Gå til innhold

KOMMENTAR: Kva betyr eigentleg dataspel for oss?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som (el)gammel spiller, har tv- og dataspill alltid vært en del av min hobby. Jeg vet ikke om jeg kan si det har formet meg til den jeg er, det virker veldig "stort." Men det har absolutt hatt stor betydning for opplevelsesspekteret, og har beriket meg med mange gode minner og følelser jeg ellers ikke vet om jeg ville hatt på annet vis. I tillegg tror jeg at det er svært "sunt" for fantasiutviklingen. Husker fremdeles drømmer/mareritt om øyeløse ormer i Dungeon master på Amiga....

Lenke til kommentar

Fin artikkel!

 

Spill har betydd mye for meg personlig. Husker godt Monty on The Run på C64. Er første spillet jeg husker at jeg virkelig likte. Deretter var det Windows og GIGA-klubben med perler som Crystal Caves og Hocus Pocus (som jeg nylig fant igjen takket være Spill-ID tråden). Deretter tok jeg reisen helt fra SNES til Switch (hadde aldri NES som barn). Har alle konsoller fra Nintendo og Sony i hylla fremdeles.

 

Nå om dagen har spill mye å si for utviklingen hos barn. Nevøen min på 9 snakker og leser engelsk uten problem og har gjort det lenge, kun takket være Mario og Zelda. Kirurger bruker spill for å trene. Nei, spill er rett og slett utrolig viktig og bra. Synd at det fortsatt har et litt frynsete rykte blant noen i foreldregenerasjonen, men dette kommer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker mine 2 første spill som ble kjøpt inn for egne tjente penger når jeg fikk meg jobb etter militæret. Duke Nukem 3D og Elders Scrolls 2 Daggerfall. Har faktisk boksene liggende hjemme med orignal CD'ene med spillene på. Mimre mimre. :) Begge spillene tilbragte man mange timer i, særlig Daggerfall.

Lenke til kommentar

Første spill jeg husker er bilspillet Lemans på commodore 64. Det var i kjellerstua på midten av 80tallet når jeg var 3-4 år. Spillet kom faktisk på cartridge som ikke hadde noen loadingtid! Hadde også egen gamepad for bilspill med et lite ratt. Man var virkelig kongen i gata om man hadde tvspill på den tiden. Husket også godt platoon. Kom aldri lenger enn brua og pleide å drømme om natta om at jeg var inne i spillet og lurte på hva som var på andre siden. I dag er det vel uhørt at så små barn kan spille skytespill. Senere på 80tallet fikk vi turbotape 64. En opptakskassett loadet med komprimeringteknologi som fikk plass til masse piratkopierte spill med kortere loadingtid. Mener å huske razor1911 logoen dukket opp der. De er jo en verdens kjent crackergruppe som oppstod den tiden i Trondheim.

 

Commodoren holdte godt oppgjennom oppveksten mot 90tallet. Jeg siklet etter å få kjøpt disketstasjon på elkjøp, men 3000 kr i 1992 var mye penger. Etterhvert ble det mer og mer pc. 286,386sx 386dx osv.

Husker spesielt en kveld jeg tok sparken et godt stykke til en annen bydel for å kopiere et spill. Pakket med arj på 24 disketter. På turen hjem mistet jeg diskettene i snøen og kjørte over noen av de med sparken. Når jeg kom hjem satt jeg å pakket ut diskett etter diskett i over en time. Når jeg endelig kom på siste diskett fikk jeg selvsagt read error. Ble ikke noe spill den kvelden. På slutten av 90tallet var det lan og cs clan med kompiser. Gode minner. I dag har sønnen på 8 kapret både pc, switch og ps4n i huset. De sitter i kjellerstuen å spiller fortnite.

 

Jeg mener spill ikke er en uting, bare man tar noen pauser og kommer seg ut innimellom. Også viktig at ingen blir ensom eller holdt utenfor.

Det vigtigste er å ha venner. Enten online eller i "real life".

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i mye av artikkelen her. Godt tema og.

 

Det første spillet jeg spilte som ligner ett spill var nok "Jetpack", på en sort-hvit packard (uten Bell) laptop. Men det første spillet jeg spillte med noen nevneverdig historie var "The Jungle Book", på 4(!) Floppy disketter. Ganske uskyldig spill for en ung gutt, som sådan.

 

Senere gikk det i Baldurs Gate, og jeg og var innom Nox, men den største favoritten ble Fallout, som jeg som 16-åring fikk igjennom en "spillklubb" med aboment på spill, som jeg hadde mast meg til tidlig. Litt som du også sier, må jeg inrømme att rollespill som Fallout (og Baldurs Gate også), forbedret engelsken min mange hakk etter att jeg fannt interessen for PC-rollespill.

 

Det har blitt mange spill (og pc'er) siden den gang, men jeg og har kontakt med mange gamle kjenninger fortsatt, via spill og dertil kommunikasjonsplattformer. Tilogmed folk jeg aldri har truffet, fra andre steder i verden, som jeg har møtt igjennom spill, diskusjoner, og felles interesse.

 

Så på den måten vil jeg si att spill, om enn de kan ha sine mørke sider, har tilført livet mitt mye positivt og.

Lenke til kommentar

Husker mine 2 første spill som ble kjøpt inn for egne tjente penger når jeg fikk meg jobb etter militæret. Duke Nukem 3D og Elders Scrolls 2 Daggerfall. Har faktisk boksene liggende hjemme med orignal CD'ene med spillene på. Mimre mimre. :) Begge spillene tilbragte man mange timer i, særlig Daggerfall.

