Gå til innhold

Vestlending på harryhandel (svenskehandel)


Anbefalte innlegg

Bare en oppsummering av min opplevelse, ikke noe jeg tror er en fasit.

 

Vært ute på tur siste uken og var noen dager i Sverige. Tenkte nå å benytte anledningen til å fylle litt opp med superbillig mat. Sånn dinside og kommentarfeltet der får det til å virke som i alle fall. Men etter å ha vært innom töcksfors så kan jeg ikke helt se hvorfor engang de som bor på grensen orker.

 

Er kanskje litt smal i matveien, så kan hende det gjør at jeg kanskje ikke ser på tingene det er mest å spare på.

 

Alt i NOK (ca, orker ikke finregning)

 

Kjøttdeig (10%): 64 kr for tyske kyr, 83 for svenske kyr. Har noen kilo liggende i fryseren som kostet 50 på coop obs. Kjøpte åpenbart ikke noe.

 

Ytrefilet av svin: 56 kr pr kg. Kjøpte 2 kg. Sparte 88 kr i forhold til vanlig pris i Norge. Men kunne sikkert funnet tilbud på det her også. Indrefileten var faktisk 40 kr dyrere en vanlig pris i Norge...

 

Kyllingbryst: 62 kr pr kg. Kjøpte 2 kg.Sparte vel 13 kr pr kg i forhold til det som ligger i frysen hjemme, kjøpt på rema. Litt mer vann i den svenske.

 

Reinskav: 110 kr pr kg. Faktisk noe som var mye billigere. 170 kr "spart" over 1.2 kg.

 

Andebryst: 140 kr pr kg. 3 kg, så ble vel faktisk 480 kr "spart".

 

Bacon: 60 kr pr kg. 2 kg, 120 kr "spart".

 

"Spart" på de 3 siste for det ikke er noe jeg bruker til vanlig hjemme.

 

Vegetarmat: Quorn, soyafarse osv. 30 til 70% billigere. Veldig bra.

 

Brus: 96 bokser til 275 kr + 90 kr i pant som jeg aldri ser igjen. 32 liter til 11.4 kr/l Sparte vel mellom 0 og 2 kr i forhold til tilbudspris i Norge. At det er bokser gir meg ingen ekstra glede. Så skulle kanskje kjøpt flasker i Sverige...

 

Vin: 6 flasker. 250 kr spart.

 

Smågodt: Kjøper ikke, men så de som koser seg sparer 100 kr på kiloen med veldig godt utvalg.

 

Hører alltid utvalget skal være så mye bedre. Stemmer ikke på töcksfors (utenom smågodt da), vet ikke hvordan svinesund er.

 

500 kr spart på ting jeg bruker. 1000 kr "spart" på ting jeg ikke bruker.

 

Bonus: Bensinen var lik og diesel 1 kr dyrere i Sverige.

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte du det billigste av alle varene eller vurderte du pris opp i mot kvalitet?.

 

Dette minner mer om handlelisten til en grådig Sunnmøring som "tror" han har spart mye penger ved å kjøpe det billigste, kvalitet er tull så lenge produktet er billig. Om det smaker papp og høgg er uvesentlig fordi det var billig!.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt unyansert (er dette rett ord å bruke?) å sammenligne tilfeldig kjøpte svenske varer med billigvarer på tilbud her i Norge. Jeg har selv vært heldig og plukket opp matvarer som er kraftig nedsatt i pris på de lokale matvarebutikkene der jeg bor her i Norge. Og hvor kommer det forresten fra at Sunnmøringer er gnitne?

Lenke til kommentar

Kjøpte du det billigste av alle varene eller vurderte du pris opp i mot kvalitet?.

 

Dette minner mer om handlelisten til en grådig Sunnmøring som "tror" han har spart mye penger ved å kjøpe det billigste, kvalitet er tull så lenge produktet er billig. Om det smaker papp og høgg er uvesentlig fordi det var billig!.

 

Opplever ikke at kvalitetsforskjellen på kjøtt står i forhold til prisen. Absolutt ikke noe av det jeg kjøper i Norge som jeg synes er papp/dårlig. Tviler på at jeg kommer til å synes det om det som er kjøpt i Sverige heller.

