til kommentar

Nei det kan nok stemme. Detaljene rundt project treble har jeg aldri satt meg inn i. Men for at de skal virke så må det vel ha vært noen krav Google? Feks krav om hvor mange oppdateringer de må følge, eller hvor lenge de kan vente før de går over på ny android versjon? Om ikke så faller jo hele project treble i fisk og alt blir som før i Android verden. 

 

En ting som kan bidra er jo Kineserne. Om feks One Plus, Huawei, Xiaomi, Oppo med flere er kjapt ute med oppdateringer til sine flaggskip så føler nok andre store at de må følge på for sine modeller. One plus og huawei var jo tidlig ute sist. Vi får se hva som skjer denne høsten. 

 

Uten å ha lest mye om Treble, betyr det at Google kan pushe hardere på sikkerhetsoppdateringer innenfor den installerte OS-versjonen. Til sammenligning med Android One der produsenten forplikter seg til oppgradering og oppdatering.

Lenke til kommentar

 

Har det egentlig noe å si?

 

(...)

Det er mye viktigere at produsentene sender ut sikkerhetsoppdateringer enn nyere OS, og min rundt 3 år gamle Xperia Z5 Premium som kun blir brukt som sekundærmobil til enkelte formål får fortsatt sikkerhetsoppdateringer. Jeg har ikke eldre telefoner enn det i aktiv bruk lenger, så vet ikke hvordan det er der men er det virkelig så veldig mange som sitter på telefoner som er 4 eller 5+ år gamle?

 

 

Du, Z5 er fortsatt i salg (selv om du må være ganske uheldig for å komme til å kjøpe den). Det er ikke alle som vet hva de kjøper eller tenker på mobiler som ferskvare.

 

Jeg byttet akkurat ut min Z2. Det fantes bare to grunner: intern lagringskapasitet til apper og avsluttet sikkerhetspatching. Mobilen fungerer ellers helt nydelig.

Det er bare en butikk ( som jeg aldri har hørt om) som har den for salg ifølge prisjakt, så så veldig tilgjengelig er den vel ikke=)

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3303629

 

Det var en topp mobil i sin tid, men selvsagt vil den virke utdatert sammenlignet med nyere telefoner.

 

Intern lagringskapasitet til apper ser jeg absolutt problemet med, og for det ville en oppdatering hjulpet veldig. Selv om du har microSD-kort i tillegg får du ikke så mange av appene over der.

 

Men uansett=) Dette er et problem som er 10x så stort for alle med en gammel Iphone. F.eks haugevis av alle telefonene med 16gb lagringsplass, som var det mest vanlige i tillegg till null mulighet for microSD osv.

Lenke til kommentar

Til sammenlikning pleier nær samtlige iPhone-enheter å være oppgradert til siste iOS få uker etter slipp.

Samtlige iPhone-enheter som ikke er kunstig foreldet*

 

Det virker å være langt enklere å få ut oppdateringene når man styrer alt selv

Det er akkurat det man ikke gjør på iOS.

 

Men én av årsakene til at det er så mye gammel programvare i omløp kan være at eldgamle enheter med like gammel programvare gjerne selges i de tusen tilbudstorg. De færreste av disse kan oppdateres til fersk og sikker programvare

Tøv.

 

Selv kjører jeg 7, med sikkerhetsoppdateringer mindre enn én uke gamle.

Samt en Jolla 1-telefon fra 2013, som fremdeles får oppdateringer.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Det er jo produsentene sitt ansvar å oppdatere, ikke sluttbrukerne. Hvis flere produsenter hev seg på Android One-programmet hadde tallene sett adskillig bedre ut. Dessverre kjøper folk Samsung med Touchwiz og Bigsby i stedet for f. eks Nokia eller Xiami A1 med ren Android. Det hjelper nok også litt når flere mobiler kommer over på Project Treble når kjernen av Android kan oppdateres uten at det påvirker launcherne til mobilprodusentene som ikke liker standard "look and feel".

 

Jeg holder meg utelukkende til Google-telefoner eller telefoner med ren Android som får oppdateringer og sikkerhetsoppdateringer etter rimelig tid. Blir for dumt å ha en mobil som henger en eller to major-versjoner bak fordi produsentene mener kundene skal bytte mobil en gang i året (bare se på de nye swap-abonnementene). Slikt kalles "planned obsolescence".

