Gå til innhold

Tesla øker prisen på Model S og X – gjør mer utstyr standard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel en enkel måte å utsette en høyst nødvendig oppgradering av S&X som begge begynner å bli utdaterte. Med kanabalisering fra Model 3 så blir jo ikke ting bedre.

 

Hvordan utdatert mener du? Bare for at de har vært på markedet i mange år betyr ikke at de er utdaterte.

Ingen relevante konkurrenter har de heller. I-Pace er vel et steg i riktig retning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan utdatert mener du? Bare for at de har vært på markedet i mange år betyr ikke at de er utdaterte.

Ingen relevante konkurrenter har de heller. I-Pace er vel et steg i riktig retning.

Model X har jo ikke vært på markedet i mange år heller. De første Model X ble levert i Norge i 2016, og en normal levetid for en bilmodell er i området 6-10 år. Man kan sikkert argumentere for at det begynner å bli på tide med en facelift, men egentlig kjører jo Tesla kontinuerlige forbedringer i stedet for større oppdateringer på et enkelt år.

 

Model S er et eksempel på det, sammenligner man f.eks S100D fra 2018 med S85 fra 2012, så er det lite som ikke er endret:

 

- Fronten er endret, inkludert lys.

- Det benyttes helt nye motorer og motorkontrollere. Det er nå også 2 stk i stedet for 1 stk.

- Laderen er ny (1 stk 400V 24A trefase, i stedet for 1-2 stk 400V 16A trefase)

- Hurtiglading er økt fra 90 kW til 120 kW.

- Batteriet er nytt, med ny kjemi, og nytt design på batterimodulene. Kapasiteten er også økt med nesten 25%.

- Interiøret er endret, opptil flere ganger.

- Det brukes ny senterskjerm og skjerm bak rattet.

- Lysene bak er endret.

- Design på dørhåndtak er endret.

- Taket er endret, der glasstak nå er standard. Denne endringen krevde også endringer på rammen.

- Den har fått parkeringssensorer, autobrems, ACC, feltholder, innfoldbare speil, osv.

- Den har fått nytt HEPA kupeluftfilter.

- Den leveres med nytt design på felger.

 

Det som er beholdt på Model S er vel hovedsaklig fjæringen og store deler av karosseriet. Ellers er det meste endret.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan utdatert mener du? Bare for at de har vært på markedet i mange år betyr ikke at de er utdaterte.

Ingen relevante konkurrenter har de heller. I-Pace er vel et steg i riktig retning.

Model X har jo ikke vært på markedet i mange år heller. De første Model X ble levert i Norge i 2016, og en normal levetid for en bilmodell er i området 6-10 år. Man kan sikkert argumentere for at det begynner å bli på tide med en facelift, men egentlig kjører jo Tesla kontinuerlige forbedringer i stedet for større oppdateringer på et enkelt år.

 

Model S er et eksempel på det, sammenligner man f.eks S100D fra 2018 med S85 fra 2012, så er det lite som ikke er endret:

 

- Fronten er endret, inkludert lys.

- Det benyttes helt nye motorer og motorkontrollere. Det er nå også 2 stk i stedet for 1 stk.

- Laderen er ny (1 stk 400V 24A trefase, i stedet for 1-2 stk 400V 16A trefase)

- Hurtiglading er økt fra 90 kW til 120 kW.

- Batteriet er nytt, med ny kjemi, og nytt design på batterimodulene. Kapasiteten er også økt med nesten 25%.

- Interiøret er endret, opptil flere ganger.

- Det brukes ny senterskjerm og skjerm bak rattet.

- Lysene bak er endret.

- Design på dørhåndtak er endret.

- Taket er endret, der glasstak nå er standard. Denne endringen krevde også endringer på rammen.

- Den har fått parkeringssensorer, autobrems, ACC, feltholder, innfoldbare speil, osv.

- Den har fått nytt HEPA kupeluftfilter.

- Den leveres med nytt design på felger.

 

Det som er beholdt på Model S er vel hovedsaklig fjæringen og store deler av karosseriet. Ellers er det meste endret.

Du glemte å ta med at også Service er utvidet til 8 mnd ventetid :)

Det var massevis han ikke tok med der, det meste er oppgradert... De har oppgradert lydsystem, GPU, filteret og masse mer...

 

Men ja, de burde fikse seevicetid, om ikke blir det et mareritt når Model 3 også fosser innover veiene........

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det være et påfunn for å få inn mer penger?, ser ut som Tesla sliter med likviditeten for tiden.