 

 

Litt unyansert (er dette rett ord å bruke?) å sammenligne tilfeldig kjøpte svenske varer med billigvarer på tilbud her i Norge. Jeg har selv vært heldig og plukket opp matvarer som er kraftig nedsatt i pris på de lokale matvarebutikkene der jeg bor her i Norge. Og hvor kommer det forresten fra at Sunnmøringer er gnitne?

 

Billig vs billig. Mye annonserte varer her også. Og kjøttdeigen kjøpt billig i Norge var av type standard Gilde 400 grams pakker. Kyllingen var helt topp. Teller ikke med varer som er nedsatt pga dato. Men må nesten regne tilbudsvarer da det er mye det jeg kjøper. Mange som hadde spart tusenvis på å ha en fryser til norske varer.

@sunnmøringer. Vet ikke, men de kan bare kave til seg.

 

Svært stor forskjell fra butikk til butikk og tidspunkt til tidspunkt. På slakteren "Stene kjøtt og livs" har jeg f.eks sett (og kjøpt) ytrefilet av storfe til 79.90,-  i år. Betyr ikke at det er så bra hver gang

 

 

Finnes nok veldig gode tilbud hvis en følger litt med ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som kanskje har ca. en time eller under reisevei til Sverige, er det helt klart verdt det. Fra Oslo er det bare 1 time og 30 min til Svinesund. Er du i Fredrikstad eller Halden er det jo en no-brainer.

 

Andre ting man kan spare penger på er:

Oppvaskmiddel

Såpe/pulver til klesvask. Her kan man kjøpe store flasker eller esker med flere kilo pulver til en god pris.

Tobakk så klart

Brus

Det meste av kjøtt

 

Man må storhandle, men samtidig ikke handle så mye at man ikke får spist det opp, eller at kjøttet blir liggende flere måneder i fryseren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oslo til svinesund er 234 km til sammen, tur retur. Koster noen kroner pr kilometer med bil, så det er en kostnad. Samme med bompenger.

I tillegg tar kjøringen til sammen tre timer.

Har gjort det før for turens skyld, men hvis man gjør det for å spare penger må man handle stort og ha bra med tid å avse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oslo til svinesund er 234 km til sammen, tur retur. Koster noen kroner pr kilometer med bil, så det er en kostnad. Samme med bompenger.

I tillegg tar kjøringen til sammen tre timer.

Har gjort det før for turens skyld, men hvis man gjør det for å spare penger må man handle stort og ha bra med tid å avse.

Ja det blir 1-2 turer i året litt for turens skyld men har en del bra der syns jeg

Bacon billig

Stor gulost billig

Roastbeef billig

Er jo bare å se seg rundt hva som er på tilbud av kjøttvarer

Tobakk og sprit billig

Enormt bedre utvalg på drikkevarer og godteri

Pwo som ofte ikke er tilgjengelig i Norge

Butikker vi ikke har i Norge med mye varer jeg tester ut

Lenke til kommentar

Er det noe som er verdt å ta med seg hjemover sånn foruten mat og andre slike forbruksvarer. Som da lett kan selges på Finn.no med noe fortjeneste eksempelvis? Sånn utenom litt påkostede iphønes?

 

Eller er Norge og Sverige omtrent like hverandre?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg vil si at det krever noe planlegging og ikke minst kunnskap til hva ting koster på begge sider av grensa for å spare penger. Samtidig er det ikke for min del nødvendigvis sparing som er formålet.

 

  • Drikker, røyker eller snuser man er det en del kroner å spare, men for vin kan det være greit å sjekke med polet (eller flyplassen om en reiser en del).
  • Tørrvarer: det kan være en del å spare og på de tingene jeg kjøper er det omtrent halv pris.
  • Husholdningsprodukter/hygiene: Omtrent halv pris eller bedre.
  • Kjøttvarer: ikke nødvendigvis så rimelig, men f.eks mørbrad til 90 sek kilo vil jeg si er en grei pris, kjøttdeig til rundt 60 eller svin ytre til 50 sek kg sist jeg var over grensa. Så det er noen kroner å spare. De fleste varer er også ikke nødvendigvis på tilbud, men har lignende pris over tid.
  • Drikkevarer:en del rimeligere. Brus rundt halv pris (4x1.5L o.l.) og bokser er en del rimeligere enn i norge, men kanskje ikke rimelig opp mot større flasker.

