Gå til innhold

Hjelp til valg av nytt kamera


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i dag et Canon 500d kamera som jeg kjøpte nytt for ca 8 år siden. Har kun kit-objektiv pluss et 70-300mm objektiv som fulgte med. Begge objektivene er uten bildestabilisator og det er noe av det jeg har savnet mest (spesielt på 70-300 objektivet).

 

Så nå føler jeg tiden er inne for å oppgradere til noe litt nyere/bedre kamera. Tenker å kjøpe noe brukt på finn da jeg ikke vil bruke så alt for mye på noe jeg ikke bruker så mye tid på.

 

Har lenge vurdert Canon 60d, men nå ser jeg at det er mange som anbefaler 100d så nå har jeg sett litt etter det.

Ser først og fremst etter et Canon kamera da det er det jeg har blitt vant med og kjenner til.

 

Bruker ikke kameraet så ofte, men håper at interessen kommer litt etterhvert. Det har blitt mest feriebilder og litt sportsfotografering.

 

Tenker å skaffe meg et vidvinkelobjektiv og et med litt lenger rekkevidde, f. eks. 18-200.

Så da lurer jeg på om det er noen som kan hjelpe med gode forslag til nytt kamera.

Tenker å bruke rundt 5-6000 på kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke stabilisering av å kjøpe nytt kamera. Til foto (stillbilder) er ditt kamera helt ok. Jeg foreslår at du ser etter nye objektiver i første omgang så kan du eventuelt oppgradere kamera senere dersom du skulle få behov for bedre videofunksjon for eksempel. Et 18-200mm med stabilisering (OS/IS/VR) er et greit sted å starte. Eventuelt Canon sin egen 55-250mm med stabilisering (flere varianter), siden de er generelt billigere enn 18-200 og skarpere/bedre.

 

Sjekk finn.no eller foto.no

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du får ikke stabilisering av å kjøpe nytt kamera.

Tja. :)

 

Man kan få bedre iso-egenskaper så man ikke har like stort behov for stabilisering.

 

60D vil føles som et bedre kamera, mer solid, raskere skuddtakt og flere fokuspunkt, liker du og ta action er det er bedre kamera en 100D, eventuell sjekke ut en 7D som burde fåes relativ rimelig nå.

 

100D er nyere, bedre sensor, touchskjerm, relativt greit i videomodus og livewiew, liten størrelse, kan brukes med objektivene designet for video "STM", men ikke et utpreget actionkamera. Og du får det ganske rimelig brukt med 18-55 STM, sammen med en 55-250 STM dekker du de fleste behovene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg vet selvfølgelig at man ikke får stabilisering av å kjøpe nytt kamera, men jeg tenker at hvis jeg først skal kjøpe nye objektiv så kan jeg like gjerne bytte ut kameraet også. Er jo mange som selger både 60d og 100d sammen med relativt gode objektiver på kjøpet.

Lenke til kommentar

Vær klar over at EOS 100D er først og fremst laget for å være lite. Det er ikke noe stort teknisk fremskritt over sine forgjengere, og du vil antageligvis ikke merke noen nevneverdige forandringer fra 500D. Det er muligens litt sterkere på video og i liveview-modus og har litt mer fancy brukergrensesnitt, men stillbildekvaliteten er nok rimelig identisk.

 

Helt ærlig, hvis du først skal bytte ut kamerahuset, så ville jeg ikke gått for noe fra Canon som var eldre enn 80D.

Lenke til kommentar

Tja. :)

Som Pentaxianer burde jeg vel skrive at joda, man KAN få stabilisering av å oppgradere kamera, men nå var det nok ikke noe annet enn Canon trådstarter var ute etter.. ;)

 

Men joda, mindre støy på høyere ISO kan hjelpe bittelitt med råformat og eventuelt mye mer dersom man tar med ny detaljødeleggende jpeg-prosessering med i beregningen. Ellers så er bytte til objektiv med større blender en åpenbar metode.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Skulle jeg oppgradert fra 500D så hadde det blitt et 700D eller 70D for å fått en ny bildeprosessor. Hvor stor oppgradering er egentlig et 100D?

700D og 100D er samme generasjon hardware.

 

Som sagt, jeg ville ikke gått for noe eldre enn 80D. Det er der du ser et klart skille hvor Canon gjør et merkbart hopp fremover.

Lenke til kommentar

Er det bare størrelsen som skiller 700D og 100D, og kanskje noen funksjoner? Er bildekvaliteten med samme linse egentlig helt lik?

Er vel bare sensoren/prosesseringen og objektiv-innfestningen som er den samme, ellers så er prosessering-hastighet, fokuspunkt, skuddtakt, knapper/hjul, størrelse, etc. forskjellig.

Lenke til kommentar

Er det bare størrelsen som skiller 700D og 100D, og kanskje noen funksjoner? Er bildekvaliteten med samme linse egentlig helt lik?

Mye av elektronikken er nok den samme. Når DXO testet dem så gav faktisk 700D marginalt svakere resultater enn 100D, men det skyldes nok heller variasjoner i produksjon enn noen stor forskjell i designet.

 

100D har nok et annet speilhus, lukkermekanisme og litt forskjell på brukergrensesnittet og funksjoner. Men bildekvaliteten er så lik at du neppe klarer å se forskjell.

 

Men de er heller ikke noe merkbart steg over 500D på den fronten. Mulig de nyere husene har litt mer avansert jpeg-prosessering som skviser litt mer ut av bildedataene hvis du tar jpeg-bilder.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for flotte svar på spørsmålet mitt ?

 

Mulig jeg bare beholder 500d en stund til og heller bytter ut objektivene til noe bedre.

 

Så da over til neste spørsmål.

Noen som kan anbefale objektiver til kameraet? Som tidligere nevnt så tenkte jeg både vidvinkel og noe rundt 18-200-ish ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...