Gå til innhold

Hva må til hvis man skal finne job som programmerer uten høgskole eller fagskole utdanning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå drar jeg svar rett ut av ræva her så korriger meg gjerne;

 

Jeg driver å utdanner meg for å få et vitnemål innen data og når jeg er ferdig så må jeg nok gjøre det samme som du må, ettersom jobbene nok ikke kommer rennende mot oss som mangler dokumenterbar erfaring.

 

Man må freelance.

Tilby dine tjenester via diverse freelancing sider. Nå vet jeg ingenting om programmering men jeg har forstått det slik at det i ny og ne dukker opp prosjekter hvor mange inviteres til å delta. Husk å be om attester fra de jobbene du utfører og om lov til å bruke arbeidet i en portefølje.

 

Denne porteføljen vil bli din billett til en fremtidig ansettelse når du får en lang nok liste med utført arbeid.

 

Selv vil jeg også ta diverse relaterte småkurs etterhvert som jeg får spart opp noen kroner for å kunne legge til på en cv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis så, hva kreves det personen?

 

Først og fremst så kreves det kompetanse, og når man har det så må man ha gode argumenter til å velge deg uten utdanning. Du må være like flink som andre, og du må gjøre ekstra mye innsats for å snu potensielle arbeidsgivere sin skepsis.

Lenke til kommentar

Når man søker etter programmerere så får man svært mange søknader. Alt fra de med null relevant kompetanse til de som er knalldyktige programerere. Det som er vanskelig er å vurdere hvem man skal kalle inn på intervju.

 

Hvis du har en mastergrad fra et universitet i Norge, så tyder det på at du har en viss kompetanse og at det å kalle deg inn til intervju ikke er bortkastet. Tilsvarende hvis du kan vise til relevante jobber.

 

Det som er vanskelig som selvlært er å bli oppfattet som kompetent når man leser søknaden. Hvis du bidrar til store internasjonale prosjekter som f.eks. chromium, så kan folk fatte interesse selv om du ikke har utdannelse eller relevante jobber.

 

Nå vet ikke jeg hva du kan, men heller enn å lage dine egne små prosjekter og legge dem på github, så ville jeg prøvd å bidra til kjente open source prosjekter. Jeg tror det gjør større inntrykk på den som skal vurdere om du bør kalles inn til intervju.

 

Ellers er det selvsagt viktig å ha relevant kompetanse. Jobber du primært frontend, så må du kunne de hippe frontendteknologiene. Du bør sette opp din egen lille google cloud og kjøre noe i en docker container der - da kan du fort masse relevant til en rekke jobber. Men det er sånt som fort blir utdatert og man må henge med på det nye kule for å være attraktiv på markedet.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke programmering.

 

Hvor langt tid tror dere det tar før man har kompetanse nok til å søke etter jobb?

Hvor smart er du? Jeg spør på grunn av at "job", "selv lærd", og det at det mangler et ord i den siste setningen i innlegget ditt, får meg til stusse. (Jobb, selvlært, kreves det AV personen.) Kanskje det bare er slurvefeil, men i programmering straffes man hardt for slurvefeil. Én liten feil, og du bruker tre timer på feilsøking.

 

Når det gjelder tid, så kommer det helt an på hva du skal lage. Front-end: 1 år. Alt annet, 2-3 år. Dette forutsetter en skikkelig innsats, som er reelt vanskelig å få til alene. Men jeg tror ikke du får jobb etter så kort tid, selv om du skulle ha kompetansen, det ville være for høy risiko å ta for en arbeidsgiver.

 

Edit: "fagskole utdanning". Altså: "høgskole- eller fagskoleutdanning".

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Bygg opp en portefølje, gjerne via Git. Skaff deg et nettverk og søk internships!
Finnes flere startups som er mer interessert i kunnskapen enn utdannelsen din.

Av erfaring vet jeg at jeg har blitt kalt inn på intervju pga. graden min, men jobben
har jeg fått pga. egne prosjekter og interesse for fagfeltet. 

Avslutter med å si at det sannsynligvis er lettere å ta noe utdannelse enn å søke uten
noe erfaring eller skolegang. Fagskole er bedre enn ingenting.
 

Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan programmere fra før av, så bør du søke deg inn på et universitet eller høyskole. Om du ikke har kommet inn noe sted så kan du vel fortsatt følge forelesningene på universitet - det var i hvert fall lov før. Å gjøre alt selv tar tid og er vanskelig.

Lenke til kommentar

Når det gjelder nettkurs så krever det i min erfaring svært mye egeninnsats.

 

Hvis det er snakk om lengre kurs så er det ikke å anbefale med mindre man er særdeles interessert i emnet.

Jeg har interesse for mitt studie men det er ofte frustrerende å være helt alene uten noen til å forklare og vise når det oppstår et problem. Da blir man ofte sittende utover kvelden å jobbe med et problem som kunne tatt minutter med en lærer lett tilgjengelig.

 

 

Nå er det jo og snakk om programmering så jeg antar det i all hovedsak appellerer til dere med over gjennomsnittet toleranse for å sitte i timesvis og lese på nett og i skolebøker.

 

Jeg er ikke enda helt sikker på hva som er "best". Jeg ser for meg at nettstudier trener deg bedre til å finne løsninger på egenhånd og bli mer selvstendig. På den andre siden kan jeg se for meg at de som studerer på campus får informasjon lettere servert og dermed større anledning til å fordøye mer stoff.

 

Usikker på hva som generelt sett vil gi best uttelling. Er man vant til å være selvstendig antar jeg man i det minste lettere vil håndtere freelancing.

Time will tell, i guess.

Lenke til kommentar

Man vil såklart ha både skoleforum, lærer kontakt og diverse forum tilgjengelig uavhengig av hvordan man studerer , men av erfaring så tar det ofte lang tid å få svar og noen ganger er det ingen gode svar å få før en lærer logger seg på.

 

Da må det være mye lettere å kunne rekke opp hånda og få infoen umiddelbart uten hinderløype.

 

Det er bare en ting som er viktig å være klar over før man bruker mye penger på et kurs. I mitt kull er det flere som har falt av og sluttet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-aEAbw77a

Jeg startet å fikle med kode da jeg var 12-13, og solgte min første nettside da jeg var 14.

Siden har det bare ballet på seg, og jeg har ingen formell utdanning innen programmering.

Fikk min første jobb for 2 år siden da jeg var ferdig på college.

 

Dersom du er flink innen faget, og klarer å bevise det for arbeidsgiver, så trenger man ikke utdanning.

Selv om du har utdanning innen faget, betyr det ikke at du har bedre kunnskap en uten utdanning.

Lenke til kommentar

Dersom du er flink innen faget, og klarer å bevise det for arbeidsgiver, så trenger man ikke utdanning.

 

Dette er 90% av problemet. Når du ender opp i CV-bunken så har du 5 sekunder med oppmerksomhet før du blir sortert, så lykke til med å bevise arbeidsgiver om at du er bedre enn 30 andre med formell utdanning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...