 

Jeg kjøper mye av det totale kjøttforbuk i sverige, en god del av tørrvarene og nesten alt av husholdningsprodukter/hygiene.

 

Jeg kunne kjørt til sverige ene og alene for delikatessen på maximat Charlottenberg for å kjøpe pålegg. Det er rimeligere enn det meste i Norge og har smak, masse smak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjørte til Sverige for å handle varer jeg ikke finner i Norge, men ble ikke sånn at jeg kjøpte alt jeg tenkte

Lenge siden jeg hadde vært over grensen så det var på tide med en tur

Kjøpte stort sett svensk godteri og Capri-Sun til mine nevøer, 4 for 99 i Sverige, eller 1 for 100 i Norge, så bare de 8 boksene gjorde turen til en fortjeneste

 

Halvparten av de norske på Storlien hadde handlevognene fulle med bare brus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også en del å spare ved å fortolle større mengder med sterkøl. Du kan ta med ca 100 flasker med 0,33l øl lovlig over grensa om du betaler et fortollingsgebyr på rundt 500-600 spenn.

En sierra nevada pale ale koster feks 45 kr i Norge, mens den bare koster 24kr i sverige. Sparer fort noen kroner på å kjøpe tilsvarende øltyper i sverige da.

 

Nå kan man også fortolle via appen så man slipper å kjøre innom grensestasjonen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også en del å spare ved å fortolle større mengder med sterkøl. Du kan ta med ca 100 flasker med 0,33l øl lovlig over grensa om du betaler et fortollingsgebyr på rundt 500-600 spenn.

En sierra nevada pale ale koster feks 45 kr i Norge, mens den bare koster 24kr i sverige. Sparer fort noen kroner på å kjøpe tilsvarende øltyper i sverige da.

 

Nå kan man også fortolle via appen så man slipper å kjøre innom grensestasjonen :)

Men slikt forutsetter en spesiell interesse for den typen øl. For meg hadde det vært et tap på 24 kr flaska + fortollingsgebyr.

Lenke til kommentar

Er det noe som er verdt å ta med seg hjemover sånn foruten mat og andre slike forbruksvarer. Som da lett kan selges på Finn.no med noe fortjeneste eksempelvis? Sånn utenom litt påkostede iphønes?

 

Eller er Norge og Sverige omtrent like hverandre?

 

Det er litt å hente på mange modellar men ikkje på alle. Eit kjapt søk på prisguiden.no og pricerunner.se gir meg følgande resultat (på netthandel, kva som er hyllepris kjenner eg ikkje).

 

Iphone X 64GB:

Norge: 10 290 nok

Sverige: 10 298 SEK (9522,66 NOK) Sparer 767 NOK

 

Iphone 8 64HB:

Norge: 6990 NOK

Sverige: 7089 SEK (6555,27 NOK) Sparer 435 NOK

 

Samsung Galaxy S9:

Norge: 6299 NOK

Sverige: 6398 SEK (5916,29 NOK) Sparer 383 NOK

 

Sony Xperia XZ2 Compact:

Norge: 5290 NOK

Sverige: 5778 SEK (5342,97 NOK) Taper 53 NOK

 

Huawei Mate 10 Pro:

Norge: 5490 NOK

Sverige: 5216 SEK (4823,29 NOK) Sparer 667 NOK.

 

 

Enkelte mobiltelefonar kan det være litt å spare på å handle med seg frå Sverige, men for dei fleste vil ikkje besparelsen dekke reiseutgiftene så det har lite hensikt å reise eins ærend for å handle mobiltelefon. 

Det er også verdt å merke seg at den reelle besparelsen er mykje mindre sidan ein ikkje lovleg kan kjøpe ein iPhone X i Sverige til den prisen, då verdigrensa på 3000 kr ved dagstur og 6000 kr ved 24+ timar ikkje dekker verdien på ein dyr telefon. Kjøper du iPhone X må du med andre ord betale 25% moms, som gjer at iPhonen som du kjøpte i Sverige til 9523 norske kroner må du betale 2381 kroner i moms på dersom du vil ha den med til Norge.