Du sier det, men se på Windows.

 

Ca 36% har Windows 7, litt over 40% har Win 10, og resten er altså på XP.

 

Windows 7 kom i 2009, Android i 2008. Tenk om 36% av alle Android brukere var på Android 1.5? Vi snakker her om gratis oppgradering fra MS til Win 10. Men folk gjør det altså ikke. Så MS har begynt med tvungne oppdateringer. Hvorfor tror du? Fordi kun et mindretall oppdaterer til nyeste versjon frivillig. 

 

Så ikke opp til sluttbrukere å oppdatere? Å joda, de og. MS er utrolig flinke til å oppdatere, men flertallet av deres brukere sitter på ekstremt gamle OS. Så de må altså tvinge folk for at de skal oppdatere. Og folk klager som bare det når de må oppdatere. Og så klager andre/samme folk når de ikke får oppdateringer. Selv om alle fikk 3 års SW støtte ville ikke 80% vært på nyeste Android rett før neste kom ut, fordi folk hadde ikke oppdatert. Noen hadde, mange ikke.  

 

Så brukere må og bli klar over hvor viktig sikkerhetsoppdateringer er. MS gir deg en uke eller noe på å få nyeste sikkerhetsoppdateringer og folk gidder ikke på den tiden og så klager de. Men hva er poenget med oppdateringer om folk vil oppdatere en gang i året? Folk må og begynne å forstå at oppdateringer bør installeres rimelig snarlig etter tilgjengelig. Så godt som alle som får virus og som blir hacket pga sårbarhet har gammel Windows versjon og gadd ikke oppdatere. Suksessraten hadde stupt om folk oppdaterte. Den desidert største sikkerhetstrusselen er til enhver tid brukeren. Så det å tro at bare om produsenten tilbyr en sikkerhetsfiks så skal alt bli bra er veldig langt ifra sannheten. Tvungen oppdatering bør bli normen med mer utstyr knyttet til nett. Fordi folk kommer ikke til å oppdatere alt utstyret de har 6-10 ganger i året. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det i hovedsak kun de dyreste toppmodeller som får nye oppdateringer forholdsvis raskt.

 

Problemet er at altfor mange enheter aldri får, eller må vente hinsides lenge på oppdateringer.

 

Når noen i tråden lurer på om mange har mobiler på over 4-5 år, så er heller tema at størsteparten av mobiler ikke får oppdateringer. Det er tross alt ikke toppmodellene til IPhone priser som selges mest på verdensbasis.

 

Jeg ser at flere gir sikkerhetsoppdateringer, men ikke Android oppgradering.

 

Nå skyter Android seg i foten med å oftest maks gi en oppgradering. Så kraftige mobiler fra 2016 og 2017 med mer enn nok spesifikasjon får aldri Android 8. -Men sikkerhetsoppdateringer.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Nå er det i hovedsak kun de dyreste toppmodeller som får nye oppdateringer forholdsvis raskt.

 

Problemet er at altfor mange enheter aldri får, eller må vente hinsides lenge på oppdateringer.

 

Når noen i tråden lurer på om mange har mobiler på over 4-5 år, så er heller tema at størsteparten av mobiler ikke får oppdateringer. Det er tross alt ikke toppmodellene til IPhone priser som selges mest på verdensbasis.

 

Jeg ser at flere gir sikkerhetsoppdateringer, men ikke Android oppgradering.

 

Nå skyter Android seg i foten med å oftest maks gi en oppgradering. Så kraftige mobiler fra 2016 og 2017 med mer enn nok spesifikasjon får aldri Android 8. -Men sikkerhetsoppdateringer.

Sikkerhet er jo det viktige, ikke Android versjon. Eksempelvis Samsung telefoner. De har uansett ikke stock Android, så kommer det ny Android versjon er noen funksjoner deaktivert, noen funksjoner var der allerede osv. Det har liksom ikke så mye å si. En Samsung experience oppdatering er mye viktigere enn en Android oppdatering.

 

Sikkerhetsoppdatering er derimot viktig alltid. So jo om du kjøper en rimeligere telefon og SWen ikke blir videre oppdatert er jo ikke det et stort problem. Men sikkerhet er jo et problem. 

 

Og som nevnt over Android One fikser jo problemet for billige modeller. Og er det alle bør gå for i billig-segmentet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...