 

Duke nukem 3D, jeg fikk sharewareversjonen i et engelsk PC blad på cd. Etter å ha spillt det ble jeg helt hektet og kjørte 10 mil til storbyen for å sjekke om de hadde det. Jeg lette og jeg lette men fant det ikke i hyllene. Skulle akkurat til å gå da jeg så bak disken. Der lå de ferske spillene som var ankommet butikken samme dag. Kunne jo ringt og spurt først men men :)

Har vanvittig mange gode minner fra Nuke Nukem 3D. Spillte mye deathmatch også med en kamerat.

Jeg har aldri blitt så skuffet før som jeg ble da Duke Nukem forever kom ut....

Lenke til kommentar

I 2002 Hadde jeg en AMD Athlon XP 2400+ som yter 2.0 Ghz fram til jeg fikk meg en Pentium 4, men hvilket grafikkort og hvor mye RAM jeg hadde den gangen husker jeg ikke helt. Jeg hadde på et eller annet tidspunkt Geforce 3 Ti og 256MB RAM, samt et Sound Blaster Audigy 2. Det er forøvrig det lydkortet jeg har vært mest fornøyd med noen gang.

 

Det tidligste spillet jeg kan huske til å ha kjøpt til PC er Sam & Max på disketter (brukt!). Kjøpte senere en CD versjon med tale også (Flunkende ny). Har begge forsatt. Jeg hadde ingen piratkopier før det hverken på PC eller Amiga, *host* *host*.

 

Det spillet jeg verdsetter mest i samlinga mi per i dag, av fysiske kopier er Grim Fandango førsteutgivelse.

 

Eller så var jeg heldig, eller jeg syns jeg var heldig å fikk denne saken her, en Life is Strange - Before promotion diorama, med plass til LiS og LiS BS. =)

 

post-475504-0-92631500-1532339819_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Quickfragger
Lenke til kommentar

Hadde frem til dette ikke blitt særlig huket på spill, Nes/Snes/C64 osv. 2D og veldig tidlig 3D fenget aldri.

 

Men fikk en skikkelig aha opplevelse tidlig i 1994. Satt på jobben en kveld og jobbet overtid når en kollega kom bærende på en pc og spurte om jeg kunne legge inn et spill på pcen, som var sønnens. Tror sønnen var 10 år eller noe og fikk det ikke til. Det var en voksen stabel disketter som det sto Doom på..... Jeg la de inn og testet litt selv, selvsagt. Hva i all verden var dette for noe!!!

 

Så jeg la spillet inn på pcen jeg brukte i jobben også.

 

Ble noen sene kvelder på jobb etter jeg var ferdig med arbeid  :green:

 

Dette var starten på min gaming interesse, og har vel egentlig bare vært økende siden den gangen.

Lenke til kommentar

Begynte med C64 når eg va 6år med spill på kassetter. Kjøpte brukt med 100 vis av piratkopierte spill. Første PCen i hus va en 386 med 8mb RAM, 50 mghz og CD rom.

 

Husker ikkje ka det første spillet eg kjøpte va, men spilte mange av klassikerne. DoT, monkey Island, dune og ikkje minst, stunts

Lenke til kommentar

Holdt meg til konsoll på 90 tallet da dette var simpelt og noe jeg ikke trengte å sette meg inn i for å forstå, ikke noe installering, drivere etc. Når Max Payne kom i 2001 på PC så ble jeg såppas hekta at jeg endte opp med å bruke utallige mange timer på pcene til brødrene mine at de sponset meg mye av delene jeg trengte for å komme igang. Ble endel piratkopiering i starten, men ett spill som jeg husker jeg kjøpte / fikk med i bundle i skjermkort var Half Life 2. Det ble mitt første spill på steam.

 

Til da hadde jeg aldri vært bort i steam og var ikke kjempefan av Counter-Strike og var ikke gira på tanken av å måtte ha ett ekstra program for å kunne spille HL2.

 

På grunn av å ha vært tidligere konsollfan så kjøpte jeg 360 da den kom og det ble mindre og mindre pc spilling.

 

Kom tilbake igjen til PC spilling i 2012, loadet opp min kjære gamle steam konto og bynte å kjøpe nye spill til den. Var da kun HL2 som var inne på den. Har nå over 200 spill på steam, har fortsatt konsoller, men kun til eksklusive titler.

Lenke til kommentar

Holdt meg til konsoll på 90 tallet da dette var simpelt og noe jeg ikke trengte å sette meg inn i for å forstå, ikke noe installering, drivere etc. Når Max Payne kom i 2001 på PC så ble jeg såppas hekta at jeg endte opp med å bruke utallige mange timer på pcene til brødrene mine at de sponset meg mye av delene jeg trengte for å komme igang. Ble endel piratkopiering i starten, men ett spill som jeg husker jeg kjøpte / fikk med i bundle i skjermkort var Half Life 2. Det ble mitt første spill på steam.

 

Til da hadde jeg aldri vært bort i steam og var ikke kjempefan av Counter-Strike og var ikke gira på tanken av å måtte ha ett ekstra program for å kunne spille HL2.

 

På grunn av å ha vært tidligere konsollfan så kjøpte jeg 360 da den kom og det ble mindre og mindre pc spilling.

 

Kom tilbake igjen til PC spilling i 2012, loadet opp min kjære gamle steam konto og bynte å kjøpe nye spill til den. Var da kun HL2 som var inne på den. Har nå over 200 spill på steam, har fortsatt konsoller, men kun til eksklusive titler.

Kanskje ikkje kjempe rart at du ikke hadde så mye kjennskap til steam før hl2. Hl2 var ikke det første spillet på steam, men var det første spillet som krevde steam og steam var vel akkurat ute av beta når hl2 kom :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...