Svenske myndigheiter har ein policy på å ikkje refundere svensk moms, for å kunne få tilbake den svenske momsen så må du ta dette opp med den butikken som du handla i. Den svenske butikken må enten skrive ut kvitering til deg for prisen utan moms og med ei erklæring frå butikken om at dei kjem til å refundere svensk moms når dei får tilvist kvitteringa frå tollvesenet.

Den svenske momsen er også på 25%, men for å kunne hente ut gevinsten på kjøp av ein iPhone må du passe på at alle papira er i orden slik at du får momsrefusjon og ikkje betalar både norsk og svensk meirverdiavgift.

Lenke til kommentar

Er det noe som er verdt å ta med seg hjemover sånn foruten mat og andre slike forbruksvarer. Som da lett kan selges på Finn.no med noe fortjeneste eksempelvis? Sånn utenom litt påkostede iphønes?

Litt begrenset hva du kan ta med, uten å komme over verdigrensen på 3000 kr for en dagstur til Sverige (eller 6000 for utenlandsopphold på minst 24 timer). 

Lenke til kommentar

Det er også en del å spare ved å fortolle større mengder med sterkøl. Du kan ta med ca 100 flasker med 0,33l øl lovlig over grensa om du betaler et fortollingsgebyr på rundt 500-600 spenn.

En sierra nevada pale ale koster feks 45 kr i Norge, mens den bare koster 24kr i sverige. Sparer fort noen kroner på å kjøpe tilsvarende øltyper i sverige da.

 

Nå kan man også fortolle via appen så man slipper å kjøre innom grensestasjonen :)

 

En mer interessant fortjeneste enn på iPhønes ihvertfall. Litt ulempe for vekten og volumet en må drasse, så må ha god plass i kjøretøyet til denne type frakt. Fremdeles litt lite å bli særlig rik på. Dessuten så kan en komme i klemme med andre instanser enn grensekontrollørene når man f.eks. forsøker å videreselge tobakk, alkohol og sånt. Det er jo vinmonopolets oppgave. Samt butikker som har en dispensasjon til å selge øl innenfor gitte klokkeslett.

Lenke til kommentar

Litt begrenset hva du kan ta med, uten å komme over verdigrensen på 3000 kr for en dagstur til Sverige (eller 6000 for utenlandsopphold på minst 24 timer). 

 

Sånn uten å gjøre seg til opplagt kjeltring mener du? Hva med sånn litt småkjeltring, sånn "u"-opplagt kjeltring da?

 

En neve diamanter kan man jo få smette inn i bukselommen, men det var den høye inngangsprisen da :wee: For å sette det på spissen. Førstespørsmålet var en sånn blanding av til eget konsum og evt. småbusiness. Om det er noe som har verdi å føre over grensen egentlig. Eller om svenske produktpriser er nesten like kjedelige som de norske?

 

Har alltid drømt om å ha diamant tattoo (NOT) :D  (for å illustrere til eget konsum)

 

post-30484-0-48757300-1532421870_thumb.jpg

 

Om du monterer de i trynet eller on the buttocks, eller andre artige steder da. Så er de jo en del av deg :eek:

Du blir jo ikke fortollet en titanhofte integrert inn i deg på sykehus i utlandet som et litt drøyt eksempel. Den er jo ikke til videresalg, men til helbred av kroppslig funksjonalitet.

 

Men de prøver seg vel på verkstedsoppdrag utført på utenlandsk verksted. Der vil de norske myndighetene helst ha sitt om du er ærlig. Eller flunkende nye bildekk, som er ferdig montert på bil, skal vel også i prinsippet fortolles, selv om det nok vil være svært vanskelig for tollvesenet å begrunne både at de er kjøpt i utlandet, om de da ikke finner en kvittering på deg eller i kjøretøyet. Har du kun ett nytt dekk, så kan man vel skylde på punktering som ikke lot seg reparere. Grensen mellom helt opplagte ting som en skal fortolle og mindre opplagte ting er jo "litt flytende". Selv om de for lovens pedanter er opplagte nok, og du skal jo helst være ærlig "må vite".

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...