 

Det kan være.... Men det synes I så fall å være et ganske dårlig tiltak... Slå av 20 000 på prisen de tok for det, og gjøre det obligatorisk... Om det kosta de 0 kroner med endringene (noe det åpenbart ikke gjør....) så ville de spart inn hele 3 og 4% av bilens salgspris... Forutsatt at ingen valgte dette alternativet fra før, selvsagt. Så om 50% valgte det fra før (det er nok litt høyt, tipper jeg), så går de i null med denne endringa, hvis endringene gjør at de netto kommer ut i 0 med endringene (de henter sikkert inn litt på at alle bilene nå produseres likt, men om det tilsvarer verdien av alt som følger med premiumpakka er et større spørsmål)

 

Om det primært var for å tjene ekstra penger, kunne de ganske enkelt satt prisen opp det samme, uten å inkludere noe av det de tilbyr som tillegg... De har økt prisen før.

 

De kunne også økt prisen på modell 3 med under halvparten, siden de produserer mer av den.

 

I det hele tatt synes dette å være en dårlig måte å eventuelt hente inn ekstra penger.

Lenke til kommentar

Du sparer ikke, du bruker mindre. Men dersom du velger å spare de pengene du bruker mindre, DA sparer du.

 

er vel også fare for at "besparelsen" havner hos ett eller annet flyselskap, når det er så populært med weekend-turer

 

en vanlig dag på himmelen over europa

1XFkajC.jpg

 

redusere CO2 i ene enden og øke i den andre..

Lenke til kommentar

Det kan være.... Men det synes I så fall å være et ganske dårlig tiltak... Slå av 20 000 på prisen de tok for det,

Tja, har du dårlig råd må du bli kvitt lageret med deler, og med å dytte inn alt utstyr blir du kvitt mange deler og får større inntjening.

 

Er helt normalt og selge ut lager for å få inn penger til videre drift selv om du taper penger i forholdt til opprinnelige priser, lageret har man normalt allerede betalt for og trenger man penger prøver man å få best mulig betalt for det selv om det kanskje selges for under kostpeis.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dette er folk som allerede hadde bestilt premium pakken, så da sparer de siden de uansett skulle bestille tilbehøret som nå er inkludert.

De "skulle ikke bestille" dersom de "har bestilt". De fikk ett avslag i prisen og betalte mindre, men allikevel har de brukt penger, ikke spart!

 

Øøøø ... Beklager.. det må være sommervarmen som har satt fart i djevelen i meg...

Lenke til kommentar

er vel også fare for at "besparelsen" havner hos ett eller annet flyselskap, når det er så populært med weekend-turer

 

en vanlig dag på himmelen over europa

1XFkajC.jpg

 

redusere CO2 i ene enden og øke i den andre..

Det kartet er jo skalert for å se tøft ut. Fly er langt mindre og det ville sett ut på en annenne måte.

 

Ganske harde påstander, har du bevis for det?

Lenke til kommentar

Det kartet er jo skalert for å se tøft ut. Fly er langt mindre og det ville sett ut på en annenne måte.

 

Ganske harde påstander, har du bevis for det?

Kartet er fra flightradar og MÅ se slik ut. Hadde man ikke skalert opp ville du ikke kunne se trafikken. Kan du forresten bevise at det er gjort for at de skal tøft ut??

 

Men å kalle påstanden for "hard" var vel å dra den litt langt. Hvorfor mener du at det er så utenkelig at folk som kjøper tesla ikke bruker pengene på reise?

Lenke til kommentar

Kartet er fra flightradar og MÅ se slik ut. Hadde man ikke skalert opp ville du ikke kunne se trafikken. Kan du forresten bevise at det er gjort for at de skal tøft ut??

 

Men å kalle påstanden for "hard" var vel å dra den litt langt. Hvorfor mener du at det er så utenkelig at folk som kjøper tesla ikke bruker pengene på reise?

Haha, den var god! Men tøft/brukbart kall det hva du vill. Poenget er uansett at Det gir ett helt feil bilde.

 

Jeg mener ikke at det er utenkelig, men det var ikke påstanden. For min egen del kan jeg si at det ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Er vel en enkel måte å utsette en høyst nødvendig oppgradering av S&X som begge begynner å bli utdaterte. Med kanabalisering fra Model 3 så blir jo ikke ting bedre.

 

Hvordan mener du at de er utdaterte?

Begge disse modellene oppdateres jevnt over tid. Årsmodell har lite å se for hardwaren, da Tesla justerer slikt underveis slik at bilene aldri blir utdaterte.

 

Troller du, eller er du bare kunnskapsløs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...